Wokół pracy zdalnej narosło wiele mitów i wyobrażeń. Jedni kojarzą ją z telepracą, niektórzy z chałupnictwem a jeszcze inni z pracą mobilną realizowaną w samochodzie. Zapewne istnieje wiele definicji, lecz kilka istotnych kryteriów musi być spełnionych, aby można było mówić o pracy zdalnej.
Na czym polega praca zdalna?
Praca zdalna jest formą organizacji pracy intelektualnej, której realizacja jest możliwa dzięki telefonii, internetowi oraz permanentnie rozwijającej się technologii. Początkowa forma pracy zdalnej utożsamiana była wyłącznie z telepracą, lecz jej obecny kształt zmienił się na przestrzeni lat.
Telefon nierzadko ustępuje miejsca prostym w użyciu narzędziom wideokonferencyjnym, komunikatorom, czy programom do zdalnego zarzadzania projektami, co znacznie ułatwiło korzystanie z tej formy organizacji pracy.
Należy jednak pamiętać, że technologia teleinformatyczna nie wystarczy do sprawnego wdrożenia pracy zdalnej w organizacji, ponieważ równolegle muszą być dokonane zmiany w kulturze organizacji, postawach pracowników i ich stylach komunikacji oraz metodach zarządzania wirtualnymi zespołami.
Praca zdalna posiada swoją specyfikę, która jest wymagająca zwłaszcza dla osób zarządzających zdalnymi pracownikami. Z jednej strony zespół jest połączony cyfrowo i „dostępny”, ale fizycznie rozproszony, co uniemożliwia bezpośredni kontakt.
Zarządzaniem zdalnym zespołem, który dzieli przestrzeń i czas, wymaga odpowiedniej organizacji, postawy oraz wdrożenia nowoczesnych narzędzi pracy, na przykład programu do monitorowania komputera pracownika.
Praca zdalna to praca wykonywana „z dala” od siedziby firmy oraz dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej, które widnieją w dokumentach rejestrowych firmy. Może być wykonywana w domu pracownika, w przestrzeniach coworkingowych, w lobby hotelowym, czy kafejce. Pracowników zdalnych cechuje rozproszenie terytorialne, w wyniku czego kontakt bezpośredni zastępowany jest przez komunikację drogą cyfrową.
W zależności od specyfiki pracy i firmy, praca zdalna może być wykonywana incydentalnie, wówczas kontakt bezpośredni ograniczony jest tylko przez pewien czas, ale zdarzają się sytuację, zwłaszcza w globalnych strukturach, w których pracownik w 100% wykonuje pracę zdalną i zdany jest wyłącznie na komunikację elektroniczną ze swoim przełożonym oraz pozostałymi członkami zespołu.
Definicja pracy zdalnej
Reasumując, cechy charakterystyczne dla pracy zdalnej to:
- Praca intelektualna
- Rozproszenie terytorialne pracowników zdalnych
- Elastyczność miejsca pracy (praca wykonywana „z dala” od siedziby firmy)
- Wykorzystanie telefonii, internetu oraz nowoczesnych technologii do komunikacji
- Kontakt drogą elektroniczną
- Ograniczony lub całkowicie wyeliminowany kontakt bezpośredni (fizyczny)
Po okresie lockdownu, niektóre firmy wróciły do pracy biurowej, wiele pozostało w modelu hybrydowym, a część postawiła wyłącznie na pracę zdalną. Czy warto postawić na tę formę pracy? Jakie są negatywne i pozytywne skutki dla pracownika i pracodawcy? O tym w następnym artykule Zalety i wady pracy zdalnej.
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl