Start biznesu. Podjęcie decyzji o wdrożeniu pomysłu na biznes

dezycja o wdrożeniu pomysłu na biznes

Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

Dodam, że niewielu początkujących przedsiębiorców przeprowadza testy i dlatego tak wielu z nich kończy swoją działalność w pierwszym roku. Wolą skupić się na przyjemnym etapie wymyślania nazwy oraz projektowania logo. Tylko, że przez to później likwidują firmę, ponieważ:

  • nie mają klientów
  • ich produkt jest niepotrzebny
  • nie potrafią go sprzedać
  • nie wiedzą, kim naprawdę jest ich klient
  • mają problem z dotarciem do grupy docelowej
  • wybrany rynek nie ma potencjału i jest za mały
  • nie mogą uzyskać odpowiedniej skali działania
  • nie założyli odpowiednich marż, aby generować zyski
  • nie mają rezerwy finansowej na utrzymanie firmy

Te wszystkie błędy można przewidzieć, tylko trzeba chcieć się uczyć i wyciągnąć odpowiednie wnioski jeszcze na etapie weryfikacji pomysłu. Dlatego musisz przyjąć odpowiednią postawę i pozyskać niezbędne informacje.

Nie obawiaj się kontaktu z potencjalnymi klientami, a tym bardziej nie odrzucaj prawdy, która neguje Twój pomysł, ani też na siłę nie szukaj potwierdzenia dla swoich założeń.

Jeśli będzie taka potrzeba, powinieneś przyznać się do błędu i wycofać z projektu, który nie ma racji bytu. Trzeba wtedy poskromić swoje ego i wyrzec się poczucia wyjątkowości, że oto wpadłeś na genialny pomysł na biznes. Pamiętaj, że dopóki koncepcja biznesowa nie zostanie sprawdzona, dopóty jest wyłącznie hipotezą do zweryfikowania.

Analiza danych i oszacowanie ryzyka

Jeśli przeczytałeś poprzednie porady to wiesz już, co masz robić. Poznałeś skuteczne metody weryfikacji, które pozwalają spojrzeć na pomysł z różnych perspektyw i ocenić jego realną wartość. Pełny obraz uzyskasz dopiero po zastosowaniu wszystkich narzędzi, ponieważ każde z nich dostarczy Ci innych informacji.

Uczciwie przeanalizuj pozyskane dane, zbilansuj zalety i wady projektu oraz porównaj je z ewentualną konkurencją. Nie popadaj w skrajności − nie wyolbrzymiaj negatywnych informacji ani ich nie ignoruj.

Musisz być świadomy zarówno mocnych, jak i słabych stron. Ważne, abyś wiedział, zanim otworzysz firmę, jakie mogą Cię spotkać zagrożenia i jak sobie z nimi poradzić. Pamiętaj, że brak kompetencji uwydatni się ze zdwojoną siłą w trakcie prowadzenia działalności − możesz wtedy zapłacić wysoką cenę. Zniweluj go, póki masz na to czas. Im więcej zidentyfikowanych błędów na etapie weryfikacji i analizy, tym większe szanse na sukces.

Podjęcie decyzji o rezygnacji, modyfikacji lub wdrożeniu pomysłu na biznes

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój pomysł po zweryfikowaniu zmieni pierwotny kształt. To bardzo dobrze, ponieważ ma on być rozwiązaniem realnych problemów klienta, a nie Twoją wizją. Jeśli zostanie odrzucony − głowa do góry! 😉 To też jest korzyść dla Ciebie, mimo że może Cię to zaboleć.

Weryfikacja pomysłu na biznes zarówno pozytywna, jak i negatywna oznacza osiągnięcie celu. 🎯 Jeśli potwierdzisz, że Twój pomysł nie ma racji bytu, to zaoszczędzisz czas i pieniądze, które poświęciłbyś na działania skazane na niepowodzenie.

Jest wielu właścicieli firm, którzy marzą o tym, żeby mieć zero na koncie, ponieważ mają ujemne saldo na rachunku i chcą wyjść z długów. Nierzadko to cena, którą musieli zapłacić za swoje ego i niczym niepopartą wiarę w swój pomysł.

Mam nadzieję, że przed uruchomieniem biznesu skrupulatnie przeprowadzisz proces weryfikacji i nie będziesz szukał drogi na skróty. Podejmij uczciwą decyzję. Dzięki takiemu podejściu zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia.

Musisz mieć pewność, że posiadasz odpowiednie zasoby finansowe, czasowe i ludzkie oraz mieć gwarancję, że na produkt jest realne zapotrzebowanie, rynek ma potencjał, klienci są dostępni w zasięgu ręki, a skala działania i marża pozwalają wygenerować odpowiednie zyski, które przeznaczysz na dalszy rozwój firmy i realizację swoich marzeń, czego Ci życzę z całego serca! 👍

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Istnieją różne strategie rozwoju przedsiębiorstw. Można postawić na mozolny rozwój organiczny lub na szybką ekspansję poprzez akwizycje i przejmowanie już istniejących podmiotów na rynku, co pozwala uzyskać znaczną przewagę konkurencyjną. Drugi wariant dostarcza wielu emocji i nierzadko znajduje odzwierciedlenie na okładkach popularnych magazynów biznesowych. Miliardowe transakcje są przedmiotem uznania w świecie biznesu. Wystarczy przypomnieć sobie największe akwizycje, które miały miejsce w Polsce w latach ubiegłych, typu: Polkomtel (18,6 mld zł), Allegro (12,7 mld zł), Pekao (11,2 mld zł) czy Kompania Piwowarska (11 mld zł).

  • 25 najlepszych zawodów dla freelancerów

    • Freelancer / Outsourcing

    W dobie wymagającego rynku pracy, wartość freelancera i zapotrzebowanie na jego usługi sukcesywnie rośnie. Postęp technologiczny oraz nowe trendy powodują, że stale powstają nowe obszary do zagospodarowania przez specjalistów. Aczkolwiek należy podkreślić, że nie każdy zawód może być realizowany w ramach freelancingu. Zatem, jakie profesje są najczęściej wykonywane przez freelancerów, z których korzystają klienci biznesowi? Programista Koder to jeden z najbardziej popularnych zawodów wykonywanych przez freelancerów i zarazem najbardziej płatny. Programista to inaczej inżynier oprogramowania, developer czy wspomniany koder. Tworzy on oprogramowania, strony www, sklepy internetowe, programy oraz aplikacje w jednym z dostępnych języków programowania, jak np. Java, C#, JavaScript, PHP, C++, Python.

  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.

  • Bardzo ważnym etapem weryfikacji pomysłu jest przeanalizowanie, czy biznes ma rację bytu. Dlatego należy policzyć planowane koszty, a następnie zestawić je z planowanymi przychodami.

  • Partner handlowy (dystrybutor, reseller, przedstawiciel, agent) to popularny pomysł na biznes, który polega na prowadzeniu punktu sprzedaży (online/offline) i sprzedaży produktów lub usług swojego dostawcy (producenta, importera, hurtownika, integratora, dealera). Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego ani sklepu internetowego.

  • Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉