Otworzyłeś firmę i potrzebujesz nowy terminal płatniczy?

terminal płatniczy dla nowej firmy

Na wstępie gratuluję Ci rozpoczęcia działalność gospodarczej i życzę powodzenia w rozwoju własnego biznesu.

Przed Tobą wiele wyzwań, natomiast w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z wyborem terminala płatniczego i podzielę się kilkoma wskazówkami, które uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów.

Jeśli nie lubisz czytać to zadzwoń na numer 534 001 002 i omówimy dostępne możliwości. Szczegółowe informacje o mnie oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie dot. oferty na terminal płatniczy.

Zanim wybierzesz terminal i dostawcę to odpowiedz na kilka pytań

  1. Jaki obrót na terminalu przewidujesz w pierwszym roku prowadzenia działalności? Trudne pytanie, natomiast musisz założyć ile będziesz przyjmować płatności kartą od klientów a ile gotówką. Późnej wyjaśnię dlaczego to ważne.
  2. Jaki rodzaj terminala potrzebujesz? Dostępne są mobilne (przenośne), stacjonarny bez/z PINPadem a nawet aplikacje płatnicze w swoim telefonie bez potrzeby posiadania dodatkowego terminala. W dużej mierze rodzaj terminala powinien zależeć od charakteru prowadzonej działalności i ilości przeprowadzanych transakcji w ciągu dnia. Poszczególne rodzaje terminali opisałem w artykule: Co to jest terminal i jak działa?
  3. Na jak długo będziesz musiał podpisać umowę z operatorem i jaki jest okres wypowiedzenia oraz ewentualne kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy? Zastanów się dwa razy zanim podpiszesz długoterminowy kontrakt. Rozpoczynasz dopiero działalność i ciężko przewidzieć, co będzie za rok. Dlatego warto podpisać umowę od razu na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Wówczas przez 12 m-cy jesteś zobowiązany do korzystania z bezpłatnego terminala, zaś po roku możesz bezkarnie wypowiedzieć umowę i zakończyć współpracę. Takie rozwiązanie daje elastyczność działania.

Możliwości dla nowej firmy

Firma, która do tej pory nie obsługiwała płatności bezgotówkowych ma do wyboru 3 opcje: własny terminal, Polska bezgotówkowa (refundacja dzierżawionego terminala) i najem terminala w ramach współpracy komercyjnej. 

  1. Własny terminal stacjonarny teoretycznie opłaca się tylko firmom, które robią obrót poniżej 2900 zł miesięcznie, czyli mikrobiznesy, co udowodniłem w artykule: Własny terminal bez abonamentu czy najem? Natomiast przy takich obrotach możesz spokojnie skorzystać z dofinansowania PWOB i mieć terminal płatniczy za darmo przez 12 miesięcy, więc nie ma sensu kupować na własność urządzenia.
  2. Program PWOB "Polska bezgotówkowa" (refundacja dzierżawionego terminala) jest zasadniczo dla firm, które w pierwszym roku będą generować obrót na terminalu do 100 000 zł. Jeśli przewidujesz, że klienci będą płacić kartą i w skali roku znacznie przewyższy sumę 100 tyś zł (w przeliczeniu na miesiąc to zaledwie 8333 zł) to przeanalizuj od razu współpracę komercyjną bez refundacji i porównaj warunki handlowe.
  3. W ramach współpracy komercyjnej każdy operator oferuje indywidualne warunki handlowe uzależnione od obrotu, średniej wartości transakcji, ilości terminali, struktury kart, itd. Ta opcja przeznaczona jest dla nowych firm, które od razu przewidują roczne obroty znacznie powyżej 100 tyś zł lub potrzebują kilku terminali płatniczych.

Teraz już wiesz dlaczego tak ważne jest oszacowanie obrotu w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej. 😊

Czy Polska bezgotówkowa jest dla mnie i się opłaca? 

W ramach programu PWOB, potocznie zwanym „Polska bezgotówkowa” przysługuje Ci bezpłatny terminal płatniczy przez rok lub… - i tu mega ważna informacja! - do 100 000 zł obrotu. 

W przeliczeniu, roczny obrót w wysokości 100 000 zł daje średni miesięczny limit 8333 zł. Załóżmy scenariusz, że już w pierwszym kwartale Twoi klienci zapłacą kartą na łączną kwotę ponad 100 tyś zł. Oznacza to, że z automatu przechodzisz na warunki komercyjne i kończy się refundacja. A każdy operator płatniczy ustala warunki komercyjne indywidualnie po ustaniu refundacji, o które musisz dopytać przed nawiązaniem współpracy. 

Co ważne, w pierwszym roku nie możesz tych warunków komercyjnych negocjować i zarazem nie możesz wypowiedzieć umowy, bo będziesz musiał zwrócić kwotę dofinansowania. Jeżeli podpiszesz umowę na dwa lata to przez taki okres będziesz zobligowany do warunków handlowych, które uzgodniłeś z operatorem. Dlatego zastanów się dwa razy zanim podpiszesz umowę na 2 lub 3 lata w ramach programu PWOB z groźbą zapłacenia kary finansowej za wcześniejsze zerwanie kontraktu! 

Reasumując, jeśli przewidujesz, że Twoje obroty w pierwszym roku prowadzenia działalności będą średnio na poziomie 5-10 tyś. zł miesięcznie to korzystaj z programu Polska bezgotówkowa i ciesz się z bezpłatnego terminala płatniczego. Przy podpisaniu rocznej umowy, po 12 miesiącach możesz zawsze negocjować warunki handlowe a w razie potrzeby wypowiedzieć umowę. 

Warunki handlowe po ustaniu refundacji oraz współpraca komercyjna

Teoretycznie wszystkie zasady współpracy zapisane są w umowie, załącznikach i regulaminach, tylko pytanie, kto wnikliwie czyta kilkadziesiąt stron umowy przed podpisaniem? 

Każdy operator oferuje indywidualne warunki handlowe uzależnione od obrotu, średniej wartości transakcji, ilości terminali, struktury kart, itd., dlatego zwróć uwagę na najważniejsze kwestie. 

Ściąga dla przedsiębiorcy: na co zwrócić uwagę podczas wyboru oferty:

  • Czas trwania umowy: najlepiej podpisać umowę od razu na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia, zaś w ramach PWOB na rok na czas refundacji. Zastanów się dwa razy zanim podpiszesz umowę na 2-3 lata, bo zapłacisz karę finansową w przypadku wcześniejszego zerwania umowy a nie wiesz jak pójdzie Ci biznes.  
  • Okres wypowiedzenia oraz ewentualne kary finansowe
  • Warunki handlowe: prowizja procentowa za karty krajowe i zagraniczne (MasterCard i VISA), opłata płaska (groszowa), opłata autoryzacyjna (groszowa), dopłaty do kart biznes, dopłaty do kart w UE, poza UE, itp.
  • Opłata za instalację/dezinstalację terminala
  • Miesięczny najem za terminal
  • Dodatkowe opłaty związane z terminalem, np. opłata za kartę SIM, opłata za logo, opłata za wydruki, itp.
  • Rozliczenie środków na koncie (ilość dni)
  • Wsparcie techniczne w przypadku awarii
  • Opieka serwisanta. Czy pracownik techniczny przyjedzie do firmy, aby zainstalować terminal lub naprawić w przypadku awarii, wówczas nie musisz wysyłać urządzenia kurierem.

Jeżeli brakuje Ci czasu, wiedzy czy odpowiednich kompetencji to zgłoś się do mnie, chętnie Ci w tym pomogę. Zapraszam do kontaktu (numer: 534 001 002). Porozmawiajmy niezobowiązująco i zobaczymy co dalej… 

oferta na nowy terminal płatniczy porównanie stawek

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowskiekspert ds. terminali płatniczych

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Otworzyłeś firmę i potrzebujesz nowy terminal płatniczy?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na wstępie gratuluję Ci rozpoczęcia działalność gospodarczej i życzę powodzenia w rozwoju własnego biznesu. Przed Tobą wiele wyzwań, natomiast w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z wyborem terminala płatniczego i podzielę się kilkoma wskazówkami, które uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów. Jeśli nie lubisz czytać to zadzwoń na numer 534 001 002 i omówimy dostępne możliwości. Szczegółowe informacje o mnie oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie dot. oferty na terminal płatniczy. Zanim wybierzesz terminal i dostawcę to odpowiedz na kilka pytań Jaki obrót na terminalu przewidujesz w pierwszym roku prowadzenia działalności? Trudne pytanie, natomiast musisz założyć ile będziesz przyjmować płatności kartą od klientów a ile gotówką. Późnej wyjaśnię dlaczego to ważne.

  • Terminal płatniczy i „ukryte” koszty, na które należy zwrócić uwagę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na rynku terminali płatniczych jest wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe, zaś ich przedstawiciele handlowi mogą stosować różne sztuczki i techniki, aby zaprezentować swoją ofertę w jak najlepszym świetle, zaś niewygodne kwestie przemilczeć.   Zdaję sobie sprawę, że dla osoby spoza branży porównanie poszczególnych ofert to nie lada wyzwanie, ale pomogę Ci w tym i wskażę obszary, na które należy zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów.  Uważaj przede wszystkim na... ⛔️ Czas na jaki jest podpisywana umowa. Stara zasada: nie wiesz co będzie za rok, zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, więc nie podpisuj długoterminowych kontraktów, bo zapłacisz kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy ⛔️ jeśli będziesz potrzebował nagle zakończyć współpracę. 

  • Nie przepłacaj za terminal płatniczy! Porównaj i wybierz najlepszą ofertę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Prowadzisz firmę i nieustannie próbujesz nadążyć z realizacją bieżących zadań oraz gasisz pożary… Znajoma rzeczywistość? To zatrzymaj się na chwilę i przeanalizuj koszty, które ponosisz, bo może się okazać, że dzięki obniżeniu opłat nie będziesz musiał brać kolejnego zlecenia, aby zarobić „na koszty”.   Powyższa sytuacja, tj. pośpiech, brak czasu, wszystko „na wczoraj”, przysłowiowa bieżączka… sprzyja wybieraniu niekorzystnych ofert. Nie zamierzam w tym wpisie skupiać się na organizacji czasu pracy, lecz moim celem jest zachęcenie przedsiębiorców do otwartości na zmianę i znalezienie w swoich grafikach miejsca na rozmowę z konkurencyjnymi dostawcami usług, z których korzystają, m.in. terminali płatniczych. 

  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.

  • Ranking terminali płatniczych. Najlepszy terminal w 2024

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Szukasz rankingu terminali płatniczych? Tylko po co, ponieważ oferty na terminale płatnicze są indywidualne i zależą między innymi od obrotów firmy, wysokości transakcji, struktury kart, ilości urządzeń, rodzajów terminali. Z uwagi na powyższe zmienne nie można stworzyć obiektywnego porównania poszczególnych operatorów płatniczych, dlatego warto stworzyć własne zestawienie w oparciu o niezbędne kryteria i informacje, które omawiam w niniejszym wpisie.  Użyteczność rankingów terminali płatniczych Rankingi dostępne w Internecie są pewnym uproszczeniem, przedstawiającym subiektywne zestawienia oparte na doświadczeniu autorów lub wybranych kryteriach, które zniekształcają rzeczywistość. 

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.