Co to jest outsourcing i jakie są korzyści dla zleceniodawcy?

co to jest outsourcing

Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł.


Prowadzisz firmę i świadczysz usługi
księgowe, podatkowe lub prawne?

Dodaj ofertę i pozyskuj klientów
👉 Usługi dla firm (outsourcing)

Wyróżniamy outsourcing pełny, czyli kompleksową obsługę oraz selektywny, w którym dokonujemy wyboru, jakie procesy, zadania zlecamy firmie zewnętrznej. Należy podjąć przemyślaną decyzję jakie potencjalne obszary można outsourcować, aby zapobiec pozbycia się funkcji, które mogą być ważne dla firmy ze strategicznego punktu widzenia. 

Outsourcing - począwszy od prostych zadań i projektów może przekształcić się w trwałe alianse strategiczne. Tworzy zupełnie nowy rodzaj więzi pomiędzy firmami oparty na układzie partnerskim.

Istotę tego modelu współpracy najlepiej oddają słowa Henrego Forda, które nieformalnie przyjmowane są za definicję outsourcingu.

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej.

Wydawać by się mogło, że outsourcing zarezerwowany jest dla dużych korporacji i polega na zlecaniu skomplikowanych procesów biznesowych. Nic bardziej mylnego, gdyż outsourcing ma różne oblicza i korzystają z niego zarówno mikroprzedsiębiorcy, małe i średnie firmy, jak i duże korporacje.

Przedsiębiorcy od pierwszych dni prowadzenia działalności korzystają z usług firm outsourcingowych - będąc bardziej lub mniej świadomym, że to outsourcing. Przykładów jest wiele.

  • W biurze rachunkowym zleca się sprawy księgowe i obsługę kadrowo-płacową
  • W agencji marketingowej lub studiu graficznym zleca się zaprojektowanie logo, wizytówki, ulotki
  • W firmie poligraficznej drukuje się większe ilości materiałów marketingowych
  • Tworzenie strony internetowej zleca się firmie informatycznej
  • Agencji SEO zleca się pozycjonowanie strony www
  • Sprzątanie biura daleguje się firmie sprzątającej
  • Wysyłkę paczki przekazuje się firmie kurierskiej

Outsourcing obniża koszty, oszczędza czas i najzwyczajniej ułatwia życie, gdyż przedsiębiorca nie musi rekrutować, a następnie zatrudniać księgowego, grafika, programistów, informatyków, specjalisty ds. SEO, sprzątaczki czy kierowcy. Tym samym, nie musi kupować niezbędnego sprzętu do realizacji w/w zadań oraz tracić czasu na ich obsługę.

Korzyści z outsourcingu dla Zleceniodawcy

  • Zlecenie procesu, projektu, zadania wyspecjalizowanej firmie, która posiada sprawdzone know-how w danym obszarze
  • Przeniesienie na firmę zewnętrzną ryzyka związanego z realizacją danego procesu, projektu, zadania
  • Obniżenie kosztów
  • Oszczędność czasu
  • Zwiększenie skuteczności i efektywności prowadzonej działalności
  • Możliwość skupienia się na strategicznych celach oraz skoncentrowaniu się na podstawowej działalności, dzięki uwolnieniu własnych zasobów do innych celów

Prowadzisz firmę i świadczysz usługi
księgowe, podatkowe lub prawne?

Dodaj ofertę i pozyskuj klientów
👉 Usługi dla firm (outsourcing)

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Prowadzenie własnej firmy to permanentny rozwój oraz realizacja zadań i celów, których nie da się osiągnąć w pojedynkę. Potrzebni są do tego dodatkowi ludzie oraz specjalne narzędzia i usługi. 

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.

  • Przy decyzji o rozpoczęciu prowadzenia własnego biznesu pojawia się prędzej czy później pytanie, w jaki sposób uporządkować kwestię przepisów potocznego BHP, czyli Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Jeżeli nie wiesz jak się za to zabrać, dostałeś polecenie od szefa lub sam nim jesteś i nie chcesz utonąć w papierach oraz stresie przed kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy, to koniecznie zapoznaj się z tym materiałem. Z tego artykułu dowiesz się: Co to jest BHP i na czym polega? Od czego zacząć wdrażanie zasad BHP w swojej firmie? Jaka jest odpowiedzialność pracodawcy za stan BHP w firmie? Dlaczego warto dbać o zdrowie pracowników? 

  • Przejęcie już istniejącej firmy to jeden z pomysłów na biznes. Można kupić prosperującą na rynku spółkę zamiast tworzyć biznes od podstaw. Łatwo napisać, ale jak skutecznie to zrobić, aby uniknąć ewentualnych zagrożeń związanych z zakupem spółki. Do ogłoszeń sprzedam biznes, których przedmiotem jest dochodowa firma podchodzi się zazwyczaj z dystansem a nawet z pewną dozą nieufności, bo dlaczego ktoś miałby sprzedać dobrze prosperującą firmę - przecież nikt nie sprzedaje kury znoszącej złote jajka! A jak jest naprawdę?

  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.