Dowozy jedzenia oraz zakupów jako pomysł na biznes. Wywiad z Pawłem Aksamitem

dowozy jedzenia i zakupów jako pomysł na biznes

Wywiadu udzielił Pan Paweł Aksamit, Współzałożyciel i Prezes zarządu Stava - lidera profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce oraz pierwszej franczyzy w tej branży w Europie.

Panie Pawle, proszę przybliżyć specyfikę branży gastronomicznej w kontekście Państwa działalności oraz nakreślić przyszłe trendy i wyzwania.

Stava działa na rynku dowozów jedzenia z restauracji i zakupów ze sklepów. 

Cała gastronomia zdecydowanie coraz bardziej rozwija się w kierunku delivery. Jak pokazuje raport Stava o rynku dowozów jedzenia, w 2020 roku ten rynek urósł aż o 42% i jest w tej chwili wart prawie 9,5 mld złotych. Restauratorzy coraz bardziej świadomie podchodzą do dowozów. Coraz więcej spośród nich wie, ile tak naprawdę kosztują ich dostawy, jakie wyzwania się z tym wiążą i jak powinna wyglądać optymalna logistyka w kanale delivery.

Przed pandemią, niestety, spore grono właścicieli restauracji nie przykładało do tego typu zagadnień należytej uwagi. Teraz sytuacja zmusza restauratorów do dokładnych analiz swoich rozwiązań logistycznych, ponieważ cały czas istnieje ryzyko, że przychody “z sali” nie są w stanie zrekompensować źle zaplanowanych dowozów.

Jak wynika z badań placeme1, po ponownym otwarciu lokali po ostatnim lockdownie ruch w restauracjach nie zwiększył się aż tak jak miało to miejsce w 2020 roku. Może to oznaczać, że w przyszłości dowozy będą jeszcze ważniejszą częścią przychodów gastronomii niż teraz.

Stava jest również aktywna na rynku dostaw zakupów. To również dynamicznie rosnący rynek. Według badań Deloitte, już 37 proc. Polaków korzysta z opcji zakupów online z dostawą do domu. Taki odsetek konsumentów decydujących się na zakupy z dowozem to najwyższy wynik w historii badania Global State of the Consumer Tracker2.

A jak wygląda kwestia konkurencji?

Restauratorzy i właściciele sklepów w większości polskich miast nie mają możliwości korzystania z usług wyspecjalizowanej firmy świadczącej usługi dowozu posiłków i zakupów. W większych miastach działają pojedyncze firmy, które się w tym specjalizują.

Kim dokładnie jest Państwa klient?

Naszymi klientami są największe sieci gastronomiczne i handlowe, ale też setki niezależnych restauratorów i właścicieli sklepów.

Jakie problemy klientów Państwo rozwiązują?

Stava pomaga restauracjom i sklepom rozwijać biznes na dowozach. Eliminujemy konieczność zatrudniania własnych kurierów. Pomagamy również rozpocząć dowozy tym przedsiębiorcom, którzy nie robili tego dotychczas - m.in. z powodu zbyt wysokich kosztów utrzymania własnego kuriera. 

„Zdejmujemy” z głowy restauratorów i właścicieli kwestię dowozów i umożliwiamy im skupić się na innych aspektach prowadzenia działalności.

Obsługujemy zamówienia spływające z portali (np. Pyszne.pl, Uber Eats, Glovo), jak również te telefoniczne i ze strony internetowej restauracji czy sklepu.

Kwestię dowozu sprowadzamy do kilku kliknięć na tablecie. Dla naszych klientów oznacza to obniżenie kosztów dostaw, krótsze czasy dostaw oraz zero kłopotów z kurierami i pojazdami.

Co wyróżnia firmę Stava?

Każdy oddział Stava to flota kurierów sterowana przez system informatyczny, automatycznie rozdzielający zlecenia kurierom, tak by koszt dostaw był jak najniższy, a dostawy jak najszybsze.

System przeprowadza kurierów i obsługę przez każdy krok procesu dostawy. Kurier kierowany systemem Stava rozwozi znacznie więcej dostaw niż kurier zatrudniony w restauracji czy sklepie. Stąd bierze się zysk franczyzobiorców i oszczędności dla klientów.

OTWÓRZ WŁASNY ODDZIAŁ STAVA
I ZARABIAJ NA DOWOZACH JEDZENIA ORAZ ZAKUPÓW!

franczyza Stava Twój oddział

Jakie są Państwa plany rozwoju?

Stava jest liderem profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce i pierwszą franczyzą w tej branży w Europie. Naszą ambicją jest stworzenie sieci od 100 do 120 oddziałów w Polsce i setek oddziałów w Europie.

Jakie wymagania należy spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?

Mamy dwa główne warunki: osobiste zaangażowanie właściciela w rozwój i prowadzenie oddziału, gotowość do poprowadzenia oddziału w mieście powyżej 40 tys. mieszkańców.

Dlaczego warto otworzyć własny oddział Stava?

Oferujemy naszym franczyzobiorcom wiele korzyści oraz kompleksowe wsparcie, m.in.:

  • Brak opłaty wstępnej - całkowita inwestycja na start już od 10 tys. zł
  • To my wyposażymy oddział - Stava zakupi większość niezbędnego sprzętu, który jest potrzebny na start oddziału
  • Franczyzobiorcy osiągają zyski już od małej skali - oddział może być zyskowny już od 30 dowozów dziennie.
  • Mają duży potencjał rozwoju - każdy samochód zaangażowany w dowozy to 1000 - 2500 zł zysku miesięcznie. Największe oddziały angażują po kilkadziesiąt samochodów i nadal rosną. Liczba dowozów w sieci rośnie w tempie ponad 10% miesięcznie.
  • Otrzymują najlepsze narzędzia - czyli oprogramowanie automatyzujące logistykę, administrację i finanse. Umów się na prezentację i przekonaj się sam, w czym tkwi różnica.
  • Korzystają z zaufania klientów - Stava to marka znana z najwyższych standardów. Zainicjowana przez nas w związku z koronawirusem akcja #bezpiecznedowozy przyciągnęła blisko 20 największych sieci gastronomicznych w Polsce.
  • Zyskują bezpieczeństwo - wynikające ze współpracy ze sprawdzonym partnerem, liderem rynku, o największej skali, renomie i 7-letnim doświadczeniu w branży.
  • Najlepsi współpracują właśnie ze Stavą – McDonald’s, Decathlon, KFC, Stokrotka, Pizza Hut, POLOmarket, Gruby Benek i inni. 

Więcej informacji na temat współpracy można uzyskać na naszym profilu 👉 Stava - oferta franczyzy 

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

 

Dodatkowe objaśnienia:

1 https://placeme.pl/blog/otwarcie-gastronomii-analiza-weekendowa-maj-2021

2  https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/bez-paniki-polska-posrodku-stawki-niepokoju.html

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzieliła Pani Liliana Poszumska, właścicielka sieci franczyzowej La Mancha. Pani Liliano, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Nasza branża, szkół językowych, charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami. Po pierwsze, jest mocno sezonowa. Najwięcej pracy jest okresach września/października oraz stycznia, przed początkiem nowych semestrów. Ponadto, obserwujemy rosnącą popularność nauki różnych języków: na tym rynku pojawiają się różne trendy i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Przykładowo, mało kto obecnie już uczy się niemieckiego czy rosyjskiego, a jest boom na hiszpański czy włoski. Do tego częsta rotacja lektorów, bo w tym zawodzie szybko można się wypalić. Native speakerzy czasem przyjeżdżają na rok czy kilka lat do Polski, wtedy nauczają języka, a potem ruszają gdzieś dalej na kolejne przygody. Charakterystyczną cechą jest duża różnorodność klientów, obejmująca zarówno dorosłych, dzieci, przedsiębiorców, studentów, jak i emerytów. Dzięki temu nasza oferta musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów.

  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.