Przede wszystkim nie szukaj cudownego przepisu na sukces, bo on nie istnieje! Na powodzenie w biznesie ma wpływ wiele czynników, o czym przeczytasz w niniejszym wpisie. Możesz skopiować sprawdzony pomysł i nie powtórzyć sukcesu, ponieważ o efekcie decyduje skuteczna egzekucja, detale, indywidualne kompetencje oraz odpowiedni czas.

Podobnie jest z gotowaniem. Mimo, że zna się niezbędne składniki, proporcje i proces przygotowania, trudno odwzorować identyczny smak potrawy, który pamięta się z domu rodzinnego. Potrzeba wielu prób oraz solidnej podstawy, bo bez dobrego wywaru nie ugotuje się wartościowej zupy.

Od czego zatem zacząć? Świadomość, że przedsiębiorca musi znać się na wszystkim, jest przytłaczająca i niejednej osobie może podciąć skrzydła. Nie bez kozery mówi się, że przedsiębiorca to człowiek orkiestra i coś w tym jest. Prowadzenie biznesu nie jest łatwą sztuką, o czym świadczy liczba likwidowanych firm. Statystyki potwierdzają, że najtrudniej przetrwać na rynku pierwszy rok − to wtedy kończy działalność co czwarta nowa firma, a ponad połowa przedsiębiorstw (około 55 procent) nie dożywa trzech lat. Uważam, że te wyniki można poprawić, ale do tego potrzebna jest chęć uczenia się i pokora osób, które planują stworzyć własny biznes. Wiara w siebie jest pozytywną cechą, ale musi być podparta faktami, a nie przeświadczeniem o swojej wyjątkowości. Nierzadko ego i zauroczenie nowym pomysłem nie pozwala początkującym przedsiębiorcom na skorzystanie z pomocy. Uważają, że wszystko wiedzą najlepiej.

Wiedza i doświadczenie są bezcenne

Prowadzę firmę od 2009 roku i wiem jak ciężko jest rozwijać nowy biznes. Brakowało mi w tamtym czasie programów szkoleniowych, wiedzy skrojonej na miarę potrzeb jednoosobowych działalności. Myślę, że nadal jest wiele do zrobienia w tym obszarze. Większość szkoleń zawiera sztampowe programy, które skierowane są do firm już istniejących na rynku, posiadających ugruntowaną pozycję i znane produkty. Trenerzy, którzy nigdy nie prowadzili własnego biznesu, nie zrozumieją do końca przedsiębiorców i ich problemów. Sami nigdy nie ponosili ryzyka, nie inwestowali własnych pieniędzy. Mogą mieć w swoim portfolio dziesiątki znanych korporacji, dla których prowadzili szkolenia − ale co z tego? Mają bardzo duże doświadczenie i wiedzę, ale często są one nieużyteczne dla początkujących przedsiębiorców bez dużych budżetów i zespołu pracowników. I odwrotnie, gdy będziesz mieć rozwiniętą firmę zatrudniającą kilkadziesiąt osób, nie szukaj trenera z doświadczeniem w budowaniu StartUpów czy prowadzeniu jednoosobowej działalności. W zależności od etapu rozwoju firmy potrzebne są inne kompetencje oraz inny sposób zarządzania.

Przepracowałem w korporacjach blisko dziesięć lat. Zajmowałem się sprzedażą produktów bankowych, ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych, prowadziłem szkolenia „miękkie”, nastawione na rozwijanie indywidualnych cech uczestników, oraz „twarde”, polegające na przekazywaniu wiedzy specjalistycznej, zarządzałem zespołem pracowników oraz sieciami partnerskimi. Doświadczenie, które zdobyłem, jest bezcenne, ale pozyskiwaną wiedzę musiałem adaptować do nowych warunków, zmieniać swoją postawę i optykę. Jak słusznie zauważył Steve Blank, StartUp nie jest mniejszą wersją dużej firmy. A ponadto gdy odejdziesz z korporacji, wówczas nadchodzi czas próby i weryfikacji Twoich kompetencji. W tle nie będzie już znanej marki, która wszystkim mówi, kim jesteś. Dzwonisz do klientów jako no name, a oni po usłyszeniu nazwy Twojej firmy pytają, skąd dzwonisz i czym się zajmujesz, po czym stwierdzają, że nie mają czasu i odkładają słuchawkę. Lejek konwersji nie pozostawia złudzeń, trzeba mieć dużo determinacji i konsekwencji, aby pozyskać pierwszych klientów dla StartUpu.

Atrybuty przydatne w rozwijaniu własnej firmy

Bazując na zdobytym doświadczeniu, podjąłem się próby przeanalizowania atrybutów przydatnych w rozwijaniu własnej firmy i podzieliłem je na wewnętrzne i zewnętrzne.

Atrybuty wewnętrzne dotyczą samego przedsiębiorcy, ewentualnie zespołu, i należą do nich:

  • Cechy składające się na odpowiednią postawę
  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Doświadczenie biznesowe
  • Znajomość rynku

Wśród cech składających się na odpowiednią postawę wyróżniłem: determinację, konsekwencję, dyscyplinę, pokorę, cierpliwość, odwagę, pozytywne nastawienie, pewność siebie, asertywność, kreatywność, odporność na stres oraz ciekawość. ABC przedsiębiorczości, czyli wiedza, to podstawy ekonomii, zarządzania, sprzedaży, marketingu oraz wiedzy specjalistycznej związanej z przedmiotem działalności.

Do umiejętności biznesowych należy: aktywne słuchanie, analizowanie, wyciąganie konstruktywnych wniosków, podejmowanie trudnych decyzji, nawiązywanie kontaktów i budowanie relacji z ludźmi, pozyskiwanie klientów, negocjowanie i sprzedaż, zarządzanie sobą w czasie, czyli wyznaczanie celów, planowanie, ustalanie priorytetów i delegowanie, rekrutacja i selekcja pracowników oraz zarządzanie zespołem. Warto podkreślić znaczenie umiejętności, którą posiadają nieliczni menedżerowie potrafiący przyznać się do błędu, chodzi o zdolność do wycofania się z błędnych decyzji w odpowiednim czasie.

Nieocenione jest również doświadczenie biznesowe w sprzedaży i obsłudze klienta oraz w zarządzaniu budżetami, projektami, zespołem, które oczywiście należy dostosować do realiów StartUpu. Ostatnim atrybutem wewnętrznym jest znajomość rynku, na którym zamierza się prowadzić działalność, to znaczy znajomość preferencji odbiorców oraz zasad gry, którymi rządzi się dana branża lub segment klientów.

Atrybuty zewnętrzne związane są z szeroko rozumianym otoczeniem. To pomysł na biznes, profil klienta i grupa docelowa, konkurencja na danym rynku, dostęp do finansowania, model biznesowy, sytuacja gospodarcza, uwarunkowania polityczne, aspekty prawne, bariera wejścia oraz sprzyjający czas.

Co ma wpływ na sukces w biznesie?

Jak widzisz, czynników mogących mieć wpływ na powodzenie w biznesie jest wiele. Myślę, że każdy przedsiębiorca ma na ten temat swoje zdanie. Nie znam badań i wyników, które w sposób jednoznaczny wskazywałyby jeden element warunkujący sukces. Zawsze jest to wiele czynników.

Opierając się wyłącznie na własnym doświadczeniu, co nie znaczy, że w Twoim przypadku potwierdzą się moje wnioski, uważam, że absolutnym minimum do rozpoczęcia biznesu jest:

  1. Dobry pomysł na biznes i precyzyjnie zdefiniowana grupa docelowa
  2. Odpowiedni czas
  3. Podstawowa wiedza biznesowa, czyli ABC przedsiębiorczości
  4. Umiejętność pozyskiwania klientów i sprzedaży
  5. Determinacja
  6. Konsekwencja
  7. Pieniądze, aby kupić niezbędny czas na rozwój pomysłu oraz efektywny model biznesowy, który będzie generować zyski

Podkreślam, że jest to wyłącznie moja autorska lista czynników mających wpływ na powodzenie w biznesie, którą stworzyłem na bazie własnych doświadczeń. Więcej na ten temat piszę w książce "Pomysł na biznes. Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?", w której szczegółowo opisuję poszczególne atrybuty.

 

 

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl


Jeśli uważasz, że niniejszy wpis jest wartościowy to udostępnij go proszę. Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób. Zapisz się do newslettera, aby otrzymać powiadomienia o nowych wpisach 🙂

Pomysły na własny biznes

.