Etapy tworzenia firmy. Proces budowy dochodowej firmy

Etapy tworzenia firmy

Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie.

Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

Biznes to klocki z elementem losowym jakim jest szczęście, którego doświadczamy w sytuacji, w której zmienne i niezależne od nas czynniki sprzyjają naszemu biznesowi.

Przedsiębiorca powinien skupić się na tym, na co ma wpływ, czyli na poznaniu zasad gry, aby wiedzieć jak te klocki poukładać i przede wszystkim w jakiej kolejności. Musi odpowiedzieć na wiele kluczowych pytań, które uświadomią mu pewne ryzyka biznesowe, dzięki czemu uniknie nietrafionych inwestycji, zaoszczędzi wiele czasu i pieniędzy oraz zacznie działać efektywnie od pierwszego dnia, w którym rozpocznie działalność gospodarczą.

Etapy tworzenia firmy

Proces budowy firmy jest uniwersalny. Obszary ryzyka i problemy przedsiębiorców podczas tworzenia i rozwijania firm są podobne. Wyróżniam kilka etapów tworzenia firmy:

  1. Mentalność przedsiębiorcy stanowi ważny element procesu budowy firmy, ponieważ wszystko zaczyna się w głowie. Ponadto istnieje silny związek pomiędzy tym, jakim człowiekiem jest przedsiębiorca a kształtem i kondycją firmy; zwłaszcza w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Twoje mentalne ograniczenia będą miały bezpośredni wpływ na "rozwój" firmy, a braki kompetencyjne uwypuklą się ze zdwojoną siłą podczas zarządzania. Np. problem z delegowaniem zadań i oddaniem części odpowiedzialności pracownikom, typowy syndrom "Zosi Samosi", czyli wszystko zrobię sama. Dlatego uświadom sobie, co jest niezbędne, by zacząć własny biznes, jakie są czynniki sukcesu w biznesie oraz zastanów się, dlaczego chcesz otworzyć firmę i jaka jest Twoja motywacja w biznesie.
  2. Pomysł na biznes to podstawa każdej działalności. Ze względu na formę współpracy, model biznesowy i źródło pomysłu wyróżniam sześć kategorii pomysłów na biznes: StartUp (w tym e-commerce), franczyza, partner handlowy (B2B), zakup firmy, freelancing oraz MLM. Ważne, aby przed zainwestowaniem konkretnych pieniędzy zweryfikować dany pomysł i opracować efektywny model biznesowy.
  3. Przygotowanie operacyjne, które polega na stworzeniu niezbędnego zaplecza zanim się jeszcze wystartuje. Należy przygotować odpowiednie zasoby własne i zewnętrzne (outsourcing) oraz opracować podstawowe procesy i procedury. Ponadto jest wiele kwestii formalno-prawnych, które należy załatwić przed rejestracją działalności gospodarczej, dlatego warto zapoznać się z poradnikiem 👉 jak założyć firmę, w którym omawiam m.in. formy prawne i rodzaje opodatkowania, zalety niebycia VAT’owcem, kody PKD oraz podpowiadam jak zyskać dodatkowy miesiąc ulgi na start i preferencyjne składki ZUS.
  4. Rejestracja działalności gospodarczej, czyli oficjalne uruchomienie firmy. W tym momencie stajesz się pełnoprawnym przedsiębiorcą i możesz rozpocząć działalność operacyjną! 
  5. Ekspansja i zdobywanie rynku to permanentny proces pozyskiwania klientów i rozwój firmy. Z czasem, im bardziej będziesz się rozwijał, tym bardziej będziesz potrzebował nowych kompetencji, aby sprostać bieżącym wyzwaniom. Prowadzenie biznesu to ciągły rozwój. Parafrazując powiedzenie, przedsiębiorca jest jak wioślarz płynący pod prąd rzeki, kiedy przestaje wiosłować natychmiast się cofa. Kiedy przestajesz się rozwijać, natychmiast się cofasz, bo rynek pędzi i zmienia się dynamicznie!
  6. Dojrzałość - symbolicznym momentem osiągnięcia ostatniego etapu może być wejście firmy na giełdę.

Proces budowy firmy

proces etapy tworzenia budowy firmy

Człowiek spoza firmy, klasyczny obserwator zazwyczaj widzi tylko część procesu budowy firmy. Wie na czym polega pomysł na biznes danej firmy i co sprzedaje. Posiada również dostęp do podstawowych danych firmowych, np. kiedy została zarejestrowana. Po debiucie firmy na giełdzie, osoby zainteresowane mają dostęp do komunikatów publicznych na temat jej bieżącej działalności, ponieważ spółki giełdowe są zobowiązane do publikowania ważnych informacji, które stanowią bazę dla inwestorów, dokonujących oceny ich sytuacji finansowej oraz perspektyw rozwojowych.

Jednakże zdecydowana większość nie wie co myślą właściciele firm, jakie kompetencje posiadają, jak wyglądały przygotowania operacyjne, wdrożenie projektu oraz proces zdobywania rynku.

Czerwona przerywana linia na powyższym diagramie nawiązuje do zjawiska góry lodowej i symbolizuje linię wody. Zazwyczaj widzimy tylko wierzchołek góry lodowej a klucz tkwi w tym, co jest pod wodą! 

Właśnie tak rozbił się RMS Titanic – brytyjski transatlantyk, ponieważ załoga widziała tylko wierzchołek góry lodowej. 

elementy niewidoczne w biznesie

Mądra analiza konkurencji i przemyślane działanie

Kiedy startujesz z biznesem nie porównuj się do firm konkurencyjnych i nie próbuj ich bezrefleksyjnie naśladować. Tym bardziej, jeśli ich firmy są już dojrzałe i posiadają ugruntowaną pozycję na rynku. To jeden z klasycznych błędów, za który możesz sporo zapłacić!

Nie próbuj wzorować się na przedsiębiorcach, którzy właśnie osiągają największe sukcesy. Oni przeszli długą drogę, a Ty dopiero zaczynasz swoją podróż. Nie widziałeś ich początkowych działań, kiedy zaczynali prawdopodobnie w garażu, na strychu lub w innych gorszych lokalizacjach. Kiedy próbowali, testowali, otrzymywali wiele negatywnych odpowiedzi zanim pozyskali pierwszego klienta.

Siedziba firmy w prestiżowej lokalizacji, nowe samochody, osobista asystentka, obecność we wszystkich możliwych mediach społecznościowych, to benefity, na które musisz poczekać. Ślepe podążanie za konkurencją to najlepsza droga do przepalenia budżetu, przeinwestowania, utracenia płynności i popadnięcia w długi. 

Przykładowo, zacznij od jednej platformy społecznościowej, powtarzam jednej!, która pasuje do Twojego biznesu i znasz ją najlepiej. Wykorzystaj w pełni jej i swój potencjał, a dopiero później myśl o kolejnych mediach. Nie łap kilku srok za ogon! Ustalenie odpowiednich priorytetów i koncentracja na nich to podstawa efektywnego działania.

Oczywiście możesz inspirować się konkurencją, co więcej, weź dla siebie to co mają najlepsze, ale zaadaptuj i dostosuj to do własnych możliwości, aby było Cię na to stać. Odkryj własną unikalną wartość, na której będziesz budować przewagę konkurencyjną!

Minimalne zasoby działania

Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na sukces i zminimalizować ryzyko to na początku powinieneś ograniczyć inwestycje do niezbędnego minimum. Jedna rzecz w biznesie jest pewna, to 👉 koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego musisz nimi inteligentnie zarządzać i jeszcze raz powtarzam zminimalizować.

Należy wiedzieć jak pracować mądrze. Zacznij zarabiać regularnie 5 000 zł, później 10 000 zł, itd. Wiem, że dobrze brzmi hasło: otwórz firmę i od razu zarabiaj miliony. To jest możliwe, ale to proces, który składa się z poszczególnych kroków. Najpierw musisz zrobić pierwszy krok, drugi, trzeci… a na końcu tej drogi są upragnione miliony.

Naucz się chodzić zanim zaczniesz biegać i startować w maratonach, bo biznes to maraton!

własny biznes to maraton

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Partner handlowy (dystrybutor, reseller, przedstawiciel, agent) to popularny pomysł na biznes, który polega na prowadzeniu punktu sprzedaży (online/offline) pod własnym szyldem i sprzedaży produktów lub usług swojego dostawcy (producenta, importera, hurtownika, integratora, dealera). Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego ani sklepu internetowego.

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Chcesz bezpłatnie pozyskiwać klientów w Internecie? Słyszałeś o pozycjonowaniu stron, wynikach organicznych, ale nie wiesz od czego zacząć? Być możesz szukasz specjalisty od SEO i zastanawiasz się, czym się kierować przy wyborze agencji marketingowej? Zacznij od zdobycia podstawowych informacji i dowiedz się, czym tak naprawdę jest pozycjonowanie stron WWW i na czym polega proces SEO, co ułatwi Ci wybór odpowiedniego specjalisty!

  • Czy wiesz, dlaczego większość firm upada w pierwszym roku działalności? Ponieważ nie mają klientów! Najważniejszym zadaniem każdej firmy jest sprzedaż. Z dwóch prostych powodów należy nieustannie poszukiwać klientów: Po pierwsze, aby zwiększyć sprzedaż, Po drugie, aby pozyskiwać nowych klientów w miejsce dotychczasowych, których traci się z upływem czasu. Prowadzenie firmy dla przyjemności, która nie generuje przychodów to hobby, a działalność mająca na celu bezpłatne pomaganie ludziom to wolontariat. Bez klientów i ich pieniędzy nie może funkcjonować żadna firma, dlatego dział sprzedaży to serce każdego przedsięwzięcia.

  • Zajrzałeś tu, bo musisz napisać biznesplan? Ktoś wymaga od Ciebie tego dokumentu? Pracownik banku, inwestor, a może urzędnik odpowiedzialny za dotacje unijne? W porządku, tylko jedno ale! Biznesplan to nie jest przykry obowiązek, lecz narzędzie, które pomoże Ci zdobyć pieniądze od inwestorów, dzięki którym uruchomisz firmę i rozwiniesz biznes. Nawet jeśli nie potrzebujesz środków finansowych, to i tak warto opracować biznesplan, ponieważ informacje i liczby przeniesione na papier uwypuklą wszystkie wady, luki i niezgodności w Twoim projekcie biznesowym. A chyba zgodzisz się ze mną, że lepiej popełniać błędy na kartce papieru aniżeli w życiu. Jeżeli zrealizowałeś punkt po punkcie proces weryfikacji pomysłu na biznes, który opisałem w artykule 👉 Jak sprawdzić i wdrożyć pomysł na biznes?, to kolejnym etapem jest spisanie istotnych informacji w jednym dokumencie.

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.

.