Domena internetowa. Jak i gdzie zarejestrować domenę?

jak i gdzie zarejestrować domenę internetową

Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia e-sklepu, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy.

W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.

Teoretycznie możesz zakupić nową domenę i przekierować do niej ruch z poprzedniej domeny, ale jest wysoce prawdopodobne, że odbije się to w ruchu organicznym, czyli na spadku pozycji w wyszukiwarce Google.

Nazwa domeny

Nazwa domeny powinna zawierać nazwę Twojego sklepu lub oddawać profil działalności, którym się zajmujesz. Dobra nazwa domeny to nazwa:

  • krótka
  • chwytliwa
  • dobrze brzmiąca i mająca pozytywne konotacje
  • łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania. Wówczas unikniesz problemów z poprawnym zapisaniem strony internetowej czy adresu e-mail przez Twoich klientów
  • nieposiadająca polskich znaków diakrytycznych (ł, ą, ę, ś...). Jeśli w nazwie pojawi się znak diakrytyczny to musisz liczyć się z podwójnymi kosztami. Przykładowo, ja muszę opłacać dwie domeny wlasnybiznes.pl oraz własnybiznes.pl, ponieważ zdarza się, że ktoś wpisuje nazwę portalu przez „ł”.

Atrakcyjna nazwa versus dostępność domeny

Jeśli masz już nazwę to świetnie, moje gratulacje! Ale… musisz jeszcze zweryfikować, czy taka domena jest wolna. Dostępność domeny internetowej możesz sprawdzić na www.nazwa.pl Na stronie głównej dostępna jest wyszukiwarka. Wystarczy, że wpiszesz nazwę i klikniesz przycisk wyszukaj domenę. W przypadku wielowyrazowych nazw nie używaj spacji.

W wynikach wyświetlą się popularne rozszerzenia pl, com.pl, eu oraz com wraz z informacją o dostępności domeny, czy jest wolna lub zajęta. Jeśli prowadzisz biznes w Polsce to preferowanym rozszerzeniem jest pl, a jeśli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne to powinieneś kupić domenę z rozszerzeniem com. Dla zobrazowania wpisałem nazwę swojego portalu "wlasnybiznes" i oczywiście wyświetliła się informacja, że domena jest niedostępna.

domena internetowa zajęta

Jeśli nazwa domeny, która Cię interesuje jest zajęta to możesz sprawdzić do kogo należy. Być może jest na sprzedaż. W zależności od atrakcyjności domeny, ceny mogą się wahać od kilkuset złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych. 

Zakup (dzierżawa) domeny internetowej

Pamiętaj, że domena jest dzierżawiona. Nie możesz jej kupić na własność! Usługa jest dostępna w modelu abonamentowym i przedłużasz ją z roku na roku lub z góry możesz zapłacić np. za dwa lata. Kiedy kończy się okres dzierżawy to dokonujesz płatności i z automatu jest przedłużana na czas określony (prawo pierwokupu dzierżawionej domeny). Musisz pilnować terminu, aby ktoś nie przejął Twojej domeny. 

Gdzie warto zarejestrować domenę internetową?

Przy wyborze rejestratora domeny warto sprawdzić, czy firma jest stabilna finansowo. Ostatnio znalazłem wpis w Internecie, cytuję "Mój rejestrator domeny zbankrutował, ale domena jest zablokowana, co mogę zrobić?". Na rynku dostępnych jest wielu rejestratorów a różnice w cenach to kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych w skali roku, co ma się nijak do spokojnego snu i zminimalizowania ryzyka. A sprawa jest bardzo poważna, bo jak stracisz domenę to nie będzie śladu po Twoim sklepie internetowym i biznesie e-commerce.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Bardzo ważną decyzją jaką musisz podjąć w procesie zakładania sklepu internetowego jest wybór oprogramowania, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy? Na rynku dostępne są różne rozwiązania. Decydując się na założenie sklepu internetowego możesz: wybrać rozwiązanie SaaS (z ang. software as a service), czyli gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu w modelu abonamentowym, typu Shoper, Sky-Shop, Shoplo, RedCart czy eSklep skorzystać z platformy open source, typu PrestaShop, Joomla z dodatkiem VirtueMart, WordPress z wtyczką WooCommerce czy Magento stworzyć sklep na dedykowanym oprogramowaniu e-commerce założyć sklep na Allegro

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Rodzaje oprogramowań dla sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale wysyłanie służbowych maili do klientów z adresu jan.ixinski @onet.pl czy jan.ixinski @gmail.com jest mało profesjonalne. Jeśli masz zarejestrowaną domenę internetową to powinieneś mieć również służbowego maila, typu: jan.ixinski @wlasnybiznes.pl. W zależności od dostawcy, pakiety pocztowe zazwyczaj różnią się między sobą liczbą skrzynek czy dostępną powierzchnią dyskową liczoną w gigabajtach (GB). Bez względu na zakres, wszystkie muszą zapewniać należyte bezpieczeństwo. W końcu będziesz wysyłać poufne dane do swoich kontrahentów.

  • Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia e-sklepu, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy. W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.

  • Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. To jeden z ważniejszych obszarów biznesu online, które wyróżniam w poradniku Jak założyć sklep internetowy? User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali. W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej. 

  • W zależności od oprogramowania sklepu internetowego, które wybierzesz, powinieneś dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace, tj. Allegro, Facebook, Amazon oraz z popularnymi porównywarkami cen, np.: Ceneo, Nokaut, Skąpiec. Platformy SaaS, które oferują gotowe sklepy internetowe zapewniają niezbędne integracje w ramach oferowanych usług.