Wywiadu udzieliła Pani Dorota Cacek, Wiceprezes Zarządu Sfinks Polska S.A. - spółki zarządzającej siecią restauracji Fabryka Pizzy.
Sfinks to bardzo doświadczony gracz na rynku usług gastronomicznych, proszę zatem przybliżyć branżę, w której spółka działa od wielu lat.
Rodzimy rynek gastronomiczny jest dość mocno rozdrobniony. Według danych GUS na koniec 2017 roku w Polsce funkcjonowało ponad 71 tys. placówek. Klienci mogą wybierać między lokalami sieciowymi i nienależącymi do sieci, z obsługą kelnerską lub samoobsługowe, które oferują kuchnie z różnych części świata i posiłki na każdą okazję, od śniadań po wieczorne spotkania przy barze w gronie znajomych. Oferta jest więc szeroka, dlatego by zdobyć i utrzymać klienta na dłużej trzeba umiejętnie dostosowywać się do jego potrzeb, nie tylko śledzić i podążać za trendami, ale też najlepiej samemu je kreować.
Wiele pojedynczych lokali nie posiada odpowiedniego know-how w zakresie prowadzenia biznesu restauracyjnego, przez co nie potrafi utrzymać się na rynku i upada nawet w krótkim czasie po otwarciu. W tym kontekście bezpieczna może okazać się franczyza Fabryka Pizzy, szczególnie gdy wybierze się solidnego partnera i sprawdzoną, popularną wśród klientów markę.
Jakie są przyszłe trendy i wyzwania w gastronomii?
Na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się przyzwyczajenia konsumentów. Szybkie tempo życia pociąga za sobą rosnącą potrzebę wygodnych rozwiązań. W efekcie, Polacy coraz częściej korzystają z gastronomii przy różnych okazjach i sytuacjach. Sprzyja temu również poprawiająca się sytuacja finansowa wynikająca ze wzrostu dochodu rozporządzalnego, przez co klienci więcej pieniędzy mogą przeznaczyć na gastronomię. Stąd też już niekoniecznie cena determinuje wybór lokalu na posiłek.
Kluczowymi elementami obok jakości i smaku dań, stają się też doznania pozasmakowe, takie jak zaspokojenie potrzeby relaksu, przyjemności czy różnorodności, która przejawia się na przykład w chęci próbowania nowych dań. Jednocześnie coraz popularniejszą formą korzystania z gastronomii jest „delivery” (usługa dowozu dań do klienta, termin delivery obejmuje również sposób zamówienia, przygotowania i dostarczenia jedzenia do klienta - wyjaśnia red.). Ten kanał sprzedaży może stanowić atrakcyjny kąsek dla restauratorów, więc warto z tego skorzystać. Gastronomia musi też mierzyć się z wyzwaniami, które dotykają całą polską gospodarkę, jak niedobór rąk do pracy. Nie bez znaczenia pozostaje też ustawa ograniczająca zakaz handlu w niedzielę. Jednak to dotyczy przede wszystkim restauracji działających w galeriach handlowych.
Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?
Rynek usług gastronomicznych jest wysoce konkurencyjny, co potwierdza też liczba działających na nim lokali. Najpopularniejsze wśród klientów są restauracje, a dalej pizzerie. To sprawia, że aby wyróżnić się na tym rynku, trzeba umieć sprostać oczekiwaniom klienta nie tylko w odniesieniu do jakości dań, ale też i obsługi czy szybkości realizacji zamówienia.
Co dobrego możemy zjeść w Fabryce Pizzy?
Fabryka Pizzy oferuje dania najbardziej popularnej kuchni zagranicznej w Polsce – czyli kuchni włoskiej. W menu naszych restauracji można znaleźć różne rodzaje pizzy, również w wersji light. Charakterystycznym daniem Fabryki Pizzy są podawane na gorąco bombery (na zdjęciu), czyli wypiekane na miejscu buły pizzowe serwowane z różnymi składnikami do wyboru. Oprócz tego klienci mogą spróbować też gnocchi, makaronów, risotto, dań wegetariańskich czy włoskich deserów. Dania z restauracji Fabryki Pizzy można zamawiać też z dowozem do klienta.
Jaka jest Państwa grupa docelowa?
Fakt, że kuchnia włoska to najbardziej popularna kuchnia zagraniczna wśród Polaków, sprawia, że Fabryka Pizzy jest uniwersalnym konceptem, który sprawdza się zarówno w mniejszych, jak i większych miastach na każdą okazję. Może to być zarówno biznesowy lunch, kolacja czy po prostu zwyczajne spotkanie w gronie przyjaciół czy znajomych. Fabryka Pizzy to też miejsce przyjazne rodzinom z dziećmi. Stąd w sieci nie brakuje lokali, które zapewniają szereg udogodnień dla najmłodszych, jak choćby kąciki zabaw, przewijaki czy krzesełka do karmienia.
Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?
Fabryka Pizzy to miejsce odpowiednie dla osób ceniących smaczną włoską kuchnię przygotowaną z najwyższej jakości składników, również w wersji light. Klimatyczne wnętrza restauracji z wyłożonymi cegłą ścianami, wałkami, kolorowymi krzesłami i metalowymi lampami tworzą swobodny wystrój i budują przyjemną atmosferę w restauracji idealną na relaks. Jednocześnie w związku z rosnącą popularnością delivery, w lokalach Fabryki Pizzy dostępna jest usługa dowozu dań do klienta.
Proszę pokrótce opisać Fabrykę Pizzy
Fabryka Pizzy to sieć restauracji z segmentu kuchni włoskiej, w ramach której działa 19 lokali. W ofercie jest pizza, słynne buły pizzowe z dodatkami, czyli bombery, a także inne włoskie dania jak risotto, gnocchi i makarony. Pierwszy lokal sieci powstał w 2000 roku w Krakowie, przy obecnym Uniwersytecie Ekonomicznym, kolejne na Kazimierzu i w samym centrum, tuż przy Rynku Głównym. Marka szybko zdobyła uznanie w stolicy Małopolski, dziś zaś podbija serca mieszkańców innych miast, m.in. Katowic, Warszawy, Skierniewic, Mińska Mazowieckiego czy Zgierza.
Sieć Fabryki Pizzy to bardzo atrakcyjny koncept pod względem franczyzowym. Sprawdza się w lokalach o mniejszej powierzchni – 120-150 m2 i nie wymaga też tak dużych nakładów jak w przypadku innych restauracji. Obecnie sieć Fabryki Pizzy jest rozwijana przez Sfinks Polska, korzystając z efektu skali, jaki może zapewnić duży gracz na rynku gastronomicznym. Gastronomiczna spółka otwiera nowe lokale Fabryki Pizzy, głównie w systemie franczyzowym i rozwija też kanał dowozu do klienta.
Jakie wymagania należy spełnić, aby dołączyć do Państwa systemu franczyzowego?
Aby zostać franczyzobiorcą Fabryki Pizzy, trzeba posiadać środki finansowe na inwestycję w lokal oraz zapał, by poprowadzić własny biznes restauracyjny. Do współpracy zapraszamy osoby, które są gotowe zaangażować się osobiście w prowadzoną działalność i są otwarte na współpracę we franczyzie. Nie wymagamy doświadczenia w prowadzeniu restauracji, ale stawiamy na osoby ambitne, pracowite, przedsiębiorcze, które interesują się gastronomią.
Dlaczego warto otworzyć franczyzę pod marką Fabryka Pizzy?
Franczyzobiorcy Fabryki Pizzy mogą korzystać z know-how i doświadczenia solidnego partnera, który na rynku gastronomii działa już od wielu lat. Od początku działalności prowadzą biznes pod rozpoznawalnym, sprawdzonym znakiem, co ułatwia start w tym biznesie i zmniejsza ryzyko niepowodzenia. W ramach współpracy restauratorzy czerpią też korzyści wynikające z przynależności do dużej sieci. Do dyspozycji mają gotowe receptury dań, które zyskały już przychylność klientów, zaawansowane narzędzia wspierające biznes i mogą współpracować ze sprawdzonymi dostawcami, którzy dzięki efektowi skali są w stanie zaoferować atrakcyjne warunki.
Ponadto oferujemy też pełne wsparcie w zakresie prowadzonej działalności, także na poziomie inwestycyjnym. Zapewniamy też szczegółowe szkolenia przed uruchomieniem restauracji, jak i w trakcie jej prowadzenia zarówno dla franczyzobiorcy, jak i personelu restauracji.
Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl