Wywiad z Lilianą Poszumską, właścicielką La Manchy - sieci szkół językowych

wywiad Liliana Poszumska La Mancha

Wywiadu udzieliła Pani Liliana Poszumska, właścicielka sieci franczyzowej La Mancha.

Pani Liliano, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży.

Nasza branża, szkół językowych, charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami. Po pierwsze, jest mocno sezonowa. Najwięcej pracy jest okresach września/października oraz stycznia, przed początkiem nowych semestrów.

Ponadto, obserwujemy rosnącą popularność nauki różnych języków: na tym rynku pojawiają się różne trendy i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Przykładowo, mało kto obecnie już uczy się niemieckiego czy rosyjskiego, a jest boom na hiszpański czy włoski.

Do tego częsta rotacja lektorów, bo w tym zawodzie szybko można się wypalić. Native speakerzy czasem przyjeżdżają na rok czy kilka lat do Polski, wtedy nauczają języka, a potem ruszają gdzieś dalej na kolejne przygody. Charakterystyczną cechą jest duża różnorodność klientów, obejmująca zarówno dorosłych, dzieci, przedsiębiorców, studentów, jak i emerytów. Dzięki temu nasza oferta musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów.

Jak Pani ocenia potencjał rozwojowy szkół języka hiszpańskiego w Polsce?

Obserwujemy ogólnopolski trend zwiększonego zainteresowania podróżowaniem do krajów hiszpańskojęzycznej Ameryki Łacińskiej, co przekłada się na rosnące zainteresowanie nauką języka hiszpańskiego.

Dodatkowo, coraz częściej język niemiecki zostaje zastąpiony hiszpańskim w szkołach publicznych, co sprawia, że dzieci zaczynają naukę tego języka już od 7 klasy szkoły podstawowej. Rodzice zdają sobie sprawę z globalnego znaczenia hiszpańskiego jako drugiego pod względem popularności języka na świecie i chcą zapewnić swoim dzieciom dodatkowe godziny nauki. To prowadzi do wzrostu popularności pozaszkolnych lekcji hiszpańskiego, takich jak te oferowane przez La Mancha.

Z moich obserwacji wynika, że zainteresowanie nauką hiszpańskiego rośnie z roku na rok. Kiedy zaczynałam studia na kierunku iberystyka ponad 15 lat temu, niemal nikt nie słyszał o tym kierunku, a anglistyka była bardziej popularna. Dziś sytuacja zmieniła się diametralnie, a kierunki związane z językiem hiszpańskim są coraz bardziej oblegane.

Podobnie wzrosło zainteresowanie klientów La Manchy: od jednej sali z 17 uczniami do systemu franczyzy i ponad 500 uczniów w samej Gdyni. To wyraźnie pokazuje rosnące zainteresowanie Polaków nauką języka hiszpańskiego. 

A jakie jest nasilenie konkurencji?

Duże, ale głównie online. Widzimy wzrost ofert nauczania online. Niemal każdy iberysta wrzuca dziś informację w sieci, że udzieli korepetycji czy lekcji. Tymczasem, to nie taka prosta sprawa w przypadku szkoły stacjonarnej. Trzeba mieć plan nauczania, metodykę, pomysł na marketing.

Jest zatem duża konkurencja w sieci, ale szkół stacjonarnych i wyspecjalizowanych jedynie w języku hiszpańskim, i to sporych placówek działających na skalę ogólnopolską, jest bardzo niewiele. Można je wymienić na palcach jednej ręki. Zatem tu jest jeszcze nisza do zagospodarowania, bo w wielu miastach w ogóle nie ma takiej specjalistycznej szkoły.

My nastawiamy się na naukę tylko hiszpańskiego. Nie jesteśmy szkołą od wszystkiego, nie mamy wachlarza dwudziestu języków jak np. Empik. Oferujemy kilka języków i w tym jesteśmy świetni.

otwórz własnĄ SZKOŁĘ JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO LA MANCHA

oferta franczyzy la mancha

Jakie usługi oferują szkoły językowe La Mancha?

Centrum Języka Hiszpańskiego La Mancha oferuje nauczanie języka hiszpańskiego, portugalskiego, francuskiego, włoskiego, katalońskiego i polskiego dla obcokrajowców w grupach, indywidualnie, stacjonarnie oraz online.

Mamy też w ofercie tłumaczenia i zajmujemy się dodatkowo szeroko pojętą promocją kultury krajów hiszpańskojęzycznych poprzez organizowanie różnych wydarzeń lokalnie i online oraz udostępnianiem autorskich materiałów na stronie www, w social media.

Prowadzimy też online i stacjonarnie księgarnię językową, specjalizującą się w książkach hiszpańskojęzycznych. Jesteśmy placówką posiadającą akredytację kuratorium i akredytowanym centrum egzaminacyjnym DELE przy Instytucie Cervantesa w Warszawie.

Jaka jest Państwa grupa docelowa?

Bardzo różnorodny! Możemy wyróżnić wiele profili klienta, np. takie główne to:

  • Młodzi profesjonaliści w branży biznesowej: osoby z firm międzynarodowych lub dążące do kariery w obszarach wymagających znajomości hiszpańskiego, takich jak handel czy relacje międzynarodowe.
  • Studenci uniwersytetów: studenci szukający dodatkowych umiejętności językowych na swoje CV lub potrzebujący hiszpańskiego w ramach swojego kierunku studiów, a także wybierający się na Erasmusa.
  • Podróżnicy i entuzjaści kultury hiszpańskojęzycznej: osoby zafascynowane podróżami do krajów hiszpańskojęzycznych, uwielbiające kulturę, muzykę i kuchnię tych regionów.
  • Rodzice szukający zajęć dla dzieci: rodzice pragnący zapewnić swoim dzieciom edukację językową już od najmłodszych lat, aby poszerzyć ich horyzonty i otworzyć im drzwi do przyszłych możliwości.
  • Nauczyciele i edukatorzy: osoby pracujące w edukacji, pragnące rozwinąć kompetencje językowe w celu lepszego porozumienia się z uczniami i rodzicami z różnych środowisk kulturowych.
  • Specjaliści IT: Osoby pracujące w branży technologicznej, które chcą ulepszyć swoje umiejętności językowe, aby pracować w międzynarodowych zespołach lub rozwijać swoją karierę
  • Pasjonaci kina i literatury hiszpańskiej czy muzyki i tańca latynoamerykańskich, pragnące zgłębić język w celu lepszego zrozumienia i docenienia dzieł kultury hiszpańskiej czy poznania słów piosenek latino.
  • Pracownicy branży turystycznej: osoby z branży turystycznej, które chcą polepszyć swoje umiejętności językowe, aby obsługiwać klientów z hiszpańskojęzycznych krajów.
  • Przedsiębiorcy planujący ekspansję: osoby prowadzące własne firmy, pragnące wejść na rynek hiszpańskojęzyczny lub rozszerzyć działalność biznesową w tych regionach.
  • Pracownicy służby zdrowia: osoby pracujące w sektorze opieki zdrowotnej, które chcą poprawić komunikację z pacjentami hiszpańskojęzycznymi lub zatrudnić się w krajach hiszpańskojęzycznych.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Oferujemy naszym klientom szeroki zakres korzyści i rozwiązań:

  • Skuteczna nauka: nasza staranność i profesjonalizm zapewniają efektywną naukę, a nasi uczniowie potrafią swobodnie porozumiewać się po hiszpańsku już po rocznym kursie.
  • Elastyczny wybór formy, sposobu nauczania: indywidualnie, w parze, w grupie; z polskim lektorem czy native speakerem.
  • Indywidualne konsultacje: każdy uczeń ma prawo do bezpłatnych, indywidualnych konsultacji, co pozwala na nadrobienie opuszczonych zajęć oraz wyjaśnienie trudnych zagadnień gramatycznych.
  • Promocja kultury hiszpańskiej: w ramach naszej działalności promujemy kulturę Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych poprzez spotkania, pokazy filmowe, promocję publikacji hiszpańskojęzycznych oraz tłumaczenia.
  • LaManCharla: nasz cykl spotkań z natywnymi użytkownikami języka hiszpańskiego, LaManCharla, umożliwia każdemu swobodną rozmowę bez ponoszenia kosztów, co sprawia, że La Mancha staje się nie tylko szkołą, ale również miejscem życia i kultury.

Nasza oferta to ma na celu nie tylko nauczenie języka hiszpańskiego, ale również zaspokojenie potrzeb kulturowych oraz umożliwianie rozwoju osobistego i aktywną integrację z hiszpańskim środowiskiem. 

Proszę pokrótce opisać Centrum Języka Hiszpańskiego La Mancha oraz plany rozwoju.

Nasza firma istnieje na rynku od 2011 roku i od samego początku kładziemy nacisk na nauczanie w małych, starannie dobranej grupie wiekowej i poziomu znajomości języka. Nie ma przypadkowości; dbamy o dokładne dopasowanie uczniów do grup. Dodatkowo, oferujemy także naukę indywidualną oraz w parach. Posiadamy siedzibę w Gdyni oraz cztery placówki franczyzowe: w Gdańsku, Rumi, Sosnowcu i Poznaniu.

Nasz plan rozwoju obejmuje dążenie do posiadania łącznie 10 jednostek franczyzowych. Nie planujemy rozszerzać sieci ponad tę liczbę, aby zachować kameralny charakter i zapewnić dobry kontakt z każdym franczyzobiorcą. Szczególnie zainteresowani jesteśmy otwarci na rozwój franczyzy w Białymstoku, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu i Łodzi, choć z radością rozważymy także inne propozycje. Z naszych szacunków wynika, że nasz biznes ma szansę powodzenia w miejscowościach o min. 80 000 mieszkańców.

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Preferujemy, aby potencjalny franczyzobiorca posiadał dobrą znajomość języka hiszpańskiego, ponieważ musi być w stanie efektywnie komunikować się z hiszpańskojęzycznymi lektorami, nawet jeśli nie będzie prowadził lekcji osobiście.

Ponadto, będzie musiał założyć własną firmę i wynająć przynajmniej jedno pomieszczenie na zajęcia. Szacujemy, że wstępne koszty związane z tym krokiem wyniosą około 5 tysięcy złotych. Jednak najważniejszym warunkiem, który musi być spełniony, a bez którego współpraca z nami nie będzie możliwa, jest zaangażowanie i chęć bycia częścią naszej lamanchowej rodziny!

Jakie korzyści i wsparcie oferują Państwo swoim Franczyzobiorcom?

Naszym franczyzobiorcom zapewniamy szeroki zakres wsparcia, w tym dostęp do systemu szkolnego, który obejmuje zarządzanie sekretariatem szkoły oraz programy nauczania języka hiszpańskiego na różnych poziomach zaawansowania i dla różnych grup wiekowych - od dzieci w wieku 2 lat, przez młodzież szkolną i studentów, aż po dorosłych.

Oferujemy również wsparcie merytoryczne, w tym szkolenia dla pedagogów z metod nauczania oraz szkolenia z obsługi klienta i marketingu. Zapewniamy spójny branding, w tym wspólne logo, kolorystykę, wzory ulotek, banerów oraz innych materiałów reklamowych, a także scentralizowaną księgowość oraz wzory umów z klientami i lektorami. Wspólnie tworzymy stronę internetową oraz profile na mediach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram.

Niemniej jednak, nasza główna specjalizacja koncentruje się na nauczaniu języka hiszpańskiego. W przeciwieństwie do innych szkół językowych, które oferują naukę wielu języków, my od ponad 10 lat specjalizujemy się wyłącznie w nauczaniu hiszpańskiego i jesteśmy w tym obszarze ekspertami.

Choć jesteśmy otwarci na możliwość włączenia do naszej oferty kursów innych języków romańskich, takich jak portugalski, włoski, francuski czy kataloński, zawsze będziemy kładli nacisk na hiszpański i zachęcali potencjalnych franczyzobiorców do specjalizacji w nauczaniu właśnie tego języka.

Więcej informacji na temat współpracy można uzyskać na naszym profilu 👉 La Mancha - oferta franczyzy.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.

  • Wywiadu udzieliła Pani Martyna Cieśluk, Dyrektor Operacyjny C2 Galerie Alkoholi Świata - sieci specjalistycznych sklepów z alkoholami oraz profesjonalnym doradztwem. Pani Martyno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Branża alkoholowa charakteryzuje się ciągłym ruchem, zmianami. Ciągle powstają nowe trunki, rodzaje, smaki, limitowane edycje. Nasi konsumenci są coraz bardziej świadomi, wiedzą czego chcą i szukają konkretnych produktów, często bardzo unikatowych, a my staramy się podążać za trendami, nowościami i sprostać ich oczekiwaniom. Jako sklepy profesjonalne musimy ciągle rozszerzać swoją wiedzę, dlatego stawiamy na szkolenia i stały rozwój.