Wywiadu udzielił Pan Paweł Aksamit, Współzałożyciel i Prezes zarządu Stava - lidera profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce oraz pierwszej franczyzy w tej branży w Europie.
Panie Pawle, proszę przybliżyć specyfikę branży gastronomicznej w kontekście Państwa działalności oraz nakreślić przyszłe trendy i wyzwania.
Stava działa na rynku dowozów jedzenia z restauracji i zakupów ze sklepów.
Cała gastronomia zdecydowanie coraz bardziej rozwija się w kierunku delivery. Jak pokazuje raport Stava o rynku dowozów jedzenia, w 2020 roku ten rynek urósł aż o 42% i jest w tej chwili wart prawie 9,5 mld złotych. Restauratorzy coraz bardziej świadomie podchodzą do dowozów. Coraz więcej spośród nich wie, ile tak naprawdę kosztują ich dostawy, jakie wyzwania się z tym wiążą i jak powinna wyglądać optymalna logistyka w kanale delivery.
Przed pandemią, niestety, spore grono właścicieli restauracji nie przykładało do tego typu zagadnień należytej uwagi. Teraz sytuacja zmusza restauratorów do dokładnych analiz swoich rozwiązań logistycznych, ponieważ cały czas istnieje ryzyko, że przychody “z sali” nie są w stanie zrekompensować źle zaplanowanych dowozów.
Jak wynika z badań placeme1, po ponownym otwarciu lokali po ostatnim lockdownie ruch w restauracjach nie zwiększył się aż tak jak miało to miejsce w 2020 roku. Może to oznaczać, że w przyszłości dowozy będą jeszcze ważniejszą częścią przychodów gastronomii niż teraz.
Stava jest również aktywna na rynku dostaw zakupów. To również dynamicznie rosnący rynek. Według badań Deloitte, już 37 proc. Polaków korzysta z opcji zakupów online z dostawą do domu. Taki odsetek konsumentów decydujących się na zakupy z dowozem to najwyższy wynik w historii badania Global State of the Consumer Tracker2.
A jak wygląda kwestia konkurencji?
Restauratorzy i właściciele sklepów w większości polskich miast nie mają możliwości korzystania z usług wyspecjalizowanej firmy świadczącej usługi dowozu posiłków i zakupów. W większych miastach działają pojedyncze firmy, które się w tym specjalizują.
Kim dokładnie jest Państwa klient?
Naszymi klientami są największe sieci gastronomiczne i handlowe, ale też setki niezależnych restauratorów i właścicieli sklepów.
Jakie problemy klientów Państwo rozwiązują?
Stava pomaga restauracjom i sklepom rozwijać biznes na dowozach. Eliminujemy konieczność zatrudniania własnych kurierów. Pomagamy również rozpocząć dowozy tym przedsiębiorcom, którzy nie robili tego dotychczas - m.in. z powodu zbyt wysokich kosztów utrzymania własnego kuriera.
„Zdejmujemy” z głowy restauratorów i właścicieli kwestię dowozów i umożliwiamy im skupić się na innych aspektach prowadzenia działalności.
Obsługujemy zamówienia spływające z portali (np. Pyszne.pl, Uber Eats, Glovo), jak również te telefoniczne i ze strony internetowej restauracji czy sklepu.
Kwestię dowozu sprowadzamy do kilku kliknięć na tablecie. Dla naszych klientów oznacza to obniżenie kosztów dostaw, krótsze czasy dostaw oraz zero kłopotów z kurierami i pojazdami.
Co wyróżnia firmę Stava?
Każdy oddział Stava to flota kurierów sterowana przez system informatyczny, automatycznie rozdzielający zlecenia kurierom, tak by koszt dostaw był jak najniższy, a dostawy jak najszybsze.
System przeprowadza kurierów i obsługę przez każdy krok procesu dostawy. Kurier kierowany systemem Stava rozwozi znacznie więcej dostaw niż kurier zatrudniony w restauracji czy sklepie. Stąd bierze się zysk franczyzobiorców i oszczędności dla klientów.
OTWÓRZ WŁASNY ODDZIAŁ STAVA
I ZARABIAJ NA DOWOZACH JEDZENIA ORAZ ZAKUPÓW!
Jakie są Państwa plany rozwoju?
Stava jest liderem profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce i pierwszą franczyzą w tej branży w Europie. Naszą ambicją jest stworzenie sieci od 100 do 120 oddziałów w Polsce i setek oddziałów w Europie.
Jakie wymagania należy spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?
Mamy dwa główne warunki: osobiste zaangażowanie właściciela w rozwój i prowadzenie oddziału, gotowość do poprowadzenia oddziału w mieście powyżej 40 tys. mieszkańców.
Dlaczego warto otworzyć własny oddział Stava?
Oferujemy naszym franczyzobiorcom wiele korzyści oraz kompleksowe wsparcie, m.in.:
- Brak opłaty wstępnej - całkowita inwestycja na start już od 10 tys. zł
- To my wyposażymy oddział - Stava zakupi większość niezbędnego sprzętu, który jest potrzebny na start oddziału
- Franczyzobiorcy osiągają zyski już od małej skali - oddział może być zyskowny już od 30 dowozów dziennie.
- Mają duży potencjał rozwoju - każdy samochód zaangażowany w dowozy to 1000 - 2500 zł zysku miesięcznie. Największe oddziały angażują po kilkadziesiąt samochodów i nadal rosną. Liczba dowozów w sieci rośnie w tempie ponad 10% miesięcznie.
- Otrzymują najlepsze narzędzia - czyli oprogramowanie automatyzujące logistykę, administrację i finanse. Umów się na prezentację i przekonaj się sam, w czym tkwi różnica.
- Korzystają z zaufania klientów - Stava to marka znana z najwyższych standardów. Zainicjowana przez nas w związku z koronawirusem akcja #bezpiecznedowozy przyciągnęła blisko 20 największych sieci gastronomicznych w Polsce.
- Zyskują bezpieczeństwo - wynikające ze współpracy ze sprawdzonym partnerem, liderem rynku, o największej skali, renomie i 7-letnim doświadczeniu w branży.
- Najlepsi współpracują właśnie ze Stavą – McDonald’s, Decathlon, KFC, Stokrotka, Pizza Hut, POLOmarket, Gruby Benek i inni.
Więcej informacji na temat współpracy można uzyskać na naszym profilu 👉 Stava - oferta franczyzy.
Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl
Dodatkowe objaśnienia:
1 https://placeme.pl/blog/otwarcie-gastronomii-analiza-weekendowa-maj-2021
2 https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/bez-paniki-polska-posrodku-stawki-niepokoju.html