Co to jest outsourcing i jakie są korzyści dla zleceniodawcy?

co to jest outsourcing

Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł.


Prowadzisz firmę i świadczysz usługi
księgowe, podatkowe lub prawne?

Dodaj ofertę i pozyskuj klientów
👉 Usługi dla firm (outsourcing)

Wyróżniamy outsourcing pełny, czyli kompleksową obsługę oraz selektywny, w którym dokonujemy wyboru, jakie procesy, zadania zlecamy firmie zewnętrznej. Należy podjąć przemyślaną decyzję jakie potencjalne obszary można outsourcować, aby zapobiec pozbycia się funkcji, które mogą być ważne dla firmy ze strategicznego punktu widzenia. 

Outsourcing - począwszy od prostych zadań i projektów może przekształcić się w trwałe alianse strategiczne. Tworzy zupełnie nowy rodzaj więzi pomiędzy firmami oparty na układzie partnerskim.

Istotę tego modelu współpracy najlepiej oddają słowa Henrego Forda, które nieformalnie przyjmowane są za definicję outsourcingu.

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej.

Wydawać by się mogło, że outsourcing zarezerwowany jest dla dużych korporacji i polega na zlecaniu skomplikowanych procesów biznesowych. Nic bardziej mylnego, gdyż outsourcing ma różne oblicza i korzystają z niego zarówno mikroprzedsiębiorcy, małe i średnie firmy, jak i duże korporacje.

Przedsiębiorcy od pierwszych dni prowadzenia działalności korzystają z usług firm outsourcingowych - będąc bardziej lub mniej świadomym, że to outsourcing. Przykładów jest wiele.

  • W biurze rachunkowym zleca się sprawy księgowe i obsługę kadrowo-płacową
  • W agencji marketingowej lub studiu graficznym zleca się zaprojektowanie logo, wizytówki, ulotki
  • W firmie poligraficznej drukuje się większe ilości materiałów marketingowych
  • Tworzenie strony internetowej zleca się firmie informatycznej
  • Agencji SEO zleca się pozycjonowanie strony www
  • Sprzątanie biura daleguje się firmie sprzątającej
  • Wysyłkę paczki przekazuje się firmie kurierskiej

Outsourcing obniża koszty, oszczędza czas i najzwyczajniej ułatwia życie, gdyż przedsiębiorca nie musi rekrutować, a następnie zatrudniać księgowego, grafika, programistów, informatyków, specjalisty ds. SEO, sprzątaczki czy kierowcy. Tym samym, nie musi kupować niezbędnego sprzętu do realizacji w/w zadań oraz tracić czasu na ich obsługę.

Korzyści z outsourcingu dla Zleceniodawcy

  • Zlecenie procesu, projektu, zadania wyspecjalizowanej firmie, która posiada sprawdzone know-how w danym obszarze
  • Przeniesienie na firmę zewnętrzną ryzyka związanego z realizacją danego procesu, projektu, zadania
  • Obniżenie kosztów
  • Oszczędność czasu
  • Zwiększenie skuteczności i efektywności prowadzonej działalności
  • Możliwość skupienia się na strategicznych celach oraz skoncentrowaniu się na podstawowej działalności, dzięki uwolnieniu własnych zasobów do innych celów

Prowadzisz firmę i świadczysz usługi
księgowe, podatkowe lub prawne?

Dodaj ofertę i pozyskuj klientów
👉 Usługi dla firm (outsourcing)

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

  • Jak wybrać najlepsze konto firmowe?

    • Własny biznes

    Na początkującym przedsiębiorcy spoczywa wiele obowiązków związanych z rozpoczęciem działalności. Jednym z nich jest wybór firmowego konta bankowego spośród szerokiej oferty na rynku. W niniejszym artykule przedstawiam praktyczne wskazówki jak wybrać najlepsze i najtańsze konto dla firm.

  • Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

    • Własny biznes

    Jeśli wpadłeś na pomysł i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. W momencie pojawienia się pomysłu na biznes równolegle powinien pojawić się obraz klienta. Im jest wyraźniejszy, tym łatwiej zweryfikować i wdrożyć pomysł oraz rozwinąć cały biznes. Klient to Twój cel!🎯 Stworzenie produktu, a następnie dopasowywanie go do klienta to odwrócenie prawidłowej kolejności. Tego typu działanie przypomina mi "styl włoski", czyli rzucanie makaronu o ścianę i liczenie, że coś się przyklei. 😉

  • Aby sprawdzić, czy na Twój produkt jest realne zapotrzebowanie lub dlaczego ludzie nie chcą go kupić, musisz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Bezpośrednia rozmowa to najlepszy sposób, aby pozyskać informacje zwrotne.

  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

  • Istnieją różne strategie rozwoju przedsiębiorstw. Można postawić na mozolny rozwój organiczny lub na szybką ekspansję poprzez akwizycje i przejmowanie już istniejących podmiotów na rynku, co pozwala uzyskać znaczną przewagę konkurencyjną. Drugi wariant dostarcza wielu emocji i nierzadko znajduje odzwierciedlenie na okładkach popularnych magazynów biznesowych. Miliardowe transakcje są przedmiotem uznania w świecie biznesu. Wystarczy przypomnieć sobie największe akwizycje, które miały miejsce w Polsce w latach ubiegłych, typu: Polkomtel (18,6 mld zł), Allegro (12,7 mld zł), Pekao (11,2 mld zł) czy Kompania Piwowarska (11 mld zł).