Własny biznes w branży gastro-kurierskiej. Wywiad z Grzegorzem Aksamitem, Stava

Wywiadu udzielił Pan Grzegorz Aksamit, Wiceprezes firmy Stava - pierwszej w Europie franczyzy gastro-kurierskiej.

Jakie produkty i usługi oferuje Państwa firma?

Stava świadczy restauratorom usługę dowozu jedzenia do ich klientów. Jesteśmy więc alternatywą do zatrudniania własnych kierowców przez restauratora. Nasi kurierzy realizują dowozy zamówień, które klient składa w restauracji przez telefon, przez stronę www restauracji lub np. portale takie jak pyszne.pl czy pizzaportal.pl.

Kim jest Państwa klient?

Stava swoją ofertę kieruje głównie do restauracji, które już realizują dowozy jedzenia i zatrudniają własnych kierowców. Zgłaszają się również do nas restauracje które dopiero chcą zaoferować dowozy swoim klientom i startują „od zera”. Takie też oczywiście chętnie obsługujemy.

Jesteśmy póki co jedyną firmą w Polsce, która jest w stanie zaoferować usługę dowozów sieciom restauracji w dużej ilości miast.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Zdejmujemy restauratorowi z głowy wszystkie problemy organizacyjne związane z zarządzaniem pojazdami i kierowcami, takie jak nieobecności, awarie samochodów, stłuczki itd. Jednocześnie obniżamy restauracjom koszt realizacji dowozów i poprawiamy czasy oczekiwania klientów.

Proszę pokrótce opisać Państwa firmę.

Stava powstała w 2014 roku a od 2017 oferuje licencje franczyzowe. Filarem Stavy jest zespół IT który stworzył i rozwija autorski system informatyczny, który w zautomatyzowany sposób na żywo optymalizuje trasy kierowców w poszczególnych oddziałach. To daje Stavie ogromną przewagę efektywności nad kierowcami zatrudnionymi przez restauracje bezpośrednio oraz nad konkurencyjnymi firmami. Franczyza Stava planuje otworzyć 50-60 oddziałów w Polsce w ciągu najbliższych kilku lat.

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Od franczyzobiorców oczekujemy osobistego zaangażowania w prowadzenie oddziału i zamieszkania w mieście w którym franczyzobiorca prowadzi oddział. Wymagany jest także odpowiedni kapitał – jego wysokość zależy od wielkości miasta w którym startuje oddział.

Dlaczego warto z Państwem współpracować; jakie korzyści i wsparcie oferują Państwo swoim Partnerom?

Nasi partnerzy dostają wyłączność na całe miasto a także pełne osobiste wsparcie przy starcie oddziału. Po teoretycznych i praktycznych szkoleniach które franczyzobiorca przechodzi w istniejącym oddziale, eksperci z centrali przyjeżdżają do franczyzobiorcy i na miejscu wspólnie prowadzimy spotkania z restauratorami, sprzedajemy usługę, szkolimy kierowców itd. Kluczowy jest także wspomniany wcześniej system informatyczny, bez którego niemożliwa do osiągnięcia jest efektywność logistyczna konieczna do osiągnięcia rentowności.

Proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży, czym się charakteryzuje?

Branża dowozu jedzenia jest wbrew pozorom bardzo trudna. Restauratorzy ponoszą wielokrotnie wyższe koszty realizacji dowozu niż to co dopłaca za dostawę klient przy składaniu zamówienia. Umiejętny dobór strefy dowozów, liczby kierowców i kanałów pozyskiwania zamówień jest trudny a istotne czynniki mało uchwytne.

Jaki jest potencjał branży oraz jakie są przyszłe trendy i wyzwania w Państwa branży?

Rynek dowozu jedzenia rośnie od 10 do 20% rok do roku, w zależności od źródeł. Branża rozwija się więc niezwykle dynamicznie. Wielu restauratorów czuje presję od swoich klientów na uruchomienie i rozwijanie dowozów. Z drugiej strony rynek pracy jest bardzo trudny i niełatwo jest restauratorowi zbudować odpowiedni zespół.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Konkurencją Stavy jest przede wszystkim kierowca zatrudniony bezpośrednio w restauracji.

 

Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.

  • Wywiadu udzieliła Pani Martyna Cieśluk, Dyrektor Operacyjny C2 Galerie Alkoholi Świata - sieci specjalistycznych sklepów z alkoholami oraz profesjonalnym doradztwem. Pani Martyno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Branża alkoholowa charakteryzuje się ciągłym ruchem, zmianami. Ciągle powstają nowe trunki, rodzaje, smaki, limitowane edycje. Nasi konsumenci są coraz bardziej świadomi, wiedzą czego chcą i szukają konkretnych produktów, często bardzo unikatowych, a my staramy się podążać za trendami, nowościami i sprostać ich oczekiwaniom. Jako sklepy profesjonalne musimy ciągle rozszerzać swoją wiedzę, dlatego stawiamy na szkolenia i stały rozwój.

  • Wywiadu udzieliła Pani Anna Urbańska, Master Trener STRUCTOGRAM® - systemu treningowego, który wykorzystuje wiedzę oraz najnowsze badania nad mózgiem ludzkim, opartego o genetykę i biologię. Pani Anno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Od 1998 roku działamy w branży szkoleniowej, a obecnie spora część naszych aktywności z powodzeniem odbywa się w przestrzeni online. Specjalizujemy się w szkoleniach opartych na wiedzy o mózgu, która przekłada się na wszystkie aspekty naszego codziennego funkcjonowania, od relacji z innymi po sukcesy zawodowe.  Zaznajamiamy naszych klientów z niezwykle skutecznym systemem treningowym STRUCTOGRAM®, który sprowadziliśmy do Polski ze Szwajcarii w 2011 roku. Kierując się tą intuicyjną, a zarazem udowodnioną naukowo wiedzą, wyjaśniamy uczestnikom naszych szkoleń, czym są 3 kolory mózgu, pracujemy z nimi nad ich biznesem, produktami czy usługami oraz budujemy ich zespoły.

  • Wywiadu udzieliła Pani Katarzyna Santos, Manager ds. Rozwoju Sieci Franczyzowej epaka.pl - lidera na rynku kurierskim pod względem stacjonarnych punktów nadań i odbioru przesyłek.  Pani Katarzyno, proszę przybliżyć specyfikę i potencjał branży kurierskiej w kontekście Państwa działalności. Firma epaka.pl działa w branży kurierskiej i zajmuje się odsprzedażą usług takich firm jak m.in. InPost, DHL, DPD. Branża opiera się na handlu w internecie, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie, ponieważ nasz serwis epaka.pl funkcjonuje non stop i każdego dnia obsługuje tysiące zamówień Klientów. Branża kurierska posiada ogromny potencjał oraz wiele możliwości na rozwój. Firmy kurierskie ułatwiają zarówno nadania, jak i odbiory dla swoich Klientów poprzez chociażby wprowadzanie automatów paczkowych czy aplikacji mobilnych. Nasze punkty nadań i odbioru przesyłek są kompleksowe, ponieważ dają możliwość przygotowania, zapakowania przesyłki do transportu, a także doboru firmy kurierskiej do konkretnej paczki. W roku 2021 rozpoczęliśmy współprace między innymi z Allegro, UPS, Orlen Paczka, GLS Szybka Paczka, FedEx. Pokazuje to jaki trend wykształcił się przez ostatnie lata. Zakupy internetowe stają się coraz bardziej popularne, a co za tym idzie – branża kurierska stara się sprostać wymaganiom Klientów. Wyzwanie w naszej branży to na pewno czas dostawy, każdy dąży do jak najszybszego doręczenia paczki do rąk Klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Robert Kuc, CEO & Founder Zdrowa Krowa - franczyzowej sieci restauracji, która tworzy jedzenie w duchu “slow food fast”. Panie Robercie, proszę przybliżyć specyfikę oraz potencjał branży, w której Państwo działacie. Zdrowa Krowa to sieć restauracji działająca w modelu franczyzowym w dobrze każdemu znanej branży gastronomicznej.  W mojej opinii potencjał branży gastronomicznej jest ogromny i wciąż niewykorzystany. Co chwile powstają nowe koncepty i miejsca, a to oznacza, że rynek wciąż nie jest nasycony. Trendem, który obserwuje jest z całą pewnością rozszerzenie menu o pozycje stworzone w oparciu o dietę roślinną. Coraz więcej miejsc proponuje swoim gościom wegańskie i wegetariańskie odpowiedniki dań.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, Chief Operating Officer (COO) ogólnopolskiej sieci franczyzowej klubów treningowych 36 MINUT. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. 36 MINUT działa na pograniczu branży sportowej i medycznej. Butikowe kluby treningowe 36 MINUT oferują trening siłowo-wytrzymałościowy, wykorzystujący 12 maszyn firmy Milon. Cechą charakterystyczną jest personalna opieka fizjoterapeuty, który towarzyszy klubowiczowi przez całą podróż związaną z treningami, obejmująca stały monitoring postępów oraz holistyczne wsparcie w zakresie zdrowego stylu życia.