Własny biznes w branży modowej. Wywiad z Angeliką Pranke, GPoland

Wywiadu udzieliła Pani Angelika Pranke, Development Director w firmie GPoland Sp. z o.o. - największej agencji modowej na polskim rynku.

Jaki jest polski rynek odzieżowy?

Polski rynek odzieżowy należy do najatrakcyjniejszych i największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Najnowsze dane wskazują, iż jest on wart ok. 36 mld PLN. Modą i wizerunkiem interesuje się coraz więcej Polaków – obecnie jest to już ponad 68 proc. społeczeństwa. Moda rozlała się na każdy obszar naszego życia i dotyczy już nie tylko samej odzieży, ale również tego jak żyjemy, czego pragniemy, do czego aspirujemy, jakich przyjaciół chcemy mieć, jakiej muzyki słuchamy, jakie miejsca chcemy odwiedzać. Osoby, które chcą zajmować się aktywnością związaną z przemysłem modowym muszą w tym układzie uczestniczyć w sposób aktywny i muszą wykazywać się wielką elastycznością, uważnością i gotowością do akceptowania zachodzących zmian.

Sama sprzedaż odzieży opiera się na emocjach, a nie na racjonalnej potrzebie. Dziś wiemy, że jest to nieustająca, wielowątkowa gra, prowadzona przez producentów z klientem ostatecznym.

Jakie są przyszłe trendy i wyzwania w branży modowej?

Przemysł modowy stał się ogromnym biznesem. Do tej pory postrzegany był jako część show-biznesu, ale wiemy, że jest poparty licznymi wskaźnikami i danymi twardymi. Gospodarka globalnie jest warta ponad 2,5 tryliona dolarów rocznie i stanowi ok. 2 proc. PKB. Według prognoz PMR rynek odzieży i obuwia w Polsce w 2022 roku osiągnie wartość 43,2 mld zł.

Potencjał tej branży jest więc olbrzymi i rozwojowy, między innymi ze względu na jego dynamiczny rozwój o co najmniej 5–6 proc. rocznie. Wielkim wyzwaniem dla branży modowej jest obszar e-commerce. Jego wpływ na układ dystrybucyjny rynku już dzisiaj jest nie do pominięcia i będzie tylko coraz większy.

Jak duża jest konkurencja na rynku odzieżowym?

Konkurencja jest olbrzymia, niezwykle czujna i zróżnicowana. Wyzwala ona większą aktywność zarówno ze strony producentów, jak i konsumentów. Jedną z odpowiedzi ze strony producentów jest fast fashion, czyli dostarczanie produktów odzieżowych do sklepów w jak najkrótszym czasie, powodujące istnienie nawet do 20 subsezonów w roku. Na rynku istnieje także coraz większa grupa konsumentów odzieżowych produktów markowych, dla których wysoka cena nie jest przeszkodą w zakupie.

Proszę pokrótce opisać Państwa firmę.

Jesteśmy multibrandową agencją z branży fashion. Oznacza to, że reprezentujemy na rynku polskim około 60 firm odzieżowych. Dla współpracujących z nami marek jesteśmy odpowiedzialni za właściwe reprezentowanie ich na rynku, zarówno w zakresie wizerunkowym, jak i handlowym. Rozwój i utrzymanie sieci dystrybucyjnych poszczególnych marek, salonów mono- i multi- brandowych na terenie całej Polski, z których część to sklepy własne, pozostałe to salony partnerskie, w większości otwierane w systemie franczyzowym.

portfolio gpoland

Jakie produkty i usługi oferuje agencja GPoland?

Agencja GPoland to firma, która nie tylko wprowadza na polski rynek modowe marki z sektora premium, to także specjalista w retailu i branży modowej. Oferuje usługi consultingowe, marketingowe, komunikacyjne dla rozwijających się marek z sektora premium. Ponad 60 - osobowy zespół agencji posiada doskonałą znajomość polskiego rynku, rozwija swoją wiedzę podążając za najnowszymi trendami w branży. Głównym celem firmy jest wprowadzenie na polski rynek doskonałej, markowej odzieży i dodatków znanych domów mody. Jej działania mają na celu zainteresowanie odbiorców światowymi trendami w sektorze fashion. W ich efekcie stale powiększa się liczba reprezentowanych przez nas firm oraz stałych klientów zainteresowanych współpracą.

Jesteśmy największą agencją modową na polskim rynku, z olbrzymią wiedzą, doświadczeniem, znajomością sektora, co sprawia że jesteśmy wiarygodnym partnerem handlowym dla wszystkich operatorów zaangażowanych w sektor modowy.

Jaka jest Państwa grupa docelowa?

Klientami naszej agencji są zarówno właściciele sklepów, którzy znają już biznes odzieżowy i chcą go rozszerzyć, zwiększyć jego zasięg. Jak i osoby, które dopiero myślą o inwestycjach i są gotowi zainwestować w biznes odzieżowy. Posiadający odpowiedni kapitał inwestycyjny, mający doświadczenie biznesowe, które chciałyby otworzyć sklep z markami z naszego portfolio.

Jakie korzyści i wsparcie oferujecie swoim Partnerom?

Naszym partnerom biznesowym, proponujemy stabilny model współpracy handlowej. Posiadamy bardzo duże doświadczenie w budowaniu sprawnie działających na polskim rynku sieci dystrybucyjnych, które gwarantuje najwyższy standard pracy. Franczyzobiorcom i odbiorcom hurtowym dajemy możliwość pracy z najbardziej pożądanymi markami odzieżowymi, którym udało się z sukcesem zrealizować światową ekspansję. Gwarantujemy najwyższy standard pracy, umożliwiający prowadzenie rentownego biznesu oraz stabilną i długofalową ekspansję na rynku polskim.

Jesteśmy obecni na polskim rynku od 25 lat. W tym czasie udało na się zbudować i utrzymać w dobrej kondycji sieci dystrybucyjne dla takich marek jak Max Mara, Marella, Trussardi, Pinko, PatriziaPepe, LiuJo, Armani, Furla, etc. Pozwoliło nam to stworzyć bazę informacyjną, umożliwiającą bazowanie na twardych danych statystycznych, wynikających z przeprowadzanych przez nas na bieżąco analiz rynkowych. Dzięki temu nasze projekty są przewidywalne i rentowne.

Centra handlowe, które tworzą obecnie najważniejszą przestrzeń handlową dla całej branży odzieżowej, są zawsze zainteresowane wprowadzeniem marek naszej grupy do swoich projektów, dlatego nasi partnerzy franczyzowi uzyskują najlepsze lokalizacje oraz optymalne warunki handlowe. Mając tak rozubudowane portfolio i znajomość rynku modowego, udaje nam się zapraszać do współpracy najbardziej cenionych producentów oraz największe domy mody. Nasze know-how to również ludzie związani z firmą od wielu lat, zespół zbudowany z osób szkolonych co sezon w światowym standardzie z technik sprzedaży, visualmerchandisingu i trendach modowych.

Jakie kryteria, wymagania trzeba spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Należy mieć odpowiedni kapitał i dobrze jest mieć również doświadczenie biznesowe, niekoniecznie w branży odzieżowej.

 

Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzieliła Pani Liliana Poszumska, właścicielka sieci franczyzowej La Mancha. Pani Liliano, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Nasza branża, szkół językowych, charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami. Po pierwsze, jest mocno sezonowa. Najwięcej pracy jest okresach września/października oraz stycznia, przed początkiem nowych semestrów. Ponadto, obserwujemy rosnącą popularność nauki różnych języków: na tym rynku pojawiają się różne trendy i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Przykładowo, mało kto obecnie już uczy się niemieckiego czy rosyjskiego, a jest boom na hiszpański czy włoski. Do tego częsta rotacja lektorów, bo w tym zawodzie szybko można się wypalić. Native speakerzy czasem przyjeżdżają na rok czy kilka lat do Polski, wtedy nauczają języka, a potem ruszają gdzieś dalej na kolejne przygody. Charakterystyczną cechą jest duża różnorodność klientów, obejmująca zarówno dorosłych, dzieci, przedsiębiorców, studentów, jak i emerytów. Dzięki temu nasza oferta musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów.

  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.