Fabryka Pizzy jako pomysł na własny biznes. Wywiad z Dorotą Cacek

Wywiadu udzieliła Pani Dorota Cacek, Wiceprezes Zarządu Sfinks Polska S.A. - spółki zarządzającej siecią restauracji Fabryka Pizzy.

Sfinks to bardzo doświadczony gracz na rynku usług gastronomicznych, proszę zatem przybliżyć branżę, w której spółka działa od wielu lat.

Rodzimy rynek gastronomiczny jest dość mocno rozdrobniony. Według danych GUS na koniec 2017 roku w Polsce funkcjonowało ponad 71 tys. placówek. Klienci mogą wybierać między lokalami sieciowymi i nienależącymi do sieci, z obsługą kelnerską lub samoobsługowe, które oferują kuchnie z różnych części świata i posiłki na każdą okazję, od śniadań po wieczorne spotkania przy barze w gronie znajomych. Oferta jest więc szeroka, dlatego by zdobyć i utrzymać klienta na dłużej trzeba umiejętnie dostosowywać się do jego potrzeb, nie tylko śledzić i podążać za trendami, ale też najlepiej samemu je kreować.

Wiele pojedynczych lokali nie posiada odpowiedniego know-how w zakresie prowadzenia biznesu restauracyjnego, przez co nie potrafi utrzymać się na rynku i upada nawet w krótkim czasie po otwarciu. W tym kontekście bezpieczna może okazać się franczyza Fabryka Pizzy, szczególnie gdy wybierze się solidnego partnera i sprawdzoną, popularną wśród klientów markę.

Jakie są przyszłe trendy i wyzwania w gastronomii?

Na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się przyzwyczajenia konsumentów. Szybkie tempo życia pociąga za sobą rosnącą potrzebę wygodnych rozwiązań. W efekcie, Polacy coraz częściej korzystają z gastronomii przy różnych okazjach i sytuacjach. Sprzyja temu również poprawiająca się sytuacja finansowa wynikająca ze wzrostu dochodu rozporządzalnego, przez co klienci więcej pieniędzy mogą przeznaczyć na gastronomię. Stąd też już niekoniecznie cena determinuje wybór lokalu na posiłek.

Kluczowymi elementami obok jakości i smaku dań, stają się też doznania pozasmakowe, takie jak zaspokojenie potrzeby relaksu, przyjemności czy różnorodności, która przejawia się na przykład w chęci próbowania nowych dań. Jednocześnie coraz popularniejszą formą korzystania z gastronomii jest „delivery” (usługa dowozu dań do klienta, termin delivery obejmuje również sposób zamówienia, przygotowania i dostarczenia jedzenia do klienta - wyjaśnia red.). Ten kanał sprzedaży może stanowić atrakcyjny kąsek dla restauratorów, więc warto z tego skorzystać. Gastronomia musi też mierzyć się z wyzwaniami, które dotykają całą polską gospodarkę, jak niedobór rąk do pracy. Nie bez znaczenia pozostaje też ustawa ograniczająca zakaz handlu w niedzielę. Jednak to dotyczy przede wszystkim restauracji działających w galeriach handlowych.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Rynek usług gastronomicznych jest wysoce konkurencyjny, co potwierdza też liczba działających na nim lokali. Najpopularniejsze wśród klientów są restauracje, a dalej pizzerie. To sprawia, że aby wyróżnić się na tym rynku, trzeba umieć sprostać oczekiwaniom klienta nie tylko w odniesieniu do jakości dań, ale też i obsługi czy szybkości realizacji zamówienia.

Co dobrego możemy zjeść w Fabryce Pizzy?

Fabryka Pizzy oferuje dania najbardziej popularnej kuchni zagranicznej w Polsce – czyli kuchni włoskiej. W menu naszych restauracji można znaleźć różne rodzaje pizzy, również w wersji light. Charakterystycznym daniem Fabryki Pizzy są podawane na gorąco bombery (na zdjęciu), czyli wypiekane na miejscu buły pizzowe serwowane z różnymi składnikami do wyboru. Oprócz tego klienci mogą spróbować też gnocchi, makaronów, risotto, dań wegetariańskich czy włoskich deserów. Dania z restauracji Fabryki Pizzy można zamawiać też z dowozem do klienta.

bombery fabryka pizzy

Jaka jest Państwa grupa docelowa?

Fakt, że kuchnia włoska to najbardziej popularna kuchnia zagraniczna wśród Polaków, sprawia, że Fabryka Pizzy jest uniwersalnym konceptem, który sprawdza się zarówno w mniejszych, jak i większych miastach na każdą okazję. Może to być zarówno biznesowy lunch, kolacja czy po prostu zwyczajne spotkanie w gronie przyjaciół czy znajomych. Fabryka Pizzy to też miejsce przyjazne rodzinom z dziećmi. Stąd w sieci nie brakuje lokali, które zapewniają szereg udogodnień dla najmłodszych, jak choćby kąciki zabaw, przewijaki czy krzesełka do karmienia.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Fabryka Pizzy to miejsce odpowiednie dla osób ceniących smaczną włoską kuchnię przygotowaną z najwyższej jakości składników, również w wersji light. Klimatyczne wnętrza restauracji z wyłożonymi cegłą ścianami, wałkami, kolorowymi krzesłami i metalowymi lampami tworzą swobodny wystrój i budują przyjemną atmosferę w restauracji idealną na relaks. Jednocześnie w związku z rosnącą popularnością delivery, w lokalach Fabryki Pizzy dostępna jest usługa dowozu dań do klienta.

Proszę pokrótce opisać Fabrykę Pizzy

Fabryka Pizzy to sieć restauracji z segmentu kuchni włoskiej, w ramach której działa 19 lokali. W ofercie jest pizza, słynne buły pizzowe z dodatkami, czyli bombery, a także inne włoskie dania jak risotto, gnocchi i makarony. Pierwszy lokal sieci powstał w 2000 roku w Krakowie, przy obecnym Uniwersytecie Ekonomicznym, kolejne na Kazimierzu i w samym centrum, tuż przy Rynku Głównym. Marka szybko zdobyła uznanie w stolicy Małopolski, dziś zaś podbija serca mieszkańców innych miast, m.in. Katowic, Warszawy, Skierniewic, Mińska Mazowieckiego czy Zgierza.

Sieć Fabryki Pizzy to bardzo atrakcyjny koncept pod względem franczyzowym. Sprawdza się w lokalach o mniejszej powierzchni – 120-150 m2 i nie wymaga też tak dużych nakładów jak w przypadku innych restauracji. Obecnie sieć Fabryki Pizzy jest rozwijana przez Sfinks Polska, korzystając z efektu skali, jaki może zapewnić duży gracz na rynku gastronomicznym. Gastronomiczna spółka otwiera nowe lokale Fabryki Pizzy, głównie w systemie franczyzowym i rozwija też kanał dowozu do klienta.

franczyza fabryka pizzy

Jakie wymagania należy spełnić, aby dołączyć do Państwa systemu franczyzowego?

Aby zostać franczyzobiorcą Fabryki Pizzy, trzeba posiadać środki finansowe na inwestycję w lokal oraz zapał, by poprowadzić własny biznes restauracyjny. Do współpracy zapraszamy osoby, które są gotowe zaangażować się osobiście w prowadzoną działalność i są otwarte na współpracę we franczyzie. Nie wymagamy doświadczenia w prowadzeniu restauracji, ale stawiamy na osoby ambitne, pracowite, przedsiębiorcze, które interesują się gastronomią.

Dlaczego warto otworzyć franczyzę pod marką Fabryka Pizzy?

Franczyzobiorcy Fabryki Pizzy mogą korzystać z know-how i doświadczenia solidnego partnera, który na rynku gastronomii działa już od wielu lat. Od początku działalności prowadzą biznes pod rozpoznawalnym, sprawdzonym znakiem, co ułatwia start w tym biznesie i zmniejsza ryzyko niepowodzenia. W ramach współpracy restauratorzy czerpią też korzyści wynikające z przynależności do dużej sieci. Do dyspozycji mają gotowe receptury dań, które zyskały już przychylność klientów, zaawansowane narzędzia wspierające biznes i mogą współpracować ze sprawdzonymi dostawcami, którzy dzięki efektowi skali są w stanie zaoferować atrakcyjne warunki.

Ponadto oferujemy też pełne wsparcie w zakresie prowadzonej działalności, także na poziomie inwestycyjnym. Zapewniamy też szczegółowe szkolenia przed uruchomieniem restauracji, jak i w trakcie jej prowadzenia zarówno dla franczyzobiorcy, jak i personelu restauracji.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Michał Mołdrzyk, Sales Manager Bike Café - największej w Polsce sieci rowerowych kawiarni obecnej na rynku od 9 lat. Panie Michale, proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Działamy w branży mobilnej gastronomii opartej na kawiarniach rowerowych. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie potrzeba dobrej kawy. Mobilność naszych punktów pozwala nam na docieranie do miejsc, które są nieosiągalne dla lokali stacjonarnych, zaś autonomiczność sprzętu (nie wymaga stałego dostępu do mediów) daje nam przewagę operacyjną – jesteśmy w stanie działać wszędzie, niezależnie od dostępnej infrastruktury. Branża ta zyskuje na popularności. Wpisując się w trend eco & healthy lifestyle cieszymy się dużym zainteresowaniem w miastach oraz podczas eventów. Udowodniliśmy też wysoką odporność na lockdown – działając w modelu coffee-to-go, zdecydowana większość naszych punktów nie odczuła negatywnych skutków pandemii.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Stanek, Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Franczyzowej Studio Synergy - sieci butikowych studiów EMS z najdłuższym doświadczeniem w Polsce. Panie Bartłomieju, proszę przybliżyć specyfikę treningu EMS w kontekście Państwa działalności. Trening EMS to innowacyjna metoda treningowa w branży fitness. Ta forma aktywności wywodzi się z fizjoterapii, a została spopularyzowana w Niemczech. Dzięki elektrostymulacji, podczas treningu pracuje 90% mięśni. Ta usługa ma bardziej kameralny charakter niż tradycyjny trening na siłowni. Podczas sesji EMS obecne są maksymalnie dwie osoby trenujące.

  • Agencja ubezpieczeniowa jako pomysł na biznes

    • Wywiady biznesowe

    Wywiadu udzielił Pan Mariusz Długołęcki, Koordynator ds. Rozwoju Sieci Sprzedaży Domu Ubezpieczeniowego Spectrum - ogólnopolskiej multiagencji sieciowej funkcjonującej od 2006 roku.  Panie Mariuszu, proszę pokrótce przybliżyć Państwa branżę? Działamy w ubezpieczeniach – to stabilna branża, którą napędzają przede wszystkim obowiązkowe ubezpieczenia OC, np. dla właścicieli pojazdów, rolników czy określonych zawodów. Nasze doświadczenie pokazuje, że rośnie też zainteresowanie ochroną zdrowia i majątku – potwierdzają to coroczne raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń. Dom Ubezpieczeniowy Spectrum to multiagencja o ogólnopolskim zasięgu. Reprezentujemy ponad 30 towarzystw, a klienci przychodzą do nas, aby sprawdzić i porównać oferty ubezpieczeń. Mogą przy tym liczyć na obiektywną poradę eksperta i pomoc w dopasowaniu wariantu polisy do swoich potrzeb.

  • Wywiadu udzielił Pan Paweł Aksamit, Współzałożyciel i Prezes zarządu Stava - lidera profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce oraz pierwszej franczyzy w tej branży w Europie. Panie Pawle, proszę przybliżyć specyfikę branży gastronomicznej w kontekście Państwa działalności oraz nakreślić przyszłe trendy i wyzwania. Stava działa na rynku dowozów jedzenia z restauracji i zakupów ze sklepów.  Cała gastronomia zdecydowanie coraz bardziej rozwija się w kierunku delivery. Jak pokazuje raport Stava o rynku dowozów jedzenia, w 2020 roku ten rynek urósł aż o 42% i jest w tej chwili wart prawie 9,5 mld złotych. Restauratorzy coraz bardziej świadomie podchodzą do dowozów. Coraz więcej spośród nich wie, ile tak naprawdę kosztują ich dostawy, jakie wyzwania się z tym wiążą i jak powinna wyglądać optymalna logistyka w kanale delivery.

  • Wywiadu udzieliła Pani Ewa Mak, Autoryzowany Trener Szkoły Pamięci SPW - największej i najstarszej w Polsce sieci placówek edukacyjnych, specjalizujących się w prowadzeniu zajęć z zakresu: treningu pamięci, koncentracji uwagi oraz nowoczesnych metod uczenia się. Pani Ewo, rynek edukacyjny w Polsce to temat rzeka, dlatego proszę w kilku zdaniach przybliżyć specyfikę branży edukacyjnej w kontekście Państwa działalności. Rynek edukacyjny jest bardzo różnorodny pod względem prowadzonych zajęć. Każda specjalizacja w branży, czy to nauka języków, zajęcia sportowe, czy zajęcia z efektywnego nauczania dają dzieciom (i nie tylko, bo dorosłym również) narzędzia i zdolności, których nie zagwarantuje lub nie zagwarantowała im szkoła.

  • Wywiadu udzielił Pan Sebastian Oliszewski, Menedżer Rozwoju Sieci Wyłącznej w PZU SA - największej firmy ubezpieczeniowej w Polsce Panie Sebastianie, większości Polakom ubezpieczenia kojarzą się z firmą PZU, proszę zatem przybliżyć branżę ubezpieczeniową w kontekście Państwa działalności. PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce. Wychodząc naprzeciw wymaganiom zmieniającego się rynku ubezpieczeniowego, postanowiliśmy jeszcze skuteczniej docierać do klientów w całym kraju i tak powstało 1500 profesjonalnych biur agentów ubezpieczeniowych. Dzięki nim nasi klienci doświadczają najwyższych standardów obsługi, a agenci mogą z naszym wsparciem rozwijać swój biznes.

.