Osoby, które nie posiadają odpowiednich kompetencji i środków finansowych do uruchomienia własnego biznesu, szukają swoich szans w marketingu sieciowym. MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing) nierzadko mylony jest z piramidą finansową. Przyczyn można upatrywać w braku rzetelnej wiedzy na temat marketingu wielopoziomowego, w nieuczciwych firmach funkcjonujących w branży MLM oraz przypadkowych osobach, które zajmują się tym biznesem. W obiegowym przekazie informacyjnym do dyspozycji są głównie marketingowe poradniki, które niestety nie zawierają wartościowych danych.

Bez względu na opinie jakie towarzyszą modelowi MLM, nie można nie dostrzegać tej formuły współpracy, która od lat rozwija się w Polsce. Zapewne potrzeba wiele czasu, aby ustandaryzować tą branże, na czym powinno zależeć każdej osobie, która trudni się zawodowo MLM. Pojawiają się pierwsze inicjatywy, chociażby za sprawą dr Aliny Vogelgesang, która podjęła próbę opisania tego modelu biznesowego w książce "Multi Level Marketing w gospodarce rynkowej”, jeszcze pod nazwiskiem dr Alina Warzecha.

Co to jest MLM?

Klasyczny MLM polega na dystrybucji produktu poprzez alternatywny kanał sprzedaży jakim jest sieć dystrybutorów, czyli partnerów, współpracowników, osób, którzy podjęli współpracę z firmą MLM i posiadają możliwość:

  • zamawiania produktu na własny użytek w cenach preferencyjnych,
  • sprzedawania produktu w cenach katalogowych (standardowych) innym osobom (przychód wynika z różnicy pomiędzy ceną katalogową a ceną preferencyjną dla dystrybutora),
  • budowania własnej struktury dystrybutorów i rozwijania sieci (przychód zależy od planu marketingowego, który oferuje poszczególna firma MLM, m.in. prowizje zależą od obrotu sieci itp.).

Na co zwrócić uwagę w biznesie MLM?

1. Najważniejszy jest produkt, który będziesz oferować. W myśl zasady: biznes ma rację bytu jeśli rozwiązuje konkretne problemy lub dostarcza wartościowe produkty, których klienci potrzebują.

Jeśli uznasz, że:

  • produkt oferowany przez firmę MLM jest dobry pod względem jakościowym, 
  • rzeczywiście potrzebujesz tego produktu lub inne osoby z grupy docelowej w cyklicznych odstępach czasowych, czyli występuje na niego naturalne zapotrzebowanie w odpowiednich interwałach czasowych,
  • cena nie odbiega znacząco od ceny rynkowej, tj. od produktów o podobnych właściwościach i cechach dostępnych na rynku,

to dany system MLM oparty jest na zdrowych fundamentach. Przykładem są firmy, które w swojej ofercie posiadają dobrej jakości produkty, są one przystępne cenowo oraz na dany produkt występuje naturalne zapotrzebowanie, typu kosmetyki czy perfumy, które się zużywają.

2. Jeśli w danym systemie MLM jesteś niejako zmuszany do kupowania produktu (którego faktycznie nie potrzebujesz), aby utrzymać obroty lub progi prowizyjne, to powinieneś omijać z daleka dany system. Podobnie z rekrutacją. Jeśli Twoje przychody zależą wyłącznie od zrekrutowania nowych członków to również powinieneś zakończyć współpracę z tego typu firmą.

3. Nie daj się oczarować magicznymi właściwościami produktu, który ma być rzekomo "lekiem na całe zło" lub frazesami, że jest produktowany ze specjalnych składników, które zostały wynalezione przez "naukowców" z USA, a żaden wiarygodny Instytut nie może tego potwierdzić.

4. Odpowiedz sobie na pytanie, czy sam kupiłbyś dany produkt i wierzysz w jego właściwości? To bardzo ważne, bo jeśli sam nie jesteś przekonany do produktu, to pierwszą przeszkodą, którą będziesz musiał pokonać na drodze do sprzedaży, będziesz Ty sam. Jeśli wierzysz w daną markę to sprzedajesz "całym sobą" i jesteś wiarygodny w oczach klienta.

5. Uodpornij się na obiecywaną szybką karierę i wysokie zarobki, wolność finansową, "jednogodzinny" dzień pracy w zamian za milionowy pasywny dochód, egzotyczne szkolenia czy zagraniczne wycieczki. W biznesie nie ma nic za darmo, a jak mawia stare przysłowie bez pracy nie ma kołaczy. Na wszystkie benefity trzeba zapracować i ktoś musi za nie zapłacić. Niektóre osoby związane z branżą MLM uważają, że wszystkie oferowane luksusy pochodzą z zaoszczędzonych pieniędzy z tytułu kampanii marketingowych, bo firmy MLM nie inwestują w tradycyjną reklamę. Sam musisz ocenić potencjalną współpracę z poszczególną firmą, czy stoi za nią realna wartość, czy marketingowy bełkot i zwyczajne naciąganie naiwnych ludzi. 

6. Na koniec, sprawdź historię firmy MLM. Jak długo istnieje na rynku? Jakie są opinie na jej temat? Jakie ma wyniki finansowe?

 

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl


Jeśli uważasz, że niniejszy wpis jest wartościowy to udostępnij go proszę. Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób. Zapisz się do newslettera, aby otrzymać powiadomienia o nowych wpisach 🙂

Pomysły na własny biznes

.