Biuro nieruchomości jako pomysł na biznes. Wywiad z Agatą Korzeniewską i Marcinem Jańczukiem z Metrohouse

Wywiadu udzielili: Pani Agata Korzeniewska, Dyrektor sieci franczyzowej oraz Pan Marcin Jańczuk, Dyrektor marketingu i PR z firmy Metrohouse.

Marka Metrohouse jest obecna na polskim rynku nieruchomości od 2006 roku, a jak obecnie wygląda branża pośrednictwa w obrocie nieruchomościami?

Marcin Jańczuk: Branża pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w dalszym ciągu charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem. Choć w Polsce działa kilka tysięcy agencji nieruchomości, w większości są to albo jednoosobowe działalności gospodarcze, albo małe firmy rodzinne, które swoją aktywność ograniczają do niewielkiego obszaru miasta, w którym działają. Na rynku jest też kilka większych sieci biur nieruchomości, które wzorem Europy zachodniej, starają się konsolidować rodzimą branżę pośrednictwa. Jak w każdej branży konkurencja jest duża, ale w ostatnim czasie widać coraz większą specjalizację poszczególnych biur, które znajdują dla siebie konkretną niszę, np. nieruchomości klasy premium, domów, czy nieruchomości wakacyjnych. Pozytywem ostatnich lat jest większa niż do tej pory aktywność agencji, które prześcigają się w znajdywaniu sposobów na podkreślenie własnej obecności na rynku. Niestety szersza skala działań, jak choćby ogólnopolskie kampanie w TV (kampania Metrohouse „Zleć to profesjonalistom” była realizowana na początku 2019 r.), są nadal domeną bardzo nielicznych firm.

Jakie są wyzwania i przyszłe trendy na rynku nieruchomości?

Marcin Jańczuk: Jak każda branża musimy mieć świadomość istnienia cykli koniunkturalnych. Obecnie pośrednik potrzebny jest przede wszystkim kupującym, ponieważ zainteresowanie rynkiem nieruchomości powoduje, że coraz trudniej jest znaleźć ciekawą ofertę we właściwej cenie. Z drugiej strony nasze usługi są doceniane przez sprzedających, którzy poszukują solidnego partnera do promocji oferty. Wzrasta zaufanie do sprawdzonych pośredników, co przekłada się na zwiększone zainteresowanie powierzeniem sprzedaży na zasadach wyłączności.

Wiele w branży mówi się o automatyzacji procesów obsługi klientów, co jednak jest bardzo dużym wyzwaniem, ponieważ jest to biznes mocno relacyjny, oparty na zaufaniu i silnej nici porozumienia miedzy klientem a obsługującym go agentem. Zapewne te mechanizmy są o wiele prostsze w przypadku oferowania klientom rozwiązań związanych z finansowaniem zakupu. Branża w ostatniej dekadzie przeżyła bardzo istotne zmiany, zmieniły się kanały dystrybucji ofert, na rynek weszło pokolenie Millenialsów, które odwróciło do góry nogami dotychczasową komunikację z klientami. Pojawiły się koncepty, które sprawiają, że dotychczasowe procesy przeżywają transformację. Nadal jednak rynek nieruchomości jest kilka kroków w tyle za innymi branżami i nie wykorzystuje w pełni nowych technologii. Wygrają więc te podmioty, które będą potrafiły wdrożyć je do istniejących ram swojego biznesu.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Agata Korzeniewska: Na rynku obecna jest bardzo duża liczba małych, niezrzeszonych biur nieruchomości. Na tę sytuacje miała znaczący wpływ deregulacja zawodu pośrednika, która nastąpiła kilka lat temu. Do branży weszły nowe osoby, które do tej pory nie miały do czynienia z obrotem nieruchomościami, nie do końca też przygotowane do wykonywania nowego zawodu, ale kuszone wizją zarabiania dużych pieniędzy. Konsekwencją takiego trendu jest spora liczba nowych „młodych” biur nieruchomości. Te, które decydują się skorzystać ze wsparcia dużego gracza ze sprawdzonym know how, centralnym marketingiem, ogromną bazą ofert i innowacyjnymi narzędziami na pewno jest łatwiej stawiać pierwsze kroki w nowej branży.

Jakie produkty i usługi oferuje firma Metrohouse?

Agata Korzeniewska: Metrohouse działa w obszarze usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, pośrednictwa finansowego oraz ubezpieczeń, a od roku rozwijana jest również usługa zarządzania najmem. Produkty finansowe jak kredyt hipoteczny, gotówkowy, ubezpieczenia oferowane są pod marką Gold Finance, wchodzącą w skład Grupy Metrohouse. Połączenie obrotu nieruchomościami i produktów finansowych wynika z potrzeby zapewnienia klientom kompleksowej obsługi. Klient, który za naszym pośrednictwem kupuje nieruchomość, poszukuje także finansowania transakcji. To wszystko może załatwić w jednym miejscu.

Kim jest klient marki Metrohouse?

Marcin Jańczuk: Naszym klientem są przede wszystkim osoby, które na pewnym etapie swojego życia mają potrzebę przeprowadzenia transakcji na rynku nieruchomości. W innych branżach można łatwiej sprecyzować grupę docelową. W branży nieruchomości to zarówno młode osoby, które wynajmują mieszkanie na czas studiów, kupują swoje pierwsze lokum, jak i klienci poszukujący na przykład spokojnej przystani na jesień swojego życia, a także inwestorzy kupujący pakietowo mieszkania.

Mamy w bazie ponad 30 tysięcy ofert, więc spektrum możliwości jest bardzo szerokie. Także szeroka i różnorodna jest grupa klientów, z którymi współpracujemy. Obejmujemy swoim zasięgiem największe polskie miasta, ale także i Polskę powiatową – zakres możliwości nabywczych naszych klientów oraz ich potrzeby mieszkaniowe bardzo więc się od siebie różnią. Zależy nam jednak na tym, aby niezależnie od miejsca realizacji usługi klient miał poczucie, że działamy według wysokich standardów – niezależnie, czy będzie to Borne Sulinowo, Iława, czy Kraków.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Marcin Jańczuk: Podstawową potrzebą każdego człowieka jest zapewnienie sobie mieszkania. W Polsce szczególnie ważne jest prawo własności, jest to mocno zakorzenione w naszej świadomości. Dlatego też potrzebujemy wsparcia jeśli chodzi o coraz bardziej skomplikowane procesy kupna-sprzedaży nieruchomości. Mottem Metrohouse jest hasło „Służymy ludziom. Nieruchomości są naszą pasją”. Myślę, że pracując w dużej sieciowej firmie zebraliśmy specjalistów, którzy są w stanie sprostać każdemu rodzajowi transakcji. Staramy się podchodzić do klientów kompleksowo, stąd dodatkowe usługi związane z finansowaniem zakupu, ubezpieczeniem mieszkania, czy zarządzaniem lokalami na wynajem. Klient, który przychodzi do Metrohouse powinien otrzymać pełne spektrum usług umożliwiające mu załatwienie wszystkich spraw w jednym miejscu.

Proszę pokrótce opisać firmę Metrohouse

Agata Korzeniewska: Oferujemy możliwość uruchomienia pod brandem Metrohouse własnego biura nieruchomości, przygotowanego do działania w zakresie sprzedaży i wynajmu nieruchomości (rynek pierwotny oraz wtórny), pośrednictwa finansowego (kredyty, pożyczki gotówkowe) oraz ubezpieczeń w konwencji „one stop shop”, czyli kompleksowa obsługa klientów w jednym miejscu. Sieć posiada w tym momencie prawie 80 biur na terenie całego kraju i do końca roku planujemy uruchomić jeszcze 12 nowych placówek. Od początku 2019 roku kupując franczyzę Metrohouse Partner otrzymuje 2 marki: Metrohouse w nieruchomościach i Gold Finance w pośrednictwie finansowym. To optymalne rozwiązanie na tym rynku.

franczyza oddzial metrohouse

Jakie kryteria należy spełnić, aby dołączyć do Państwa sieci franczyzowej?

Agata Korzeniewska: Franczyza w Metrohouse jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które mają za sobą doświadczenia sprzedażowe lub w zarządzaniu zespołami handlowymi. Doświadczenie w obrocie nieruchomościami nie jest konieczne ze względu na rozbudowany proces szkoleniowo-wdrożeniowy dla nowych Partnerów. Do sieci Metrohouse może również przyłączyć się funkcjonujące biuro nieruchomości. Dostęp do największej w Polsce bazy ofert nieruchomości, innowacyjne narzędzia pracy, baza ponad 700 inwestycji z rynku pierwotnego, współpraca z lokalnymi biurami nieruchomości poprzez autorską platformę REDS (umożliwia współprace z nami innym lokalnym biurom nieruchomości), połączenie biznesu z pośrednictwem finansowym i ubezpieczeniami pozwoli niewielkiej agencji nieruchomości rozwinąć się do roli znaczącego gracza na lokalnym rynku, zostawiając w tyle rozdrobnioną konkurencję.

Podsumowując, dlaczego warto otworzyć franczyzę pod marką Metrohouse?

Agata Korzeniewska: Partner franczyzowy korzysta z możliwości rozwijania swojego biznesu pod skrzydłami silnej znanej marki w branży, co ułatwia pozyskiwanie klientów. Rozpoznawalna marka ułatwi również zbudowanie zespołu agentów, co jest kluczowym elementem rozwoju biura. Partner otrzymuje szeroki wachlarz szkoleń, a także proces wdrożenia do pracy w roli agenta oraz managera biura nieruchomości. Pomagamy przy wyborze i urządzeniu lokalu, a także jego brandingu i wyposażeniu. W firmie obowiązuje spisany podręcznik operacyjny ze standardami dla agentów oraz kierowników biur jako bieżąca pomoc. Każde biuro otrzymuje również wsparcie dedykowanego opiekuna franczyzy, aby ułatwić Partnerowi start biura.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.

  • Wywiadu udzieliła Pani Martyna Cieśluk, Dyrektor Operacyjny C2 Galerie Alkoholi Świata - sieci specjalistycznych sklepów z alkoholami oraz profesjonalnym doradztwem. Pani Martyno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Branża alkoholowa charakteryzuje się ciągłym ruchem, zmianami. Ciągle powstają nowe trunki, rodzaje, smaki, limitowane edycje. Nasi konsumenci są coraz bardziej świadomi, wiedzą czego chcą i szukają konkretnych produktów, często bardzo unikatowych, a my staramy się podążać za trendami, nowościami i sprostać ich oczekiwaniom. Jako sklepy profesjonalne musimy ciągle rozszerzać swoją wiedzę, dlatego stawiamy na szkolenia i stały rozwój.