Wygląd sklepu internetowego i prezentacja produktów

UX i wygląd sklepu internetowego E-merchandising prezentacja produktów

Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. To jeden z ważniejszych obszarów biznesu online, które wyróżniam w poradniku Jak założyć sklep internetowy?

User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali.

W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej. 

Logo sklepu internetowego

W sklepie internetowym ogromne znaczenie ma nazwa domeny, ale warto również zadbać o logo, które będzie wyróżniać Twój sklep na tle konkurencji. 

Logo może składać się z części graficznej, tzw. sygnetu oraz części słownej, tzw. logotypu (nazwy firmy lub marki, w przypadku sklepu internetowego będzie to nazwa domeny) i sloganu (hasło firmy, misja).

Przykładowo logo portalu WlasnyBiznes.pl składa się z sygnetu w postaci fioletowego byka oraz logotypu, który zawiera adres strony internetowej i slogan. Wybór koloru i zwierzęcia nie jest przypadkowy, ponieważ kolor fioletowy w biznesie oznacza najwyższą jakość, bogactwo i luksus. Natomiast byk, symbolizuje upór, posiadanie i hossę. Fioletowy byk ma symbolizować przedsiębiorcę, który swoją silną postawą osiąga bogactwo oraz dostarcza produkty najwyższej jakości.

logo portalu WlasnyBiznes.pl

E-merchandising. Prezentacja produktów w sklepie internetowym

Tytuły, grafika i opisy produktów są bardzo ważne w sklepie internetowym, ponieważ pełnią funkcję sprzedawcy! Muszą one ”przemawiać” do klienta, skupiać jego uwagę i odpowiadać na nurtujące go pytania.

Tytuł i opis produktu

Tytuł powinien liczyć maksymalnie 50 znaków, ponieważ takie ograniczenia są na Allegro. Jeśli będziesz miał sklep zintegrowany z platformą Allegro to warto wcześniej zadbać o kwestie techniczne i dostosować swoją ofertę do wymogów tej platformy.

Z technicznego punktu widzenia tytuł powinien mieć wartość wyszukiwawczą, czyli zawierać frazy, po których klienci szukają danego produktu. Unikaj specjalistycznych terminów używanych przez branżę, tzw. buzzwordów.

Opis powinien być przede wszystkim przejrzysty i unikalny, co jest ważne dla pozycjonowania (SEO). Używaj punktorów, zaś dłuższe fragmenty tekstu dziel na sekcje z nagłówkami. Pamiętaj, że tworzenie opisu to proces, dlatego aktualizuj go o odpowiedzi na pytania, które zadają klienci. Jeśli otrzymujesz zapytania dot. produktu, to znaczy, że pewne funkcje czy parametry nie zostały opisane lub nie są w odpowiedni sposób wyeksponowane.

profesjonalne zdjęcia e-commerce fotografia produktowa

Zdjęcia produktów e-commerce

Aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu internetowego koniecznie zadbaj o jego atrakcyjny wygląd, czego podstawą są profesjonalnie przygotowane zdjęcia. Nie ma co ukrywać, że jest to proces czasochłonny i kosztowny. O ile zrobienie kilku zdjęć i ich obróbka nie nastręcza większych problemów, to profesjonalna sesja dla kilkuset produktów jest olbrzymim przedsięwzięciem. I co wtedy?

W przypadku sprzedaży szerokiej gamy produktów możesz zwrócić się do producentów, od których kupujesz produkty i poprosić ich o zdjęcia wraz z opisami. Pamiętaj o pisemnej zgodzie na wykorzystanie materiałów producenta w ramach prowadzonej działalności. Zazwyczaj taka zgoda udzielana jest oficjalnym dystrybutorom.

Mankamentem tego rozwiązania jest brak unikalności, ponieważ wszyscy sprzedawcy (czytaj: Twoja konkurencja) korzystają z oficjalnych zdjęć. Na początku jest to jakieś rozwiązanie a z czasem możesz robić sesje fotograficzne tym produktom, które cieszą się największym zainteresowaniem w Twoim sklepie internetowym.

W przypadku własnych zdjęć będziesz musiał zmierzyć się z odwiecznym dylematem w fotografii produktowej e-commerce, tj. jakość versus optymalizacja. Z jednej strony zdjęcie powinno być wysokiej jakości, aby jak najlepiej zaprezentować produkt. Zaś z drugiej, musi być zoptymalizowane pod względem technicznym, aby czas wczytywania strony nie był za długi, co ma wpływ na użyteczność oraz pozycjonowanie (SEO), czyli wyniki wyszukiwania.

Ważne elementy:

  • Waga (kilobajty)
  • Rozmiar (piksele)
  • Rozdzielczość (dpi)
  • Format (jpg)
  • Tło

Zdjęcia muszą być skompresowane, ponieważ im większa waga, tym zdjęcie będzie się dłużej wczytywało na stronie. Zalecane jest kilkadziesiąt kilobajtów (kB), co nie zawsze jest łatwo uzyskać. Zasada jest prosta: im mniej waży zdjęcie, tym lepiej - pod warunkiem, że jakość jest odpowiednia.

Maksymalny rozmiar zdjęć produktów nie powinien być większy niż 1920x1080 px. Zadbaj o rozdzielczość, zazwyczaj zdjęcia mają 300 dpi, ale 72 dpi w zupełności wystarczy. Zalecanym formatem jest JPG, który zapewnia bardzo dobrą jakość w stosunku do wielkości zdjęcia.

Jeśli będziesz sprzedawać na Allegro to pamiętaj o regulaminie i wytycznych. Przykładowo produkt na tzw. miniaturce musi być przedstawiony na białym tle (według skali RGB kolor biały ma parametry 255, 255, 255).

Wideo i AR

W przypadku skomplikowanych i złożonych produktów warto pokazać je w użyciu i zrobić film wideo. Myślę, że przyszłość e-commerce należy do filmów wideo oraz technologii AR.

Rozszerzona rzeczywistość (AR, z ang. augmented reality) polega na łączeniu świata wirtualnego z realnym. Zazwyczaj wykorzystuje się obraz z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D, na przykład Twój produkt.

Przykład wykorzystania technologii AR w aplikacji IKEA

  

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.

  • W zależności od oprogramowania sklepu internetowego, które wybierzesz, powinieneś dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace, tj. Allegro, Facebook, Amazon oraz z popularnymi porównywarkami cen, np.: Ceneo, Nokaut, Skąpiec. Platformy SaaS, które oferują gotowe sklepy internetowe zapewniają niezbędne integracje w ramach oferowanych usług. 

  • Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. To jeden z ważniejszych obszarów biznesu online, które wyróżniam w poradniku Jak założyć sklep internetowy? User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali. W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej. 

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Rodzaje oprogramowań dla sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • To czy będziesz potrzebować hostingu zależy od tego, jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku rozwiązania SaaS, czyli gotowej platformy do prowadzenia e-Sklepu, typu Shoper, hosting masz już zapewniony w cenie abonamentu. A czym jest hosting? Najprościej rzecz ujmując hosting to wirtualne miejsce, na którym „postawisz" sklep internetowy. Hosting polega na zarezerwowaniu i udostępnieniu przez dostawcę usług internetowych pewnej przestrzeni dyskowej, w której umieszczone są wszystkie pliki, bazy i dane niezbędne do funkcjonowania e-sklepu, a więc fundament Twojego biznesu e-commerce.

  • Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie. Biznes online rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego na otwarcie sklepu internetowego decydują się zarówno przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili biznes tradycyjny, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i e-commerce jest dla nich najlepszym pomysłem na biznes. Jeśli należysz do takich osób to dobrze się składa, ponieważ napisałem praktyczny poradnik, w którym przedstawiam krok po kroku jak założyć sklep internetowy. Wskazuje konkretne: rozwiązania technologiczne, oprogramowania dla sklepów internetowych, narzędzia internetowe przydatne w rozwoju biznesu online. Dodam, że wszystkie narzędzia, o których wspominam w niniejszym cyklu poradnikowym dostępne są w języku polskim (🇵🇱), czyli panel programu (interfejs), biuro obsługi klienta oraz wsparcie techniczne.