Własny biznes w branży gastro-kurierskiej. Wywiad z Grzegorzem Aksamitem, Stava

Wywiadu udzielił Pan Grzegorz Aksamit, Wiceprezes firmy Stava - pierwszej w Europie franczyzy gastro-kurierskiej.

Jakie produkty i usługi oferuje Państwa firma?

Stava świadczy restauratorom usługę dowozu jedzenia do ich klientów. Jesteśmy więc alternatywą do zatrudniania własnych kierowców przez restauratora. Nasi kurierzy realizują dowozy zamówień, które klient składa w restauracji przez telefon, przez stronę www restauracji lub np. portale takie jak pyszne.pl czy pizzaportal.pl.

Kim jest Państwa klient?

Stava swoją ofertę kieruje głównie do restauracji, które już realizują dowozy jedzenia i zatrudniają własnych kierowców. Zgłaszają się również do nas restauracje które dopiero chcą zaoferować dowozy swoim klientom i startują „od zera”. Takie też oczywiście chętnie obsługujemy.

Jesteśmy póki co jedyną firmą w Polsce, która jest w stanie zaoferować usługę dowozów sieciom restauracji w dużej ilości miast.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Zdejmujemy restauratorowi z głowy wszystkie problemy organizacyjne związane z zarządzaniem pojazdami i kierowcami, takie jak nieobecności, awarie samochodów, stłuczki itd. Jednocześnie obniżamy restauracjom koszt realizacji dowozów i poprawiamy czasy oczekiwania klientów.

Proszę pokrótce opisać Państwa firmę.

Stava powstała w 2014 roku a od 2017 oferuje licencje franczyzowe. Filarem Stavy jest zespół IT który stworzył i rozwija autorski system informatyczny, który w zautomatyzowany sposób na żywo optymalizuje trasy kierowców w poszczególnych oddziałach. To daje Stavie ogromną przewagę efektywności nad kierowcami zatrudnionymi przez restauracje bezpośrednio oraz nad konkurencyjnymi firmami. Franczyza Stava planuje otworzyć 50-60 oddziałów w Polsce w ciągu najbliższych kilku lat.

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Od franczyzobiorców oczekujemy osobistego zaangażowania w prowadzenie oddziału i zamieszkania w mieście w którym franczyzobiorca prowadzi oddział. Wymagany jest także odpowiedni kapitał – jego wysokość zależy od wielkości miasta w którym startuje oddział.

Dlaczego warto z Państwem współpracować; jakie korzyści i wsparcie oferują Państwo swoim Partnerom?

Nasi partnerzy dostają wyłączność na całe miasto a także pełne osobiste wsparcie przy starcie oddziału. Po teoretycznych i praktycznych szkoleniach które franczyzobiorca przechodzi w istniejącym oddziale, eksperci z centrali przyjeżdżają do franczyzobiorcy i na miejscu wspólnie prowadzimy spotkania z restauratorami, sprzedajemy usługę, szkolimy kierowców itd. Kluczowy jest także wspomniany wcześniej system informatyczny, bez którego niemożliwa do osiągnięcia jest efektywność logistyczna konieczna do osiągnięcia rentowności.

Proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży, czym się charakteryzuje?

Branża dowozu jedzenia jest wbrew pozorom bardzo trudna. Restauratorzy ponoszą wielokrotnie wyższe koszty realizacji dowozu niż to co dopłaca za dostawę klient przy składaniu zamówienia. Umiejętny dobór strefy dowozów, liczby kierowców i kanałów pozyskiwania zamówień jest trudny a istotne czynniki mało uchwytne.

Jaki jest potencjał branży oraz jakie są przyszłe trendy i wyzwania w Państwa branży?

Rynek dowozu jedzenia rośnie od 10 do 20% rok do roku, w zależności od źródeł. Branża rozwija się więc niezwykle dynamicznie. Wielu restauratorów czuje presję od swoich klientów na uruchomienie i rozwijanie dowozów. Z drugiej strony rynek pracy jest bardzo trudny i niełatwo jest restauratorowi zbudować odpowiedni zespół.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Konkurencją Stavy jest przede wszystkim kierowca zatrudniony bezpośrednio w restauracji.

 

Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Michał Mołdrzyk, Sales Manager Bike Café - największej w Polsce sieci rowerowych kawiarni obecnej na rynku od 9 lat. Panie Michale, proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Działamy w branży mobilnej gastronomii opartej na kawiarniach rowerowych. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie potrzeba dobrej kawy. Mobilność naszych punktów pozwala nam na docieranie do miejsc, które są nieosiągalne dla lokali stacjonarnych, zaś autonomiczność sprzętu (nie wymaga stałego dostępu do mediów) daje nam przewagę operacyjną – jesteśmy w stanie działać wszędzie, niezależnie od dostępnej infrastruktury. Branża ta zyskuje na popularności. Wpisując się w trend eco & healthy lifestyle cieszymy się dużym zainteresowaniem w miastach oraz podczas eventów. Udowodniliśmy też wysoką odporność na lockdown – działając w modelu coffee-to-go, zdecydowana większość naszych punktów nie odczuła negatywnych skutków pandemii.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Stanek, Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Franczyzowej Studio Synergy - sieci butikowych studiów EMS z najdłuższym doświadczeniem w Polsce. Panie Bartłomieju, proszę przybliżyć specyfikę treningu EMS w kontekście Państwa działalności. Trening EMS to innowacyjna metoda treningowa w branży fitness. Ta forma aktywności wywodzi się z fizjoterapii, a została spopularyzowana w Niemczech. Dzięki elektrostymulacji, podczas treningu pracuje 90% mięśni. Ta usługa ma bardziej kameralny charakter niż tradycyjny trening na siłowni. Podczas sesji EMS obecne są maksymalnie dwie osoby trenujące.

  • Agencja ubezpieczeniowa jako pomysł na biznes

    • Wywiady biznesowe

    Wywiadu udzielił Pan Mariusz Długołęcki, Koordynator ds. Rozwoju Sieci Sprzedaży Domu Ubezpieczeniowego Spectrum - ogólnopolskiej multiagencji sieciowej funkcjonującej od 2006 roku.  Panie Mariuszu, proszę pokrótce przybliżyć Państwa branżę? Działamy w ubezpieczeniach – to stabilna branża, którą napędzają przede wszystkim obowiązkowe ubezpieczenia OC, np. dla właścicieli pojazdów, rolników czy określonych zawodów. Nasze doświadczenie pokazuje, że rośnie też zainteresowanie ochroną zdrowia i majątku – potwierdzają to coroczne raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń. Dom Ubezpieczeniowy Spectrum to multiagencja o ogólnopolskim zasięgu. Reprezentujemy ponad 30 towarzystw, a klienci przychodzą do nas, aby sprawdzić i porównać oferty ubezpieczeń. Mogą przy tym liczyć na obiektywną poradę eksperta i pomoc w dopasowaniu wariantu polisy do swoich potrzeb.

  • Wywiadu udzielił Pan Paweł Aksamit, Współzałożyciel i Prezes zarządu Stava - lidera profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce oraz pierwszej franczyzy w tej branży w Europie. Panie Pawle, proszę przybliżyć specyfikę branży gastronomicznej w kontekście Państwa działalności oraz nakreślić przyszłe trendy i wyzwania. Stava działa na rynku dowozów jedzenia z restauracji i zakupów ze sklepów.  Cała gastronomia zdecydowanie coraz bardziej rozwija się w kierunku delivery. Jak pokazuje raport Stava o rynku dowozów jedzenia, w 2020 roku ten rynek urósł aż o 42% i jest w tej chwili wart prawie 9,5 mld złotych. Restauratorzy coraz bardziej świadomie podchodzą do dowozów. Coraz więcej spośród nich wie, ile tak naprawdę kosztują ich dostawy, jakie wyzwania się z tym wiążą i jak powinna wyglądać optymalna logistyka w kanale delivery.

  • Wywiadu udzieliła Pani Ewa Mak, Autoryzowany Trener Szkoły Pamięci SPW - największej i najstarszej w Polsce sieci placówek edukacyjnych, specjalizujących się w prowadzeniu zajęć z zakresu: treningu pamięci, koncentracji uwagi oraz nowoczesnych metod uczenia się. Pani Ewo, rynek edukacyjny w Polsce to temat rzeka, dlatego proszę w kilku zdaniach przybliżyć specyfikę branży edukacyjnej w kontekście Państwa działalności. Rynek edukacyjny jest bardzo różnorodny pod względem prowadzonych zajęć. Każda specjalizacja w branży, czy to nauka języków, zajęcia sportowe, czy zajęcia z efektywnego nauczania dają dzieciom (i nie tylko, bo dorosłym również) narzędzia i zdolności, których nie zagwarantuje lub nie zagwarantowała im szkoła.

  • Wywiadu udzielił Pan Sebastian Oliszewski, Menedżer Rozwoju Sieci Wyłącznej w PZU SA - największej firmy ubezpieczeniowej w Polsce Panie Sebastianie, większości Polakom ubezpieczenia kojarzą się z firmą PZU, proszę zatem przybliżyć branżę ubezpieczeniową w kontekście Państwa działalności. PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce. Wychodząc naprzeciw wymaganiom zmieniającego się rynku ubezpieczeniowego, postanowiliśmy jeszcze skuteczniej docierać do klientów w całym kraju i tak powstało 1500 profesjonalnych biur agentów ubezpieczeniowych. Dzięki nim nasi klienci doświadczają najwyższych standardów obsługi, a agenci mogą z naszym wsparciem rozwijać swój biznes.

.