Fabryka Pizzy jako pomysł na własny biznes. Wywiad z Dorotą Cacek

Wywiadu udzieliła Pani Dorota Cacek, Wiceprezes Zarządu Sfinks Polska S.A. - spółki zarządzającej siecią restauracji Fabryka Pizzy.

Sfinks to bardzo doświadczony gracz na rynku usług gastronomicznych, proszę zatem przybliżyć branżę, w której spółka działa od wielu lat.

Rodzimy rynek gastronomiczny jest dość mocno rozdrobniony. Według danych GUS na koniec 2017 roku w Polsce funkcjonowało ponad 71 tys. placówek. Klienci mogą wybierać między lokalami sieciowymi i nienależącymi do sieci, z obsługą kelnerską lub samoobsługowe, które oferują kuchnie z różnych części świata i posiłki na każdą okazję, od śniadań po wieczorne spotkania przy barze w gronie znajomych. Oferta jest więc szeroka, dlatego by zdobyć i utrzymać klienta na dłużej trzeba umiejętnie dostosowywać się do jego potrzeb, nie tylko śledzić i podążać za trendami, ale też najlepiej samemu je kreować.

Wiele pojedynczych lokali nie posiada odpowiedniego know-how w zakresie prowadzenia biznesu restauracyjnego, przez co nie potrafi utrzymać się na rynku i upada nawet w krótkim czasie po otwarciu. W tym kontekście bezpieczna może okazać się franczyza Fabryka Pizzy, szczególnie gdy wybierze się solidnego partnera i sprawdzoną, popularną wśród klientów markę.

Jakie są przyszłe trendy i wyzwania w gastronomii?

Na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się przyzwyczajenia konsumentów. Szybkie tempo życia pociąga za sobą rosnącą potrzebę wygodnych rozwiązań. W efekcie, Polacy coraz częściej korzystają z gastronomii przy różnych okazjach i sytuacjach. Sprzyja temu również poprawiająca się sytuacja finansowa wynikająca ze wzrostu dochodu rozporządzalnego, przez co klienci więcej pieniędzy mogą przeznaczyć na gastronomię. Stąd też już niekoniecznie cena determinuje wybór lokalu na posiłek.

Kluczowymi elementami obok jakości i smaku dań, stają się też doznania pozasmakowe, takie jak zaspokojenie potrzeby relaksu, przyjemności czy różnorodności, która przejawia się na przykład w chęci próbowania nowych dań. Jednocześnie coraz popularniejszą formą korzystania z gastronomii jest „delivery” (usługa dowozu dań do klienta, termin delivery obejmuje również sposób zamówienia, przygotowania i dostarczenia jedzenia do klienta - wyjaśnia red.). Ten kanał sprzedaży może stanowić atrakcyjny kąsek dla restauratorów, więc warto z tego skorzystać. Gastronomia musi też mierzyć się z wyzwaniami, które dotykają całą polską gospodarkę, jak niedobór rąk do pracy. Nie bez znaczenia pozostaje też ustawa ograniczająca zakaz handlu w niedzielę. Jednak to dotyczy przede wszystkim restauracji działających w galeriach handlowych.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Rynek usług gastronomicznych jest wysoce konkurencyjny, co potwierdza też liczba działających na nim lokali. Najpopularniejsze wśród klientów są restauracje, a dalej pizzerie. To sprawia, że aby wyróżnić się na tym rynku, trzeba umieć sprostać oczekiwaniom klienta nie tylko w odniesieniu do jakości dań, ale też i obsługi czy szybkości realizacji zamówienia.

Co dobrego możemy zjeść w Fabryce Pizzy?

Fabryka Pizzy oferuje dania najbardziej popularnej kuchni zagranicznej w Polsce – czyli kuchni włoskiej. W menu naszych restauracji można znaleźć różne rodzaje pizzy, również w wersji light. Charakterystycznym daniem Fabryki Pizzy są podawane na gorąco bombery (na zdjęciu), czyli wypiekane na miejscu buły pizzowe serwowane z różnymi składnikami do wyboru. Oprócz tego klienci mogą spróbować też gnocchi, makaronów, risotto, dań wegetariańskich czy włoskich deserów. Dania z restauracji Fabryki Pizzy można zamawiać też z dowozem do klienta.

bombery fabryka pizzy

Jaka jest Państwa grupa docelowa?

Fakt, że kuchnia włoska to najbardziej popularna kuchnia zagraniczna wśród Polaków, sprawia, że Fabryka Pizzy jest uniwersalnym konceptem, który sprawdza się zarówno w mniejszych, jak i większych miastach na każdą okazję. Może to być zarówno biznesowy lunch, kolacja czy po prostu zwyczajne spotkanie w gronie przyjaciół czy znajomych. Fabryka Pizzy to też miejsce przyjazne rodzinom z dziećmi. Stąd w sieci nie brakuje lokali, które zapewniają szereg udogodnień dla najmłodszych, jak choćby kąciki zabaw, przewijaki czy krzesełka do karmienia.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Fabryka Pizzy to miejsce odpowiednie dla osób ceniących smaczną włoską kuchnię przygotowaną z najwyższej jakości składników, również w wersji light. Klimatyczne wnętrza restauracji z wyłożonymi cegłą ścianami, wałkami, kolorowymi krzesłami i metalowymi lampami tworzą swobodny wystrój i budują przyjemną atmosferę w restauracji idealną na relaks. Jednocześnie w związku z rosnącą popularnością delivery, w lokalach Fabryki Pizzy dostępna jest usługa dowozu dań do klienta.

Proszę pokrótce opisać Fabrykę Pizzy

Fabryka Pizzy to sieć restauracji z segmentu kuchni włoskiej, w ramach której działa 19 lokali. W ofercie jest pizza, słynne buły pizzowe z dodatkami, czyli bombery, a także inne włoskie dania jak risotto, gnocchi i makarony. Pierwszy lokal sieci powstał w 2000 roku w Krakowie, przy obecnym Uniwersytecie Ekonomicznym, kolejne na Kazimierzu i w samym centrum, tuż przy Rynku Głównym. Marka szybko zdobyła uznanie w stolicy Małopolski, dziś zaś podbija serca mieszkańców innych miast, m.in. Katowic, Warszawy, Skierniewic, Mińska Mazowieckiego czy Zgierza.

Sieć Fabryki Pizzy to bardzo atrakcyjny koncept pod względem franczyzowym. Sprawdza się w lokalach o mniejszej powierzchni – 120-150 m2 i nie wymaga też tak dużych nakładów jak w przypadku innych restauracji. Obecnie sieć Fabryki Pizzy jest rozwijana przez Sfinks Polska, korzystając z efektu skali, jaki może zapewnić duży gracz na rynku gastronomicznym. Gastronomiczna spółka otwiera nowe lokale Fabryki Pizzy, głównie w systemie franczyzowym i rozwija też kanał dowozu do klienta.

franczyza fabryka pizzy

Jakie wymagania należy spełnić, aby dołączyć do Państwa systemu franczyzowego?

Aby zostać franczyzobiorcą Fabryki Pizzy, trzeba posiadać środki finansowe na inwestycję w lokal oraz zapał, by poprowadzić własny biznes restauracyjny. Do współpracy zapraszamy osoby, które są gotowe zaangażować się osobiście w prowadzoną działalność i są otwarte na współpracę we franczyzie. Nie wymagamy doświadczenia w prowadzeniu restauracji, ale stawiamy na osoby ambitne, pracowite, przedsiębiorcze, które interesują się gastronomią.

Dlaczego warto otworzyć franczyzę pod marką Fabryka Pizzy?

Franczyzobiorcy Fabryki Pizzy mogą korzystać z know-how i doświadczenia solidnego partnera, który na rynku gastronomii działa już od wielu lat. Od początku działalności prowadzą biznes pod rozpoznawalnym, sprawdzonym znakiem, co ułatwia start w tym biznesie i zmniejsza ryzyko niepowodzenia. W ramach współpracy restauratorzy czerpią też korzyści wynikające z przynależności do dużej sieci. Do dyspozycji mają gotowe receptury dań, które zyskały już przychylność klientów, zaawansowane narzędzia wspierające biznes i mogą współpracować ze sprawdzonymi dostawcami, którzy dzięki efektowi skali są w stanie zaoferować atrakcyjne warunki.

Ponadto oferujemy też pełne wsparcie w zakresie prowadzonej działalności, także na poziomie inwestycyjnym. Zapewniamy też szczegółowe szkolenia przed uruchomieniem restauracji, jak i w trakcie jej prowadzenia zarówno dla franczyzobiorcy, jak i personelu restauracji.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzieliła Pani Liliana Poszumska, właścicielka sieci franczyzowej La Mancha. Pani Liliano, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Nasza branża, szkół językowych, charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami. Po pierwsze, jest mocno sezonowa. Najwięcej pracy jest okresach września/października oraz stycznia, przed początkiem nowych semestrów. Ponadto, obserwujemy rosnącą popularność nauki różnych języków: na tym rynku pojawiają się różne trendy i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Przykładowo, mało kto obecnie już uczy się niemieckiego czy rosyjskiego, a jest boom na hiszpański czy włoski. Do tego częsta rotacja lektorów, bo w tym zawodzie szybko można się wypalić. Native speakerzy czasem przyjeżdżają na rok czy kilka lat do Polski, wtedy nauczają języka, a potem ruszają gdzieś dalej na kolejne przygody. Charakterystyczną cechą jest duża różnorodność klientów, obejmująca zarówno dorosłych, dzieci, przedsiębiorców, studentów, jak i emerytów. Dzięki temu nasza oferta musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów.

  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.