Własny biznes w branży gastro-kurierskiej. Wywiad z Grzegorzem Aksamitem, Stava

Wywiadu udzielił Pan Grzegorz Aksamit, Wiceprezes firmy Stava - pierwszej w Europie franczyzy gastro-kurierskiej.

Jakie produkty i usługi oferuje Państwa firma?

Stava świadczy restauratorom usługę dowozu jedzenia do ich klientów. Jesteśmy więc alternatywą do zatrudniania własnych kierowców przez restauratora. Nasi kurierzy realizują dowozy zamówień, które klient składa w restauracji przez telefon, przez stronę www restauracji lub np. portale takie jak pyszne.pl czy pizzaportal.pl.

Kim jest Państwa klient?

Stava swoją ofertę kieruje głównie do restauracji, które już realizują dowozy jedzenia i zatrudniają własnych kierowców. Zgłaszają się również do nas restauracje które dopiero chcą zaoferować dowozy swoim klientom i startują „od zera”. Takie też oczywiście chętnie obsługujemy.

Jesteśmy póki co jedyną firmą w Polsce, która jest w stanie zaoferować usługę dowozów sieciom restauracji w dużej ilości miast.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Zdejmujemy restauratorowi z głowy wszystkie problemy organizacyjne związane z zarządzaniem pojazdami i kierowcami, takie jak nieobecności, awarie samochodów, stłuczki itd. Jednocześnie obniżamy restauracjom koszt realizacji dowozów i poprawiamy czasy oczekiwania klientów.

Proszę pokrótce opisać Państwa firmę.

Stava powstała w 2014 roku a od 2017 oferuje licencje franczyzowe. Filarem Stavy jest zespół IT który stworzył i rozwija autorski system informatyczny, który w zautomatyzowany sposób na żywo optymalizuje trasy kierowców w poszczególnych oddziałach. To daje Stavie ogromną przewagę efektywności nad kierowcami zatrudnionymi przez restauracje bezpośrednio oraz nad konkurencyjnymi firmami. Franczyza Stava planuje otworzyć 50-60 oddziałów w Polsce w ciągu najbliższych kilku lat.

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Od franczyzobiorców oczekujemy osobistego zaangażowania w prowadzenie oddziału i zamieszkania w mieście w którym franczyzobiorca prowadzi oddział. Wymagany jest także odpowiedni kapitał – jego wysokość zależy od wielkości miasta w którym startuje oddział.

Dlaczego warto z Państwem współpracować; jakie korzyści i wsparcie oferują Państwo swoim Partnerom?

Nasi partnerzy dostają wyłączność na całe miasto a także pełne osobiste wsparcie przy starcie oddziału. Po teoretycznych i praktycznych szkoleniach które franczyzobiorca przechodzi w istniejącym oddziale, eksperci z centrali przyjeżdżają do franczyzobiorcy i na miejscu wspólnie prowadzimy spotkania z restauratorami, sprzedajemy usługę, szkolimy kierowców itd. Kluczowy jest także wspomniany wcześniej system informatyczny, bez którego niemożliwa do osiągnięcia jest efektywność logistyczna konieczna do osiągnięcia rentowności.

Proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży, czym się charakteryzuje?

Branża dowozu jedzenia jest wbrew pozorom bardzo trudna. Restauratorzy ponoszą wielokrotnie wyższe koszty realizacji dowozu niż to co dopłaca za dostawę klient przy składaniu zamówienia. Umiejętny dobór strefy dowozów, liczby kierowców i kanałów pozyskiwania zamówień jest trudny a istotne czynniki mało uchwytne.

Jaki jest potencjał branży oraz jakie są przyszłe trendy i wyzwania w Państwa branży?

Rynek dowozu jedzenia rośnie od 10 do 20% rok do roku, w zależności od źródeł. Branża rozwija się więc niezwykle dynamicznie. Wielu restauratorów czuje presję od swoich klientów na uruchomienie i rozwijanie dowozów. Z drugiej strony rynek pracy jest bardzo trudny i niełatwo jest restauratorowi zbudować odpowiedni zespół.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Konkurencją Stavy jest przede wszystkim kierowca zatrudniony bezpośrednio w restauracji.

 

Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzieliła Pani Liliana Poszumska, właścicielka sieci franczyzowej La Mancha. Pani Liliano, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Nasza branża, szkół językowych, charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami. Po pierwsze, jest mocno sezonowa. Najwięcej pracy jest okresach września/października oraz stycznia, przed początkiem nowych semestrów. Ponadto, obserwujemy rosnącą popularność nauki różnych języków: na tym rynku pojawiają się różne trendy i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Przykładowo, mało kto obecnie już uczy się niemieckiego czy rosyjskiego, a jest boom na hiszpański czy włoski. Do tego częsta rotacja lektorów, bo w tym zawodzie szybko można się wypalić. Native speakerzy czasem przyjeżdżają na rok czy kilka lat do Polski, wtedy nauczają języka, a potem ruszają gdzieś dalej na kolejne przygody. Charakterystyczną cechą jest duża różnorodność klientów, obejmująca zarówno dorosłych, dzieci, przedsiębiorców, studentów, jak i emerytów. Dzięki temu nasza oferta musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów.

  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.