Fabryka Pizzy jako pomysł na własny biznes. Wywiad z Dorotą Cacek

Wywiadu udzieliła Pani Dorota Cacek, Wiceprezes Zarządu Sfinks Polska S.A. - spółki zarządzającej siecią restauracji Fabryka Pizzy.

Sfinks to bardzo doświadczony gracz na rynku usług gastronomicznych, proszę zatem przybliżyć branżę, w której spółka działa od wielu lat.

Rodzimy rynek gastronomiczny jest dość mocno rozdrobniony. Według danych GUS na koniec 2017 roku w Polsce funkcjonowało ponad 71 tys. placówek. Klienci mogą wybierać między lokalami sieciowymi i nienależącymi do sieci, z obsługą kelnerską lub samoobsługowe, które oferują kuchnie z różnych części świata i posiłki na każdą okazję, od śniadań po wieczorne spotkania przy barze w gronie znajomych. Oferta jest więc szeroka, dlatego by zdobyć i utrzymać klienta na dłużej trzeba umiejętnie dostosowywać się do jego potrzeb, nie tylko śledzić i podążać za trendami, ale też najlepiej samemu je kreować.

Wiele pojedynczych lokali nie posiada odpowiedniego know-how w zakresie prowadzenia biznesu restauracyjnego, przez co nie potrafi utrzymać się na rynku i upada nawet w krótkim czasie po otwarciu. W tym kontekście bezpieczna może okazać się franczyza Fabryka Pizzy, szczególnie gdy wybierze się solidnego partnera i sprawdzoną, popularną wśród klientów markę.

Jakie są przyszłe trendy i wyzwania w gastronomii?

Na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się przyzwyczajenia konsumentów. Szybkie tempo życia pociąga za sobą rosnącą potrzebę wygodnych rozwiązań. W efekcie, Polacy coraz częściej korzystają z gastronomii przy różnych okazjach i sytuacjach. Sprzyja temu również poprawiająca się sytuacja finansowa wynikająca ze wzrostu dochodu rozporządzalnego, przez co klienci więcej pieniędzy mogą przeznaczyć na gastronomię. Stąd też już niekoniecznie cena determinuje wybór lokalu na posiłek.

Kluczowymi elementami obok jakości i smaku dań, stają się też doznania pozasmakowe, takie jak zaspokojenie potrzeby relaksu, przyjemności czy różnorodności, która przejawia się na przykład w chęci próbowania nowych dań. Jednocześnie coraz popularniejszą formą korzystania z gastronomii jest „delivery” (usługa dowozu dań do klienta, termin delivery obejmuje również sposób zamówienia, przygotowania i dostarczenia jedzenia do klienta - wyjaśnia red.). Ten kanał sprzedaży może stanowić atrakcyjny kąsek dla restauratorów, więc warto z tego skorzystać. Gastronomia musi też mierzyć się z wyzwaniami, które dotykają całą polską gospodarkę, jak niedobór rąk do pracy. Nie bez znaczenia pozostaje też ustawa ograniczająca zakaz handlu w niedzielę. Jednak to dotyczy przede wszystkim restauracji działających w galeriach handlowych.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Rynek usług gastronomicznych jest wysoce konkurencyjny, co potwierdza też liczba działających na nim lokali. Najpopularniejsze wśród klientów są restauracje, a dalej pizzerie. To sprawia, że aby wyróżnić się na tym rynku, trzeba umieć sprostać oczekiwaniom klienta nie tylko w odniesieniu do jakości dań, ale też i obsługi czy szybkości realizacji zamówienia.

Co dobrego możemy zjeść w Fabryce Pizzy?

Fabryka Pizzy oferuje dania najbardziej popularnej kuchni zagranicznej w Polsce – czyli kuchni włoskiej. W menu naszych restauracji można znaleźć różne rodzaje pizzy, również w wersji light. Charakterystycznym daniem Fabryki Pizzy są podawane na gorąco bombery (na zdjęciu), czyli wypiekane na miejscu buły pizzowe serwowane z różnymi składnikami do wyboru. Oprócz tego klienci mogą spróbować też gnocchi, makaronów, risotto, dań wegetariańskich czy włoskich deserów. Dania z restauracji Fabryki Pizzy można zamawiać też z dowozem do klienta.

bombery fabryka pizzy

Jaka jest Państwa grupa docelowa?

Fakt, że kuchnia włoska to najbardziej popularna kuchnia zagraniczna wśród Polaków, sprawia, że Fabryka Pizzy jest uniwersalnym konceptem, który sprawdza się zarówno w mniejszych, jak i większych miastach na każdą okazję. Może to być zarówno biznesowy lunch, kolacja czy po prostu zwyczajne spotkanie w gronie przyjaciół czy znajomych. Fabryka Pizzy to też miejsce przyjazne rodzinom z dziećmi. Stąd w sieci nie brakuje lokali, które zapewniają szereg udogodnień dla najmłodszych, jak choćby kąciki zabaw, przewijaki czy krzesełka do karmienia.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Fabryka Pizzy to miejsce odpowiednie dla osób ceniących smaczną włoską kuchnię przygotowaną z najwyższej jakości składników, również w wersji light. Klimatyczne wnętrza restauracji z wyłożonymi cegłą ścianami, wałkami, kolorowymi krzesłami i metalowymi lampami tworzą swobodny wystrój i budują przyjemną atmosferę w restauracji idealną na relaks. Jednocześnie w związku z rosnącą popularnością delivery, w lokalach Fabryki Pizzy dostępna jest usługa dowozu dań do klienta.

Proszę pokrótce opisać Fabrykę Pizzy

Fabryka Pizzy to sieć restauracji z segmentu kuchni włoskiej, w ramach której działa 19 lokali. W ofercie jest pizza, słynne buły pizzowe z dodatkami, czyli bombery, a także inne włoskie dania jak risotto, gnocchi i makarony. Pierwszy lokal sieci powstał w 2000 roku w Krakowie, przy obecnym Uniwersytecie Ekonomicznym, kolejne na Kazimierzu i w samym centrum, tuż przy Rynku Głównym. Marka szybko zdobyła uznanie w stolicy Małopolski, dziś zaś podbija serca mieszkańców innych miast, m.in. Katowic, Warszawy, Skierniewic, Mińska Mazowieckiego czy Zgierza.

Sieć Fabryki Pizzy to bardzo atrakcyjny koncept pod względem franczyzowym. Sprawdza się w lokalach o mniejszej powierzchni – 120-150 m2 i nie wymaga też tak dużych nakładów jak w przypadku innych restauracji. Obecnie sieć Fabryki Pizzy jest rozwijana przez Sfinks Polska, korzystając z efektu skali, jaki może zapewnić duży gracz na rynku gastronomicznym. Gastronomiczna spółka otwiera nowe lokale Fabryki Pizzy, głównie w systemie franczyzowym i rozwija też kanał dowozu do klienta.

franczyza fabryka pizzy

Jakie wymagania należy spełnić, aby dołączyć do Państwa systemu franczyzowego?

Aby zostać franczyzobiorcą Fabryki Pizzy, trzeba posiadać środki finansowe na inwestycję w lokal oraz zapał, by poprowadzić własny biznes restauracyjny. Do współpracy zapraszamy osoby, które są gotowe zaangażować się osobiście w prowadzoną działalność i są otwarte na współpracę we franczyzie. Nie wymagamy doświadczenia w prowadzeniu restauracji, ale stawiamy na osoby ambitne, pracowite, przedsiębiorcze, które interesują się gastronomią.

Dlaczego warto otworzyć franczyzę pod marką Fabryka Pizzy?

Franczyzobiorcy Fabryki Pizzy mogą korzystać z know-how i doświadczenia solidnego partnera, który na rynku gastronomii działa już od wielu lat. Od początku działalności prowadzą biznes pod rozpoznawalnym, sprawdzonym znakiem, co ułatwia start w tym biznesie i zmniejsza ryzyko niepowodzenia. W ramach współpracy restauratorzy czerpią też korzyści wynikające z przynależności do dużej sieci. Do dyspozycji mają gotowe receptury dań, które zyskały już przychylność klientów, zaawansowane narzędzia wspierające biznes i mogą współpracować ze sprawdzonymi dostawcami, którzy dzięki efektowi skali są w stanie zaoferować atrakcyjne warunki.

Ponadto oferujemy też pełne wsparcie w zakresie prowadzonej działalności, także na poziomie inwestycyjnym. Zapewniamy też szczegółowe szkolenia przed uruchomieniem restauracji, jak i w trakcie jej prowadzenia zarówno dla franczyzobiorcy, jak i personelu restauracji.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.

  • Wywiadu udzieliła Pani Martyna Cieśluk, Dyrektor Operacyjny C2 Galerie Alkoholi Świata - sieci specjalistycznych sklepów z alkoholami oraz profesjonalnym doradztwem. Pani Martyno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Branża alkoholowa charakteryzuje się ciągłym ruchem, zmianami. Ciągle powstają nowe trunki, rodzaje, smaki, limitowane edycje. Nasi konsumenci są coraz bardziej świadomi, wiedzą czego chcą i szukają konkretnych produktów, często bardzo unikatowych, a my staramy się podążać za trendami, nowościami i sprostać ich oczekiwaniom. Jako sklepy profesjonalne musimy ciągle rozszerzać swoją wiedzę, dlatego stawiamy na szkolenia i stały rozwój.

  • Wywiadu udzieliła Pani Anna Urbańska, Master Trener STRUCTOGRAM® - systemu treningowego, który wykorzystuje wiedzę oraz najnowsze badania nad mózgiem ludzkim, opartego o genetykę i biologię. Pani Anno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Od 1998 roku działamy w branży szkoleniowej, a obecnie spora część naszych aktywności z powodzeniem odbywa się w przestrzeni online. Specjalizujemy się w szkoleniach opartych na wiedzy o mózgu, która przekłada się na wszystkie aspekty naszego codziennego funkcjonowania, od relacji z innymi po sukcesy zawodowe.  Zaznajamiamy naszych klientów z niezwykle skutecznym systemem treningowym STRUCTOGRAM®, który sprowadziliśmy do Polski ze Szwajcarii w 2011 roku. Kierując się tą intuicyjną, a zarazem udowodnioną naukowo wiedzą, wyjaśniamy uczestnikom naszych szkoleń, czym są 3 kolory mózgu, pracujemy z nimi nad ich biznesem, produktami czy usługami oraz budujemy ich zespoły.

  • Wywiadu udzieliła Pani Katarzyna Santos, Manager ds. Rozwoju Sieci Franczyzowej epaka.pl - lidera na rynku kurierskim pod względem stacjonarnych punktów nadań i odbioru przesyłek.  Pani Katarzyno, proszę przybliżyć specyfikę i potencjał branży kurierskiej w kontekście Państwa działalności. Firma epaka.pl działa w branży kurierskiej i zajmuje się odsprzedażą usług takich firm jak m.in. InPost, DHL, DPD. Branża opiera się na handlu w internecie, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie, ponieważ nasz serwis epaka.pl funkcjonuje non stop i każdego dnia obsługuje tysiące zamówień Klientów. Branża kurierska posiada ogromny potencjał oraz wiele możliwości na rozwój. Firmy kurierskie ułatwiają zarówno nadania, jak i odbiory dla swoich Klientów poprzez chociażby wprowadzanie automatów paczkowych czy aplikacji mobilnych. Nasze punkty nadań i odbioru przesyłek są kompleksowe, ponieważ dają możliwość przygotowania, zapakowania przesyłki do transportu, a także doboru firmy kurierskiej do konkretnej paczki. W roku 2021 rozpoczęliśmy współprace między innymi z Allegro, UPS, Orlen Paczka, GLS Szybka Paczka, FedEx. Pokazuje to jaki trend wykształcił się przez ostatnie lata. Zakupy internetowe stają się coraz bardziej popularne, a co za tym idzie – branża kurierska stara się sprostać wymaganiom Klientów. Wyzwanie w naszej branży to na pewno czas dostawy, każdy dąży do jak najszybszego doręczenia paczki do rąk Klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Robert Kuc, CEO & Founder Zdrowa Krowa - franczyzowej sieci restauracji, która tworzy jedzenie w duchu “slow food fast”. Panie Robercie, proszę przybliżyć specyfikę oraz potencjał branży, w której Państwo działacie. Zdrowa Krowa to sieć restauracji działająca w modelu franczyzowym w dobrze każdemu znanej branży gastronomicznej.  W mojej opinii potencjał branży gastronomicznej jest ogromny i wciąż niewykorzystany. Co chwile powstają nowe koncepty i miejsca, a to oznacza, że rynek wciąż nie jest nasycony. Trendem, który obserwuje jest z całą pewnością rozszerzenie menu o pozycje stworzone w oparciu o dietę roślinną. Coraz więcej miejsc proponuje swoim gościom wegańskie i wegetariańskie odpowiedniki dań.