Gotowe pomysły na biznes

Jak rozpocząć własny biznes?

Więcej
  • Przede wszystkim nie szukaj cudownego przepisu na sukces, bo on nie istnieje! Na powodzenie w biznesie ma wpływ wiele czynników, o czym dowiesz się za chwilę. Możesz skopiować sprawdzony pomysł i nie powtórzyć sukcesu.

  • Planujesz założyć własną firmę, ale nie masz jeszcze pomysłu na biznes? Zastanawiasz się, czym Twoja firma miałaby się zajmować? Głowa do góry! Wiele osób ma podobne rozterki i szuka inspiracji w Internecie, wśród znajomych lub na różnych wydarzeniach branżowych. Postaram Ci się pomóc w tej kwestii i za chwilę przedstawię różne inspiracje biznesowe. Ponadto pamiętaj, że budowa własnej firmy od podstaw to tylko jedna z dostępnych opcji, o czym wspominam w artykule Jakie są możliwości biznesowe? Kategorie pomysłów na biznes.

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Nawet koncepcje biznesowe, które przejdą pozytywnie testy i badania, muszą być jeszcze dopracowane. Sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów, dlatego warto to robić zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję.

  • Jeśli wpadłeś na pomysł na biznes i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. Później ten kłopot spadnie na dział marketingu oraz handlowców, którzy będą próbowali sprzedać nietrafiony produkt i znaleźć odpowiedź na pytanie, kto i dlaczego ma go kupić.

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów.

  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.

  • Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

  • Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.

  • Bardzo ważnym etapem weryfikacji pomysłu jest przeanalizowanie, czy biznes ma rację bytu. Dlatego należy policzyć planowane koszty, a następnie zestawić je z planowanymi przychodami.

  • Sprawdzenie pomysłu na biznes przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów, dlatego warto to robić zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję. Pamiętaj, że weryfikacja koncepcji biznesowej nie polega na obwieszczaniu całemu światu, co dokładnie chcesz zrobić, tylko na skontaktowaniu się z wytypowaną grupą ludzi, z którą skonfrontujesz swoje założenia i potwierdzisz, czy są słuszne, czy nie.

  • Aby sprawdzić, czy na Twój produkt jest realne zapotrzebowanie lub dlaczego ludzie nie chcą go kupić, musisz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Bezpośrednia rozmowa to najlepszy sposób, aby pozyskać informacje zwrotne.

  • Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

  • Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu. Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

  • Być może zastanawiasz się nad porzuceniem etatu, bo masz dość swojego szefa i praca nie sprawia Ci przyjemności. Być może Twój znajomy otwiera placówkę franczyzową, koleżanka będzie tworzyć nową aplikację, a w Internecie widziałeś wywiad z uśmiechniętym przedsiębiorcą, który opowiada o swoim sukcesie. Jeśli tak, to wspomniane inspiracje nie są dobre, abyś został przedsiębiorcą.

  • W poprzednim artykule pt.  "Dlaczego chcesz otworzyć firmę? Motywacja w biznesie" pisałem o roli motywacji w biznesie oraz o znaczeniu pozytywnych motywów, które wynikają z potrzeby zostania przedsiębiorcą a nie z przymusu. Jednym z nich jest próba przekucia pasji w biznes, co wydaje się być sytuacją idealną. A jak jest naprawdę? Czy skrywa się za tym jakieś niebezpieczeństwo? O tym w niniejszym wpisie.

  • Co to jest StartUp?

    Własny biznes

    W ostatnich latach panuje gorączka złota polegająca na próbach stworzenia jednorożca, czyli biznesu wartego ponad miliard dolarów. Termin StartUp odmieniany jest przez wszystkie przypadki na każdym kontynencie.

  • MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing) zwany również marketingiem sieciowym nierzadko mylony jest z piramidą finansową. Przyczyn można upatrywać w braku rzetelnej wiedzy na temat marketingu wielopoziomowego, w nieuczciwych firmach funkcjonujących w branży MLM oraz przypadkowych osobach, które zajmują się tym biznesem. W obiegowym przekazie informacyjnym do dyspozycji są głównie marketingowe poradniki, które niestety nie zawierają wartościowych danych. Zapewne potrzeba wiele czasu, aby ustandaryzować tą branże, na czym powinno zależeć każdej osobie, która trudni się zawodowo MLM.

Co powinieneś wiedzieć o franczyzie?

Więcej
  • Najprościej rzecz ujmując, franczyza (ang. franchising) to gotowy pomysł na biznes. Aby zrozumieć mechanizm współpracy wystarczy, że wyobrazisz sobie takie marki jak McDonald, Alior Bank, Lotos, Play, Carrefour czy Vistula. Te firmy działają właśnie w modelu franczyzy, czyli umożliwiają partnerom biznesowym prowadzenie działalności gospodarczej pod swoją marką.

  • Franczyza daje wiele korzyści, ale jak to w życiu bywa, wszystko ma swoje plusy i minusy, więc nie zapominam o przedstawieniu jej wad oraz związanych z nią zagrożeń. Poniższe zestawienie plusów i minusów to mój punkt widzenia i jak każdy tego typu rozrachunek należy przeanalizować przez pryzmat własnych doświadczeń, potrzeb i oczekiwań. Dla Ciebie coś może być niewątpliwą korzyścią, a dla mnie ograniczeniem i wadą.

  • Franczyza, podobnie jak zawód przedsiębiorcy, nie jest dla każdego! Dlatego, zanim podejmiesz decyzję, powinieneś: przeanalizować korzyści oraz wady tego modelu biznesowego zweryfikować, czy masz odpowiednie kompetencje wymagane przez franczyzodawcę odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi: czy jesteś w stanie podporządkować się franczyzodawcy?

  • Jeśli nie masz własnego pomysłu na biznes a chcesz otworzyć firmę, to optymalnym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na ofertach franczyzy. Ta forma współpracy w ostatnich latach zyskała na popularności, co przełożyło się na ilość franczyzodawców.

  • Zanim przejdziemy do tytułowego problemu, odpowiedz sobie najpierw na proste pytanie: kiedy chętnie kogoś wynagradzasz, dając mu pieniądze, które ciężko zarobiłeś?

  • Dla zabezpieczenia swoich interesów koniecznie zweryfikuj warunki i zasady współpracy, które są zapisane w dokumentach, między innymi w umowie współpracy oraz załącznikach. Jeśli w umowie są zapisy, które odwołują się do podręcznika operacyjnego lub księgi standardów, a dotyczą kwestii, za które odpowiadasz, i ewentualnych kar, to z nimi również musisz się zapoznać.

  • Firmy, które zdecydowały się na rozwój sieci franczyzowej, traktuję jak podmioty debiutujące na giełdzie papierów wartościowych. Stawiam im równie wysokie wymagania oraz oczekuję od nich pełnej transparentności. Dlaczego? Ponieważ w obu przypadkach podmioty biorą odpowiedzialność za swoich partnerów, czyli inwestorów lub franczyzobiorców.

  • Zanim osobiście spotkasz się z franczyzodawcą, przygotuj się do spotkania. Poniżej znajduje się lista pytań, którą możesz wykorzystać do weryfikacji systemu partnerskiego. Nie wszystkie pytania będą zawsze przydatne, ponieważ wiele zależy od charakteru działalności oraz od branży, w której chcesz otworzyć franczyzę.

  • Koszt uruchomienia franczyzy zależy od tego, jaki koncept biznesowy chcesz otworzyć. Na rynku dostępne są zarówno tanie franczyzy, jak i wysoko kapitałochłonne, ponieważ inwestycja może wynieść od kilku tysięcy złotych do nawet kilku milionów. Jak widzisz przedział jest dość spory, dlatego do wstępnej analizy użyj porównywarki franczyz, dzięki której przefiltrujesz oferty po kryterium finansowym. Możesz określić kwotę inwestycji  do 10 tysięcy, do 20 tysięcy, do 30 tysięcy, do 50 tysięcy, do 75 tysięcy, do 100 tysięcy złotych, itd.

  • W polskim prawie nie istnieją oddzielne przepisy regulujące kwestie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. Umowa franczyzowa należy do umów nienazwanych, to znaczy nie określają jej żadne akty prawne, ale ogólnie obowiązujące ustawy, w tym kodeks spółek handlowych i kodeks cywilny.

  • W procesie nawiązania współpracy z franczyzodawcą możemy wyróżnić kilka podstawowych elementów. W zależności od systemu partnerskiego i skomplikowania biznesu ten proces może zawierać dodatkowe punkty.

  • Bazując na wytycznych, które przedstawiłem w poprzednich artykułach, stworzyłem program Solidny Franczyzodawca, który jest transparentnym systemem oceny i weryfikacji franczyzodawców.

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Michał Reczyński, Business Development Manager marki Bobby Burger - pierwszej i największej polskiej sieci burgerowni.

  • Wywiadu udzieliła Pani Sabina Frąckowiak, Manager ds. punktów franczyzowych marki NeoNail - lidera lakierów hybrydowych w Polsce.

  • Wywiadu udzielił Pan Zbigniew Macion, Prezes Zarządu spółki JumpWorld Sp. z o.o. Sp. k. - największej sieci Parków Trampolin w Polsce. Proszę przybliżyć specyfikę działalności Parków Trampolin JumpWorld? Sieć Parków Trampolin JumpWorld powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie polskiego rynku dla idei „fun fitness”, czyli osoby w każdym wieku jednocześnie bawią się i ćwiczą. JumpWorld oferuje doskonałą i zdrową zabawę dla klientów indywidualnych, jak i grup zorganizowanych. Dajemy dzieciom radość i możliwość wyczerpania nadmiaru energii podczas wyskakanych urodzin, wycieczek szkolnych i odwiedzin z rodzinami. Każdy park posiada wiele atrakcji, z których mogą korzystać osoby w każdym wieku.

  • Wywiadu udzieliła Pani Dorota Cacek, Wiceprezes Zarządu Sfinks Polska S.A. - spółki zarządzającej siecią restauracji Fabryka Pizzy. Sfinks to bardzo doświadczony gracz na rynku usług gastronomicznych, proszę zatem przybliżyć branżę, w której spółka działa od wielu lat. Rodzimy rynek gastronomiczny jest dość mocno rozdrobniony. Według danych GUS na koniec 2017 roku w Polsce funkcjonowało ponad 71 tys. placówek. Klienci mogą wybierać między lokalami sieciowymi i nienależącymi do sieci, z obsługą kelnerską lub samoobsługowe, które oferują kuchnie z różnych części świata i posiłki na każdą okazję, od śniadań po wieczorne spotkania przy barze w gronie znajomych. Oferta jest więc szeroka, dlatego by zdobyć i utrzymać klienta na dłużej trzeba umiejętnie dostosowywać się do jego potrzeb, nie tylko śledzić i podążać za trendami, ale też najlepiej samemu je kreować. Wiele pojedynczych lokali nie posiada odpowiedniego know-how w zakresie prowadzenia biznesu restauracyjnego, przez co nie potrafi utrzymać się na rynku i upada nawet w krótkim czasie po otwarciu. W tym kontekście bezpieczna może okazać się franczyza, szczególnie gdy wybierze się solidnego partnera i sprawdzoną, popularną wśród klientów markę.

  • Wywiadu udzielił Pan Sebastian Zadrożny, Dyrektor Zarządzający Siecią Zewnętrzną w firmie Superpolisa Ubezpieczenia Sp. z o. o. Proszę pokrótce przybliżyć działalność Superpolisy Działamy w branży ubezpieczeniowej, ale bardziej precyzyjnie należy wskazać, że jesteśmy multiagencją ubezpieczeniową. Oznacza to, że swoją aktywnością obejmujemy te obszary rynku, które dotyczą doradztwa i sprzedaży polis klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. W swojej ofercie mamy blisko 200 produktów ubezpieczeniowych czołowych Ubezpieczycieli. Specyficzną cechę branży multiagencyjnej opisałbym w ten sposób: dać klientowi możliwość wyboru spośród jak największej liczby dostępnych na rynku produktów. I to właśnie robimy.

  • Wywiadu udzieliła Pani Urszula Sypniewska, Dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu w firmie Golden Rose Sp. z o.o. - jedynego dystrybutora produktów Erkul Cosmetics na terenie Polski. 

Newsroom

Więcej
  • Planujesz rozpocząć działalność gospodarczą, ale nie wiesz jak założyć firmę? Przeczytaj ten krótki poradnik, w którym wyjaśnione są podstawowe kroki, które musisz poczynić, aby stać własnym szefem!

  • W czasie pandemii Covid-19 pracę straciło ok. 660 tys. Polaków. Wiele firm, starając utrzymać się na rynku i zachować płynność finansową, zostało zmuszonych do redukcji zatrudnienia. I wygląda na to, że to nie koniec zwolnień. Szacuje się, że do końca trwania stanu epidemicznego w naszym kraju, bez pracy może zostać nawet 2 mln osób, a bezrobocie może osiągnąć poziom 10% .

  • Zapraszamy na wywiad z Piotrem Przedlackim – Prezesem Zarządu firmy Fines S.A, lidera na rynku pośrednictwa finansowego. Co słychać w Fines? Najważniejsze, że wszyscy wróciliśmy już do naszej Centrali. Mam nadzieję, że na dłużej… i wirus nie zaatakuje ponownie. W każdym razie na pewno wpłynie to na efektywność naszej pracy, bo sytuacja wymaga naprawdę dużej odwagi i bogatej wyobraźni. Pomimo zmęczenia pandemią, nie czas na dłuższe wakacje… Klienci szukają teraz kredytów, lokalna konkurencja jest trochę słabsza, więc to najlepszy czas na skuteczny powrót do gry. W tej chwili ponownie analizujemy wszystkie możliwe opcje strategiczne, bo rynek „consumer finance” znalazł się w mocnym zakręcie, więc trzeba patrzeć szeroko, czego wyrazem jest m.in. nasza oferta: „7 Fines”.

  • Już po raz drugi sklepy KOMFORT otrzymały prestiżową nagrodę Carpet! Star w kategorii "Przykładowa koncepcja sklepu specjalistycznego". Podczas największych targów podłóg DOMOTEX w Hanowerze w styczniu br., międzynarodowy magazyn branżowy "Carpet!" nagrodził detalistów, którzy najlepiej prezentują i sprzedają wymagające produkty, jakimi są dywany. Nagrodę odebrała Menedżer kategorii Dywany i chodniki Bożena Tomczyk.

  • Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, rynek produktów dla dzieci będzie rosnąć do 2021 roku w tempie 4-5 proc. rocznie. Kolejne miesiące przyniosą więc producentom z branży dziecięcej wzrosty sprzedaży, zwłaszcza w obszarze e-commerce, na co wpływ ma m.in. dobra koniunktura, jak i pośrednio - rozkwit mediów społecznościowych i parentshare’ingu. O tym, jak zmieni się rynek produktów dla dzieci w 2020 roku oraz w jakim kierunku zmierzają preferencje konsumentów mówi Marek Maciejko, Prezes Zarządu firmy Endo produkującej ubrania i akcesoria dla dzieci.

  • Branża gastronomiczna w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, a jej wartość stale rośnie. Z najnowszego raportu GfK wynika, że rodzimy rynek gastronomiczny wart jest aż 36,6 mld zł. Oznacza to, że jego wartość w przeciągu dwóch dekad potroiła się. I nic nie wskazuje na to, że ta tendencja miałaby się zmienić – prognozy na przyszłość są bardzo dobre.

.