Dowozy jedzenia oraz zakupów jako pomysł na biznes. Wywiad z Pawłem Aksamitem

dowozy jedzenia i zakupów jako pomysł na biznes

Wywiadu udzielił Pan Paweł Aksamit, Współzałożyciel i Prezes zarządu Stava - lidera profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce oraz pierwszej franczyzy w tej branży w Europie.

Panie Pawle, proszę przybliżyć specyfikę branży gastronomicznej w kontekście Państwa działalności oraz nakreślić przyszłe trendy i wyzwania.

Stava działa na rynku dowozów jedzenia z restauracji i zakupów ze sklepów. 

Cała gastronomia zdecydowanie coraz bardziej rozwija się w kierunku delivery. Jak pokazuje raport Stava o rynku dowozów jedzenia, w 2020 roku ten rynek urósł aż o 42% i jest w tej chwili wart prawie 9,5 mld złotych. Restauratorzy coraz bardziej świadomie podchodzą do dowozów. Coraz więcej spośród nich wie, ile tak naprawdę kosztują ich dostawy, jakie wyzwania się z tym wiążą i jak powinna wyglądać optymalna logistyka w kanale delivery.

Przed pandemią, niestety, spore grono właścicieli restauracji nie przykładało do tego typu zagadnień należytej uwagi. Teraz sytuacja zmusza restauratorów do dokładnych analiz swoich rozwiązań logistycznych, ponieważ cały czas istnieje ryzyko, że przychody “z sali” nie są w stanie zrekompensować źle zaplanowanych dowozów.

Jak wynika z badań placeme1, po ponownym otwarciu lokali po ostatnim lockdownie ruch w restauracjach nie zwiększył się aż tak jak miało to miejsce w 2020 roku. Może to oznaczać, że w przyszłości dowozy będą jeszcze ważniejszą częścią przychodów gastronomii niż teraz.

Stava jest również aktywna na rynku dostaw zakupów. To również dynamicznie rosnący rynek. Według badań Deloitte, już 37 proc. Polaków korzysta z opcji zakupów online z dostawą do domu. Taki odsetek konsumentów decydujących się na zakupy z dowozem to najwyższy wynik w historii badania Global State of the Consumer Tracker2.

A jak wygląda kwestia konkurencji?

Restauratorzy i właściciele sklepów w większości polskich miast nie mają możliwości korzystania z usług wyspecjalizowanej firmy świadczącej usługi dowozu posiłków i zakupów. W większych miastach działają pojedyncze firmy, które się w tym specjalizują.

Kim dokładnie jest Państwa klient?

Naszymi klientami są największe sieci gastronomiczne i handlowe, ale też setki niezależnych restauratorów i właścicieli sklepów.

Jakie problemy klientów Państwo rozwiązują?

Stava pomaga restauracjom i sklepom rozwijać biznes na dowozach. Eliminujemy konieczność zatrudniania własnych kurierów. Pomagamy również rozpocząć dowozy tym przedsiębiorcom, którzy nie robili tego dotychczas - m.in. z powodu zbyt wysokich kosztów utrzymania własnego kuriera. 

„Zdejmujemy” z głowy restauratorów i właścicieli kwestię dowozów i umożliwiamy im skupić się na innych aspektach prowadzenia działalności.

Obsługujemy zamówienia spływające z portali (np. Pyszne.pl, Uber Eats, Glovo), jak również te telefoniczne i ze strony internetowej restauracji czy sklepu.

Kwestię dowozu sprowadzamy do kilku kliknięć na tablecie. Dla naszych klientów oznacza to obniżenie kosztów dostaw, krótsze czasy dostaw oraz zero kłopotów z kurierami i pojazdami.

Co wyróżnia firmę Stava?

Każdy oddział Stava to flota kurierów sterowana przez system informatyczny, automatycznie rozdzielający zlecenia kurierom, tak by koszt dostaw był jak najniższy, a dostawy jak najszybsze.

System przeprowadza kurierów i obsługę przez każdy krok procesu dostawy. Kurier kierowany systemem Stava rozwozi znacznie więcej dostaw niż kurier zatrudniony w restauracji czy sklepie. Stąd bierze się zysk franczyzobiorców i oszczędności dla klientów.

OTWÓRZ WŁASNY ODDZIAŁ STAVA
I ZARABIAJ NA DOWOZACH JEDZENIA ORAZ ZAKUPÓW!

franczyza Stava Twój oddział

Jakie są Państwa plany rozwoju?

Stava jest liderem profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce i pierwszą franczyzą w tej branży w Europie. Naszą ambicją jest stworzenie sieci od 100 do 120 oddziałów w Polsce i setek oddziałów w Europie.

Jakie wymagania należy spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Mamy dwa główne warunki: osobiste zaangażowanie właściciela w rozwój i prowadzenie oddziału, gotowość do poprowadzenia oddziału w mieście powyżej 40 tys. mieszkańców.

Dlaczego warto otworzyć własny oddział Stava?

Oferujemy naszym franczyzobiorcom wiele korzyści oraz kompleksowe wsparcie, m.in.:

  • Brak opłaty wstępnej - całkowita inwestycja na start już od 10 tys. zł
  • To my wyposażymy oddział - Stava zakupi większość niezbędnego sprzętu, który jest potrzebny na start oddziału
  • Franczyzobiorcy osiągają zyski już od małej skali - oddział może być zyskowny już od 30 dowozów dziennie.
  • Mają duży potencjał rozwoju - każdy samochód zaangażowany w dowozy to 1000 - 2500 zł zysku miesięcznie. Największe oddziały angażują po kilkadziesiąt samochodów i nadal rosną. Liczba dowozów w sieci rośnie w tempie ponad 10% miesięcznie.
  • Otrzymują najlepsze narzędzia - czyli oprogramowanie automatyzujące logistykę, administrację i finanse. Umów się na prezentację i przekonaj się sam, w czym tkwi różnica.
  • Korzystają z zaufania klientów - Stava to marka znana z najwyższych standardów. Zainicjowana przez nas w związku z koronawirusem akcja #bezpiecznedowozy przyciągnęła blisko 20 największych sieci gastronomicznych w Polsce.
  • Zyskują bezpieczeństwo - wynikające ze współpracy ze sprawdzonym partnerem, liderem rynku, o największej skali, renomie i 7-letnim doświadczeniu w branży.
  • Najlepsi współpracują właśnie ze Stavą – McDonald’s, Decathlon, KFC, Stokrotka, Pizza Hut, POLOmarket, Gruby Benek i inni. 

Więcej informacji na temat współpracy można uzyskać na naszym profilu 👉 Stava - oferta franczyzy 

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

 

Dodatkowe objaśnienia:

1 https://placeme.pl/blog/otwarcie-gastronomii-analiza-weekendowa-maj-2021

2  https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/bez-paniki-polska-posrodku-stawki-niepokoju.html

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.

  • Wywiadu udzieliła Pani Martyna Cieśluk, Dyrektor Operacyjny C2 Galerie Alkoholi Świata - sieci specjalistycznych sklepów z alkoholami oraz profesjonalnym doradztwem. Pani Martyno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Branża alkoholowa charakteryzuje się ciągłym ruchem, zmianami. Ciągle powstają nowe trunki, rodzaje, smaki, limitowane edycje. Nasi konsumenci są coraz bardziej świadomi, wiedzą czego chcą i szukają konkretnych produktów, często bardzo unikatowych, a my staramy się podążać za trendami, nowościami i sprostać ich oczekiwaniom. Jako sklepy profesjonalne musimy ciągle rozszerzać swoją wiedzę, dlatego stawiamy na szkolenia i stały rozwój.

  • Wywiadu udzieliła Pani Anna Urbańska, Master Trener STRUCTOGRAM® - systemu treningowego, który wykorzystuje wiedzę oraz najnowsze badania nad mózgiem ludzkim, opartego o genetykę i biologię. Pani Anno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Od 1998 roku działamy w branży szkoleniowej, a obecnie spora część naszych aktywności z powodzeniem odbywa się w przestrzeni online. Specjalizujemy się w szkoleniach opartych na wiedzy o mózgu, która przekłada się na wszystkie aspekty naszego codziennego funkcjonowania, od relacji z innymi po sukcesy zawodowe.  Zaznajamiamy naszych klientów z niezwykle skutecznym systemem treningowym STRUCTOGRAM®, który sprowadziliśmy do Polski ze Szwajcarii w 2011 roku. Kierując się tą intuicyjną, a zarazem udowodnioną naukowo wiedzą, wyjaśniamy uczestnikom naszych szkoleń, czym są 3 kolory mózgu, pracujemy z nimi nad ich biznesem, produktami czy usługami oraz budujemy ich zespoły.

  • Wywiadu udzieliła Pani Katarzyna Santos, Manager ds. Rozwoju Sieci Franczyzowej epaka.pl - lidera na rynku kurierskim pod względem stacjonarnych punktów nadań i odbioru przesyłek.  Pani Katarzyno, proszę przybliżyć specyfikę i potencjał branży kurierskiej w kontekście Państwa działalności. Firma epaka.pl działa w branży kurierskiej i zajmuje się odsprzedażą usług takich firm jak m.in. InPost, DHL, DPD. Branża opiera się na handlu w internecie, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie, ponieważ nasz serwis epaka.pl funkcjonuje non stop i każdego dnia obsługuje tysiące zamówień Klientów. Branża kurierska posiada ogromny potencjał oraz wiele możliwości na rozwój. Firmy kurierskie ułatwiają zarówno nadania, jak i odbiory dla swoich Klientów poprzez chociażby wprowadzanie automatów paczkowych czy aplikacji mobilnych. Nasze punkty nadań i odbioru przesyłek są kompleksowe, ponieważ dają możliwość przygotowania, zapakowania przesyłki do transportu, a także doboru firmy kurierskiej do konkretnej paczki. W roku 2021 rozpoczęliśmy współprace między innymi z Allegro, UPS, Orlen Paczka, GLS Szybka Paczka, FedEx. Pokazuje to jaki trend wykształcił się przez ostatnie lata. Zakupy internetowe stają się coraz bardziej popularne, a co za tym idzie – branża kurierska stara się sprostać wymaganiom Klientów. Wyzwanie w naszej branży to na pewno czas dostawy, każdy dąży do jak najszybszego doręczenia paczki do rąk Klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Robert Kuc, CEO & Founder Zdrowa Krowa - franczyzowej sieci restauracji, która tworzy jedzenie w duchu “slow food fast”. Panie Robercie, proszę przybliżyć specyfikę oraz potencjał branży, w której Państwo działacie. Zdrowa Krowa to sieć restauracji działająca w modelu franczyzowym w dobrze każdemu znanej branży gastronomicznej.  W mojej opinii potencjał branży gastronomicznej jest ogromny i wciąż niewykorzystany. Co chwile powstają nowe koncepty i miejsca, a to oznacza, że rynek wciąż nie jest nasycony. Trendem, który obserwuje jest z całą pewnością rozszerzenie menu o pozycje stworzone w oparciu o dietę roślinną. Coraz więcej miejsc proponuje swoim gościom wegańskie i wegetariańskie odpowiedniki dań.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, Chief Operating Officer (COO) ogólnopolskiej sieci franczyzowej klubów treningowych 36 MINUT. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. 36 MINUT działa na pograniczu branży sportowej i medycznej. Butikowe kluby treningowe 36 MINUT oferują trening siłowo-wytrzymałościowy, wykorzystujący 12 maszyn firmy Milon. Cechą charakterystyczną jest personalna opieka fizjoterapeuty, który towarzyszy klubowiczowi przez całą podróż związaną z treningami, obejmująca stały monitoring postępów oraz holistyczne wsparcie w zakresie zdrowego stylu życia.