Franczyza w branży finansowej. Wywiad z Piotrem Przedlackim, Fines

Wywiadu udzielił Pan Piotr Przedlacki, Prezes Zarządu Fines S.A. - największego niezależnego operatora sieci agencji kredytowych w Polsce.

Jakie produkty i usługi oferuje firma Fines?

Spółka Fines S.A. specjalizuje się w pośrednictwie kredytowym, a szczególnie w kredytach i pożyczkach konsumenckich. Dostarczamy naszym Agentom w całej Polsce ofertę kredytów gotówkowych z banków oraz pożyczek z firm pożyczkowych. W ramach naszej działalności wspieramy proces sprzedaży kredytów zgodnie z naszą misją: „Najskuteczniej w Polsce pomagamy sprzedawać kredyty i pożyczki”. Obecnie jesteśmy na etapie wdrażania ubezpieczeń majątkowych do naszej oferty. Chcemy dostarczać naszym Klientom podstawowe produkty finansowe niezbędne w każdej rodzinie.

Kim jest Państwa klient?

W relacjach „business to business” naszym Klientem jest Agent kredytowy, czyli podmiot gospodarczy, który niezależnie do formy prawnej, świadczy usługi pośrednictwa kredytowego i jest zarejestrowany w bazie Komisji Nadzoru Finansowego. W praktyce pośrednictwem kredytowym zajmują się nie tylko Agenci kredytowi, ale także Agenci ubezpieczeniowi, czy pośrednicy w nieruchomościach. Liczną grupą są też byli pracownicy banków, którzy mają doświadczenie i relacje.

Z kolei naszym Klientem docelowym jest osoba, która poszukuje finansowania, zarówno krótkoterminowej pożyczki do 10.000 zł na 2-3 lata, jak też większego kredytu nawet do 200.000 zł bez zabezpieczeń do 10 lat. Obsługujemy zarówno osoby o różnorodnych źródłach finansowania, nie tylko z umowy o pracę, ale także emerytury i renty oraz osoby prowadzące własną działalność gospodarczą i rolników.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim Partnerom?

W ciągu 13 lat działalności wypracowaliśmy bardzo efektywne narzędzia, które wspierają proces sprzedaży kredytów na każdym jego etapie, przede wszystkim w oparciu o kompleksowy system – aplikację internetową.

W celu pozyskiwania potencjalnych Kredytobiorców, oferujemy różnego rodzaju materiały reklamowe, typu ulotki, plakaty, zrywniki. Organizujemy też regionalne akcje promocyjne, np. rower z kawą, czy kino letnie.

Z kolei na etapie tworzenia oferty kredytowej do Państwa dyspozycji stawiamy 5 zespołów wsparcia sprzedaży, łącznie prawie 50 osób, które na bieżąco monitorują proces sprzedaży i aktywnie go wspierają. Skuteczne wspieranie sprzedaży kredytów i pożyczek jest naszym celem działalności. W tym się specjalizujemy i osiągamy naprawdę dobre wyniki, które są doceniane zarówno przez banki i firmy pożyczkowe, jak też naszych Agentów kredytowych.

Proszę pokrótce opisać firmę Fines

Spółka Fines została założona w 2005 roku. Obecnie funkcjonuje w ramach spółki akcyjnej z kapitałem zakładowym w wysokości 500 tys. zł i sprzedażą ponad 150 mln zł rocznie. W Centrali w Sopocie zatrudniamy 80 osób, dodatkowo do Państw dyspozycji jest struktura terenowa podzielona na 15 regionów oraz dedykowani szkoleniowcy. Obsługujemy prawie 2.000 aktywnych biur kredytowych w całej Polsce, z czego 300 funkcjonuje na wyłączność w ramach współpracy franczyzowej Fines – Operator Bankowy.

Obecnie naszym priorytetem jest rozwój sieci franczyzowej, gdyż chcemy wypełnić lukę rynkową po likwidowanych placówkach bankowych, a jednocześnie dostarczyć naszym Klientom wystandaryzowany poziom obsługi w każdym powiecie w Polsce.

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Kandydatem na franczyzobiorcę może zostać osoba prawna lub fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Znajomość branży pośrednictwa ma kluczowe znaczenie w pierwszych miesiącach funkcjonowania placówki. Dlatego też do naszego programu zapraszamy osoby prowadzące już pośrednictwo finansowe, współpracujące zarówno bezpośrednio z Bankami, jak i z innymi sieciami agencyjnymi. Każde zgłoszenie rozpatrujemy indywidualnie.

Fines Operator Bankowy to franczyza aktywna, dlatego idealny profil Kandydata to osoba przedsiębiorcza, z zapałem do pracy i chęcią działania, z predyspozycjami do prowadzenia własnego biznesu i zarządzania kilkuosobowym zespołem pracowników. Kandydat powinien również posiadać środki niezbędne do uruchomienia placówki oraz na pierwsze 3 miesiące jej działalności.

Wymagania lokalowe:

  • powierzchnia placówki min 20-50 m2
  • wejście bezpośrednio z ulicy, na parterze
  • witryna umożliwiająca ekspozycję reklamy
  • możliwość zamieszczenia podświetlanego prostokątnego kasetonu nad placówką
  • placówka zlokalizowana w miejscu o dużym natężeniu ruchu pieszego.

Wielkość inwestycji uzależniona jest od powierzchni i stanu technicznego lokalu. Przewidywana suma adaptacji lokalu o powierzchni ok. 20 m2 z dwoma stanowiskami, to ok. 10 tys. zł. Kwota inwestycji obejmuje: oznakowanie zewnętrzne, zakup mebli oraz elementy reklamowe wewnętrzne. Na koszt franczyzobiorcy składają się również wydatki na zakup sprzętu komputerowego i urządzeń biurowych. Koszt projektu aranżacji wnętrza oraz stworzenia wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej pokrywa Fines.

Dlaczego warto z Państwem współpracować?

Program franczyzowy Fines Operator Bankowy to połączenie koncepcji multioferty kredytów i pożyczek z wysokim standardem komfortu obsługi Klienta dostępnym w placówkach bankowych. Dzięki takiej formule działalności placówka Fines pozyskuje Klienta profesjonalnym oznakowaniem i rozpoznawalną marką, dając mu jednocześnie wybór spośród ofert wielu produktów.

System franczyzowy Fines Operator Bankowy to:

  • atrakcyjna alternatywa dla wysokokosztowych placówek bankowych
  • konkurencyjna oferta wielu produktów w jednym miejscu (oferta dla każdego Klienta)
  • uczestnictwo w dynamicznie rozwijającej się sieci renomowanych placówek
  • dostęp do dedykowanej oferty produktowej, szkoleniowej i marketingowej
  • stabilny i przejrzysty system rozliczeń finansowych
  • brak opłaty franczyzowej i niewysokie koszty wejścia do programu (inwestycja w wyposażenie i oznakowania placówki)
  • budowanie długofalowych relacji i dbałość o sukces naszych Franczyzobiorców

W ramach programu franczyzowego Fines Operator Bankowy oferujemy:

  • pierwszeństwo w dostępie do Klientów pozyskiwanych przez Fines
  • jednolity i rozpoznawalny standard wizualizacji wykorzystujący logotypy Banków i firm pożyczkowych współpracujących z Fines oraz logo Fines Operator Bankowy
  • rozbudowany system wsparcia marketingowego
  • kompleksowy program szkoleń – naszym Partnerom jak i pracownikom placówek zapewniamy udział w bezpłatnych, profesjonalnie przygotowanych szkoleniach produktowych i sprzedażowych
  • opiekę Regionalnego Koordynatora Fines, który aktywnie wspiera działanie placówki franczyzowej
  • podstronę dla każdej placówki na stronie internetowej fines.pl wraz z profesjonalnym pozycjonowaniem w sieci na frazy związane z ofertą kredytów i pożyczek w danej miejscowości

Dlaczego franczyza Fines?

Proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży, czym się charakteryzuje?

Na większą skalę branża pośrednictwa kredytowego funkcjonuje na polskim rynku już prawie 20 lat, a licząc kredyty ratalne to jeszcze 5 lat dłużej. Szacuje się, że na rynku działa aktywnie około 5.000 Agentów kredytowych.

Jako kanał sprzedaży uzupełniamy sieć placówek bankowych, szczególnie w mniejszych miejscowościach, w Polsce powiatowej. Jest to szczególnie istotne w ostatnich latach, kiedy to w efekcie przejęć i łączenia się banków, liczba placówek bankowych jest stale ograniczana.

Obserwując trendy na innych rynkach, np. w sektorze sklepów spożywczych, gdzie w detalu zaczynają dominować podmioty sieciowe typu Żabka, oceniamy, że podobna sytuacja wystąpi w branży pośrednictwa kredytowego, który obecnie jest mocno rozdrobniony i obsługiwany przez różne podmioty.

Jaki jest potencjał branży oraz jakie są przyszłe trendy i wyzwania w sektorze finansowym?

W naszej ocenie branża pośrednictwa kredytowego będzie funkcjonować jeszcze wiele lat, równolegle do rozwijającego się kanału on-line (internetu).

Nadal wielu Klientów ceni sobie bezpośredni kontakt z doradcą, który nie tylko wyjaśni różne zawiłości umów kredytowych, ale także pomoże wybrać ofertę adekwatną do potrzeb i możliwości Kredytobiorcy.

Klienci poszukują obecnie znanych marek, gdyż w natłoku informacji coraz trudniej jest rzetelnie oceniać oferty. Dlatego też pracujemy wspólnie nad wypromowaniem silnej marki pośrednika kredytowego Fines – Operator bankowy. Już teraz w wielu miejscach w Polsce logo Fines jest powszechnie znane, a Klienci ceniąc sobie rzetelną i fachową obsługę, wracają do nas.

Jak duża jest konkurencja w branży pośrednictwa finansowego?

Branża finansowa jest na etapie dojrzałości, przed nami etap konsolidacji. Obecnie funkcjonuje kilka podmiotów o podobnej ofercie do Fines. Jednak my stawiamy na doskonałość operacyjną i stabilność działania, a nie na szybkie efekty będące efektem głównie „wojny cenowej”. Od 2005 roku wyrobiliśmy sobie pozycję sprawdzonego partnera, z którym można efektywnie i długofalowo sprzedawać kredyty konsumenckie.

Naszą ofertę komponujemy z zachowaniem kompromisu pomiędzy ilością kredytów i pożyczek „na półce”, a możliwością ich sprzedaży. Dlatego też szukamy przede wszystkim Partnerów, którzy chcą budować biznes w dłuższej perspektywie, gdyż zakładamy, że „ludzie będą zawsze pożyczali”.

 

Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzieliła Pani Liliana Poszumska, właścicielka sieci franczyzowej La Mancha. Pani Liliano, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Nasza branża, szkół językowych, charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami. Po pierwsze, jest mocno sezonowa. Najwięcej pracy jest okresach września/października oraz stycznia, przed początkiem nowych semestrów. Ponadto, obserwujemy rosnącą popularność nauki różnych języków: na tym rynku pojawiają się różne trendy i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Przykładowo, mało kto obecnie już uczy się niemieckiego czy rosyjskiego, a jest boom na hiszpański czy włoski. Do tego częsta rotacja lektorów, bo w tym zawodzie szybko można się wypalić. Native speakerzy czasem przyjeżdżają na rok czy kilka lat do Polski, wtedy nauczają języka, a potem ruszają gdzieś dalej na kolejne przygody. Charakterystyczną cechą jest duża różnorodność klientów, obejmująca zarówno dorosłych, dzieci, przedsiębiorców, studentów, jak i emerytów. Dzięki temu nasza oferta musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów.

  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.