Burgerownia sieci Bobby Burger jako pomysł na własny biznes. Wywiad z Michałem Reczyńskim

Wywiadu udzielił Pan Michał Reczyński, Business Development Manager marki Bobby Burger - pierwszej i największej polskiej sieci burgerowni.

Panie Michale, praktycznie każdy zna branżę gastronomiczną od strony konsumpcyjnej, a jak wygląda rynek z punktu widzenia inwestora?

Obserwując trendy rynkowe, m.in. rosnące wydatki Polaków na jedzenie poza domem oraz wzrost częstotliwości wyjść do restauracji, można śmiało stwierdzić, że polska gastronomia ma się dobrze. W ostatnich latach zauważalny jest intensywny rozwój tego rynku, perspektywy są bardzo obiecujące. Jednocześnie to właśnie gastronomia najchętniej rozwija się w oparciu o system franczyzowy. Na polskim rynku rok 2018 zakończył się liczbą 78 tys. placówek zrzeszonych w 1250 sieciach franczyzowych. Spośród nich 4,3 tys. działało właśnie w gastronomii - w tym także pod szyldem marki Bobby Burger.

Jaki jest potencjał branży oraz jakie są największe wyzwania w gastronomii?

Coraz więcej Polaków spędza czas poza domem, m. in. w lokalach gastronomicznych, przy tym nie ograniczają się tylko do najtańszych miejsc. Średnio Polacy wydają na jedzenie „na mieście” około 100 zł. 3/4 badanych przez nas osób jako motywację do wizyty w lokalu gastronomicznym wskazuje powody towarzyskie – chęć wyjścia „na miasto” nie tylko w celu konsumpcji posiłku, ale także spędzenia miło czasu z rodziną czy przyjaciółmi. Branża reaguje na tę tendencję, zapewniając swoim gościom szereg dodatkowych atrakcji, jak transmisje sportowe czy gry planszowe.

Wyzwaniem dla gastronomii są także rosnące wymagania konsumentów oraz trend świadomego odżywiania, tzw. flexitarianizm, czyli ograniczenie spożycia mięsa na rzecz warzyw i owoców. Z myślą o osobach, których nawyki żywieniowe są spójne z tym trendem lub o tych, które całkowicie wyeliminowały ze swojej diety spożywanie mięsa, restauracje modyfikują swoje menu wprowadzając opcje wegetariańskie czy zdrowie smoothies, będące alternatywą dla napojów gazowanych.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Branża gastronomiczna charakteryzuje się wysoką konkurencyjnością. Postrzegamy jednak ten aspekt jako impuls do dalszego rozwoju i dbania o najwyższą jakość oferowanych przez nas produktów.

Od czego się wszystko zaczęło, jaka jest historia marki Bobby Burger?

Bobby Burger to pierwsza i największa polska sieć burgerowni. Jej początki sięgają 2012 roku, kiedy to dwóch znajomych wyruszyło food truckiem na ulice Warszawy. Zaledwie rok później pojawił się pierwszy lokal w samym centrum stolicy, przy ul. Żurawiej. W ciągu kolejnych sześciu lat Bobby Burger na stałe wpisał się w gastronomiczne serca 17 polskich miast, takich jak m.in. Warszawa, Olsztyn, Poznań, Łódź, Szczecin, Kraków, Wrocław, Bydgoszcz czy Lublin.

Obecnie pod logo Bobby Burger funkcjonuje 14 lokali własnościowych i 24 franczyzowe, ale na tym nie poprzestajemy – w kwietniu i maju br. planujemy otwarcie dwóch nowych lokali w Warszawie. W maju chcemy także otworzyć nasz pierwszy lokal w Siedlcach. W pierwszej połowie 2019 roku pojawi się również trzeci lokal Bobby Burger na mapie Łodzi i drugi w Szczecinie – tym razem w nowym systemie kontenerowym Bobby Burger Smart Cube.

Ponadto chcemy włączyć naszych klientów w biznesowy rozwój marki Bobby Burger – dotychczas uwzględnialiśmy ich preferencje w kwestii menu i wystroju lokali. Następnym krokiem jest crowdfunding, a o jego szczegółach będziemy informować już wkrótce.

Do kogo kierują Państwo swoją ofertę?

Bobby Burger to marka tworzona dla aktywnych i dynamicznych osób, lubiących wielkomiejski gwar. Dlatego nasze lokale znajdują się blisko ścisłego centrum miasta, przy najczęściej uczęszczanych ulicach lub w galeriach handlowych – tu jednak bardzo chętnie wychodzimy poza główną strefę food court, co umożliwia nam zagospodarowanie własnej przestrzeni.
Od początku istnienia naszej marce przyświeca hasło: REAL FOOD, REAL PEOPLE, czyli prawdziwe jedzenie dla prawdziwych ludzi.

Co dobrego możemy zjeść w lokalach Bobby Burger?

Lokale Bobby Burger słyną z przepysznych burgerów 100 proc. wołowina. W naszej ofercie znajdują się również burgery drobiowe i 4 pozycje wegetariańskie, znane jako Wege Rodzina: Vedżesika, Grażyna, Janush i Brajan. W menu dostępne są także frytki z autorską przyprawą, kawa z ekspresu kolbowego czy lemoniada. Każdego z burgerów można dowolnie modyfikować – od serów, przez sosy, po warzywa i kotlety. Z kolei osoby poszukujące nowych, zaskakujących kompozycji smakowych znajdą je w naszym menu sezonowym, które umożliwia nam korzystanie z sezonowości owoców i warzyw. Takie menu zmieniane jest co 3 miesiące i obowiązuje we wszystkich naszych lokalach.

bobby burger jedzenie

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Dziś burgera można dostać w niemal każdej restauracji, jednak to burgerownie – czyli miejsca wyspecjalizowane w tego typu produktach – oferują burgery wysokiej jakości, z większym wyborem bułek, mięs czy sosów. Takie właśnie produkty znajdziemy w lokalach Bobby Burger. Co ważne, dzięki działaniu w sieci, nasi klienci, niezależnie od tego, czy odwiedzą naszą burgerownię w Warszawie czy Łodzi, mają pewność, że wszędzie dostaną tak samo dobrego burgera. Jednocześnie oferujemy naszym Klientom coś więcej niż tylko smaczne, pełnowartościowe jedzenie. Dajemy przestrzeń do wspólnego spędzania czasu, a także zachęcamy do tego, aby osoby związane z marką każdego dnia współtworzyły ją razem z nami na poziomie produktu czy komunikacji.

Jakie kryteria musi spełnić franczyzobiorca Bobby Burger?

Od potencjalnego franczyzobiorcy oczekujemy przedsiębiorczości, inicjatywy i dynamizmu. Zależy nam na współpracy z osobami ambitnymi i nastawionymi na sukces. Konieczne jest dysponowanie zasobami finansowymi gwarantującymi sfinansowanie inwestycji (lokal po gastronomii już od 50 tys. netto, lokal od podstaw 200-250 tys. netto). Ważna jest również dobra znajomość lokalnego rynku gastronomicznego oraz egzekwowanie wysokich standardów zarówno w kwestii najwyższej jakości produktów, jak i obsługi klienta. Umiejętność współpracy z siecią franczyzową będzie dodatkowym atutem.

Obecnie w ramach oferty franczyzowej Bobby Burger oferujemy otwarcie lokalu stacjonarnego lub burgerowni w nowoczesnym systemie kontenerowym. Szacujemy, że okres zwrotu z inwestycji w lokal stacjonarny wynosi 12-18 miesięcy a w format kontenerowy 6-12 miesięcy.

Dlaczego warto dołączyć do sieci franczyzowej Bobby Burger?

Z naszej strony franczyzobiorcy otrzymują pełne wsparcie w zakresie operacyjnym, marketingowym, a także na płaszczyźnie szkoleń (w tym platforma szkoleniowa z dostępem dla wszystkich pracowników sieci), pełnego łańcucha logistyczno-dystrybucyjnego, a także receptury produktowe, czy obsługę w obszarze IT.

Nasz system współpracy został opracowany tak, by nawet niedoświadczony przedsiębiorca miał szansę z powodzeniem prowadzić burgerownię. Dzielimy się naszym doświadczeniem na każdym etapie inwestycji: przed i po otwarciu lokalu pod marką Bobby Burger, przekazujemy how-know w zakresie jego prowadzenia. Organizujemy szkolenia dla pracowników burgerowni oraz franczyzobiorców w oparciu o nasze standardy kompetencyjne.

Korzystając ze skali, kontraktację surowców przeprowadzamy centralnie tak, aby nasi partnerzy biznesowi mieli stały dostęp do surowców w bardzo atrakcyjnych cenach zakupowych. Franczyzobiorcy mogą liczyć na nasze wsparcie również w zakresie marketingu. Opracowujemy i wdrażamy ogólnopolskie kampanie, a partnerom przekazujemy materiały i projekty graficzne, które umożliwiają działania w ramach marketingu lokalnego. Dodatkowo wprowadziliśmy system wsparcia franczyzobiorcy pod nazwą „Kto pierwszy, ten lepszy”. Jest on dedykowany przedsiębiorcom otwierającym pierwszy lokal pod szyldem Bobby Burger w danym mieście. Opiera się on na ustaleniu indywidualnego wsparcia, które uzależnione jest od całościowej kwoty inwestycji.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzieliła Pani Liliana Poszumska, właścicielka sieci franczyzowej La Mancha. Pani Liliano, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Nasza branża, szkół językowych, charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami. Po pierwsze, jest mocno sezonowa. Najwięcej pracy jest okresach września/października oraz stycznia, przed początkiem nowych semestrów. Ponadto, obserwujemy rosnącą popularność nauki różnych języków: na tym rynku pojawiają się różne trendy i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Przykładowo, mało kto obecnie już uczy się niemieckiego czy rosyjskiego, a jest boom na hiszpański czy włoski. Do tego częsta rotacja lektorów, bo w tym zawodzie szybko można się wypalić. Native speakerzy czasem przyjeżdżają na rok czy kilka lat do Polski, wtedy nauczają języka, a potem ruszają gdzieś dalej na kolejne przygody. Charakterystyczną cechą jest duża różnorodność klientów, obejmująca zarówno dorosłych, dzieci, przedsiębiorców, studentów, jak i emerytów. Dzięki temu nasza oferta musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów.

  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.