Własny biznes w branży modowej. Wywiad z Angeliką Pranke, GPoland

Wywiadu udzieliła Pani Angelika Pranke, Development Director w firmie GPoland Sp. z o.o. - największej agencji modowej na polskim rynku.

Jaki jest polski rynek odzieżowy?

Polski rynek odzieżowy należy do najatrakcyjniejszych i największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Najnowsze dane wskazują, iż jest on wart ok. 36 mld PLN. Modą i wizerunkiem interesuje się coraz więcej Polaków – obecnie jest to już ponad 68 proc. społeczeństwa. Moda rozlała się na każdy obszar naszego życia i dotyczy już nie tylko samej odzieży, ale również tego jak żyjemy, czego pragniemy, do czego aspirujemy, jakich przyjaciół chcemy mieć, jakiej muzyki słuchamy, jakie miejsca chcemy odwiedzać. Osoby, które chcą zajmować się aktywnością związaną z przemysłem modowym muszą w tym układzie uczestniczyć w sposób aktywny i muszą wykazywać się wielką elastycznością, uważnością i gotowością do akceptowania zachodzących zmian.

Sama sprzedaż odzieży opiera się na emocjach, a nie na racjonalnej potrzebie. Dziś wiemy, że jest to nieustająca, wielowątkowa gra, prowadzona przez producentów z klientem ostatecznym.

Jakie są przyszłe trendy i wyzwania w branży modowej?

Przemysł modowy stał się ogromnym biznesem. Do tej pory postrzegany był jako część show-biznesu, ale wiemy, że jest poparty licznymi wskaźnikami i danymi twardymi. Gospodarka globalnie jest warta ponad 2,5 tryliona dolarów rocznie i stanowi ok. 2 proc. PKB. Według prognoz PMR rynek odzieży i obuwia w Polsce w 2022 roku osiągnie wartość 43,2 mld zł.

Potencjał tej branży jest więc olbrzymi i rozwojowy, między innymi ze względu na jego dynamiczny rozwój o co najmniej 5–6 proc. rocznie. Wielkim wyzwaniem dla branży modowej jest obszar e-commerce. Jego wpływ na układ dystrybucyjny rynku już dzisiaj jest nie do pominięcia i będzie tylko coraz większy.

Jak duża jest konkurencja na rynku odzieżowym?

Konkurencja jest olbrzymia, niezwykle czujna i zróżnicowana. Wyzwala ona większą aktywność zarówno ze strony producentów, jak i konsumentów. Jedną z odpowiedzi ze strony producentów jest fast fashion, czyli dostarczanie produktów odzieżowych do sklepów w jak najkrótszym czasie, powodujące istnienie nawet do 20 subsezonów w roku. Na rynku istnieje także coraz większa grupa konsumentów odzieżowych produktów markowych, dla których wysoka cena nie jest przeszkodą w zakupie.

Proszę pokrótce opisać Państwa firmę.

Jesteśmy multibrandową agencją z branży fashion. Oznacza to, że reprezentujemy na rynku polskim około 60 firm odzieżowych. Dla współpracujących z nami marek jesteśmy odpowiedzialni za właściwe reprezentowanie ich na rynku, zarówno w zakresie wizerunkowym, jak i handlowym. Rozwój i utrzymanie sieci dystrybucyjnych poszczególnych marek, salonów mono- i multi- brandowych na terenie całej Polski, z których część to sklepy własne, pozostałe to salony partnerskie, w większości otwierane w systemie franczyzowym.

portfolio gpoland

Jakie produkty i usługi oferuje agencja GPoland?

Agencja GPoland to firma, która nie tylko wprowadza na polski rynek modowe marki z sektora premium, to także specjalista w retailu i branży modowej. Oferuje usługi consultingowe, marketingowe, komunikacyjne dla rozwijających się marek z sektora premium. Ponad 60 - osobowy zespół agencji posiada doskonałą znajomość polskiego rynku, rozwija swoją wiedzę podążając za najnowszymi trendami w branży. Głównym celem firmy jest wprowadzenie na polski rynek doskonałej, markowej odzieży i dodatków znanych domów mody. Jej działania mają na celu zainteresowanie odbiorców światowymi trendami w sektorze fashion. W ich efekcie stale powiększa się liczba reprezentowanych przez nas firm oraz stałych klientów zainteresowanych współpracą.

Jesteśmy największą agencją modową na polskim rynku, z olbrzymią wiedzą, doświadczeniem, znajomością sektora, co sprawia że jesteśmy wiarygodnym partnerem handlowym dla wszystkich operatorów zaangażowanych w sektor modowy.

Jaka jest Państwa grupa docelowa?

Klientami naszej agencji są zarówno właściciele sklepów, którzy znają już biznes odzieżowy i chcą go rozszerzyć, zwiększyć jego zasięg. Jak i osoby, które dopiero myślą o inwestycjach i są gotowi zainwestować w biznes odzieżowy. Posiadający odpowiedni kapitał inwestycyjny, mający doświadczenie biznesowe, które chciałyby otworzyć sklep z markami z naszego portfolio.

Jakie korzyści i wsparcie oferujecie swoim Partnerom?

Naszym partnerom biznesowym, proponujemy stabilny model współpracy handlowej. Posiadamy bardzo duże doświadczenie w budowaniu sprawnie działających na polskim rynku sieci dystrybucyjnych, które gwarantuje najwyższy standard pracy. Franczyzobiorcom i odbiorcom hurtowym dajemy możliwość pracy z najbardziej pożądanymi markami odzieżowymi, którym udało się z sukcesem zrealizować światową ekspansję. Gwarantujemy najwyższy standard pracy, umożliwiający prowadzenie rentownego biznesu oraz stabilną i długofalową ekspansję na rynku polskim.

Jesteśmy obecni na polskim rynku od 25 lat. W tym czasie udało na się zbudować i utrzymać w dobrej kondycji sieci dystrybucyjne dla takich marek jak Max Mara, Marella, Trussardi, Pinko, PatriziaPepe, LiuJo, Armani, Furla, etc. Pozwoliło nam to stworzyć bazę informacyjną, umożliwiającą bazowanie na twardych danych statystycznych, wynikających z przeprowadzanych przez nas na bieżąco analiz rynkowych. Dzięki temu nasze projekty są przewidywalne i rentowne.

Centra handlowe, które tworzą obecnie najważniejszą przestrzeń handlową dla całej branży odzieżowej, są zawsze zainteresowane wprowadzeniem marek naszej grupy do swoich projektów, dlatego nasi partnerzy franczyzowi uzyskują najlepsze lokalizacje oraz optymalne warunki handlowe. Mając tak rozubudowane portfolio i znajomość rynku modowego, udaje nam się zapraszać do współpracy najbardziej cenionych producentów oraz największe domy mody. Nasze know-how to również ludzie związani z firmą od wielu lat, zespół zbudowany z osób szkolonych co sezon w światowym standardzie z technik sprzedaży, visualmerchandisingu i trendach modowych.

Jakie kryteria, wymagania trzeba spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Należy mieć odpowiedni kapitał i dobrze jest mieć również doświadczenie biznesowe, niekoniecznie w branży odzieżowej.

 

Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.

  • Wywiadu udzieliła Pani Martyna Cieśluk, Dyrektor Operacyjny C2 Galerie Alkoholi Świata - sieci specjalistycznych sklepów z alkoholami oraz profesjonalnym doradztwem. Pani Martyno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Branża alkoholowa charakteryzuje się ciągłym ruchem, zmianami. Ciągle powstają nowe trunki, rodzaje, smaki, limitowane edycje. Nasi konsumenci są coraz bardziej świadomi, wiedzą czego chcą i szukają konkretnych produktów, często bardzo unikatowych, a my staramy się podążać za trendami, nowościami i sprostać ich oczekiwaniom. Jako sklepy profesjonalne musimy ciągle rozszerzać swoją wiedzę, dlatego stawiamy na szkolenia i stały rozwój.

  • Wywiadu udzieliła Pani Anna Urbańska, Master Trener STRUCTOGRAM® - systemu treningowego, który wykorzystuje wiedzę oraz najnowsze badania nad mózgiem ludzkim, opartego o genetykę i biologię. Pani Anno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Od 1998 roku działamy w branży szkoleniowej, a obecnie spora część naszych aktywności z powodzeniem odbywa się w przestrzeni online. Specjalizujemy się w szkoleniach opartych na wiedzy o mózgu, która przekłada się na wszystkie aspekty naszego codziennego funkcjonowania, od relacji z innymi po sukcesy zawodowe.  Zaznajamiamy naszych klientów z niezwykle skutecznym systemem treningowym STRUCTOGRAM®, który sprowadziliśmy do Polski ze Szwajcarii w 2011 roku. Kierując się tą intuicyjną, a zarazem udowodnioną naukowo wiedzą, wyjaśniamy uczestnikom naszych szkoleń, czym są 3 kolory mózgu, pracujemy z nimi nad ich biznesem, produktami czy usługami oraz budujemy ich zespoły.

  • Wywiadu udzieliła Pani Katarzyna Santos, Manager ds. Rozwoju Sieci Franczyzowej epaka.pl - lidera na rynku kurierskim pod względem stacjonarnych punktów nadań i odbioru przesyłek.  Pani Katarzyno, proszę przybliżyć specyfikę i potencjał branży kurierskiej w kontekście Państwa działalności. Firma epaka.pl działa w branży kurierskiej i zajmuje się odsprzedażą usług takich firm jak m.in. InPost, DHL, DPD. Branża opiera się na handlu w internecie, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie, ponieważ nasz serwis epaka.pl funkcjonuje non stop i każdego dnia obsługuje tysiące zamówień Klientów. Branża kurierska posiada ogromny potencjał oraz wiele możliwości na rozwój. Firmy kurierskie ułatwiają zarówno nadania, jak i odbiory dla swoich Klientów poprzez chociażby wprowadzanie automatów paczkowych czy aplikacji mobilnych. Nasze punkty nadań i odbioru przesyłek są kompleksowe, ponieważ dają możliwość przygotowania, zapakowania przesyłki do transportu, a także doboru firmy kurierskiej do konkretnej paczki. W roku 2021 rozpoczęliśmy współprace między innymi z Allegro, UPS, Orlen Paczka, GLS Szybka Paczka, FedEx. Pokazuje to jaki trend wykształcił się przez ostatnie lata. Zakupy internetowe stają się coraz bardziej popularne, a co za tym idzie – branża kurierska stara się sprostać wymaganiom Klientów. Wyzwanie w naszej branży to na pewno czas dostawy, każdy dąży do jak najszybszego doręczenia paczki do rąk Klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Robert Kuc, CEO & Founder Zdrowa Krowa - franczyzowej sieci restauracji, która tworzy jedzenie w duchu “slow food fast”. Panie Robercie, proszę przybliżyć specyfikę oraz potencjał branży, w której Państwo działacie. Zdrowa Krowa to sieć restauracji działająca w modelu franczyzowym w dobrze każdemu znanej branży gastronomicznej.  W mojej opinii potencjał branży gastronomicznej jest ogromny i wciąż niewykorzystany. Co chwile powstają nowe koncepty i miejsca, a to oznacza, że rynek wciąż nie jest nasycony. Trendem, który obserwuje jest z całą pewnością rozszerzenie menu o pozycje stworzone w oparciu o dietę roślinną. Coraz więcej miejsc proponuje swoim gościom wegańskie i wegetariańskie odpowiedniki dań.