Kim tak naprawdę jest przedsiębiorca?

kim jest przedsiębiorca

Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu.

Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

Ponadto, nauczyciele w szkołach pracują na etacie i nigdy nie prowadzili działalności, więc skąd mały Jasiu ma czerpać wzorce? Notabene, w domu usłyszy, że przedsiębiorcy to kapitaliści, którzy wyzyskują ludzi i nie muszą dużo pracować, a tak w ogóle to pierwszy milion trzeba ukraść, bo uczciwą pracą się nie dorobisz. I na tym kończą się obiegowe mądrości na temat przedsiębiorczości.

Mity i fakty na temat przedsiębiorców

mity fakty na temat przedsiebiorcow

Obraz pięknego i łatwego życia przedsiębiorcy jest nieprawdziwy. Rozwijanie własnej firmy to nierzadko balansowanie na krawędzi. Praca po kilkanaście godzin dziennie i dostępność 24 godziny na dobę. W początkowej fazie nie ma mowy o urlopie, lecz z czasem nabiera się praw do świadczeń socjalnych. 😉

Jeśli traktujesz poważnie swój biznes, to mimo, że nie pracujesz - myślisz o nim, co można poprawić, ulepszyć. Kosztuje to wiele wyrzeczeń, ale satysfakcja z osiąganych celów jest nie do opisania!

Podstawową umiejętnością przedsiębiorcy jest dostrzeganie możliwości rynkowych. Poszukiwanie miejsc, w których można zastosować mechanizm dźwigni finansowej. Nie trzeba wynaleźć nowej rzeczy, wystarczy zmodyfikować i usprawnić już istniejące.

Jeśli ktoś nie widzi szans biznesowych to trudno mu będzie zbudować StartUp od podstaw i stworzyć własną markę. Tego trudno się nauczyć. Dla osób, które nie posiadają biznesowej percepcji postrzegania świata, dobrą alternatywą jest franczyza, czyli skorzystanie z gotowego pomysłu na biznes. Zanim jednak zdecydujesz się na biznes na licencji, to zapoznaj się z poradami dla franczyzobiorców, abyś wybrał solidnego franczyzodawcę.

Zauważone szanse biznesowe trzeba skrupulatnie weryfikować i przekształcać swoje przypuszczenia w fakty. Nie bać się przyznać do błędnych założeń i jeśli jest taka potrzeba to wycofać się z danego projektu. Należy obserwować otoczenie, pytać, porównywać, szukać wzajemnych powiązań, sprawdzać pozyskane informacje, analizować fakty, modyfikować koncepcje i wdrażać.

Nieodzowne w biznesie jest podejmowanie samodzielnych decyzji i branie za nich odpowiedzialności. Można korzystać z usług konsultingowych, doradzać się innych osób, ale ostateczną decyzję to Ty podejmujesz, a ewentualne pretensje możesz mieć tylko do siebie.

Akceptacja niepewności i ryzyka jest wpisana w DNA przedsiębiorcy. Nigdy nie można go wyeliminować. Im więcej masz, tym większe jest ryzyko, bo więcej możesz stracić. Nie ma biznesu bez ryzyka, aczkolwiek można je stopniowo zmniejszać poprzez nabieranie doświadczenia i uczenie się na cudzych lub swoich błędach. Im większa świadomość biznesowa, tym mniej popełnionych błędów w przyszłości.

Kim jest przedsiębiorca?

Reasumując, przedsiębiorca to człowiek, który:

  • dostrzega szanse biznesowe (problemy i rozwiązania)
  • potrafi oszacować i zaakceptować ryzyko
  • umie samodzielnie podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność
  • potrafi mądrze pracować i ponieść wiele wyrzeczeń na poczet przyszłych zysków
  • jest zorientowany na cel

Świadomie użyłem słowa człowiek, aby podkreślić wymiar ludzki. Podręcznikowe definicje w postaci osoby prawnej lub osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą nie oddają sedna sprawy kim jest przedsiębiorca.

Biznes i sprzedaż to także emocje i wartości. Mimo, że utarło się powiedzenie, że "biznes to biznes", to prawdziwym stwierdzeniem jest, że biznes to ludzie. BIZNES JEST TWORZONY PRZEZ LUDZI ORAZ DLA LUDZI I ZAWSZE NALEŻY O TYM PAMIĘTAĆ.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Dostałeś od agencji SEO wiadomość dotyczącą pozycjonowania Twojego sklepu internetowego lub strony www, która zaczyna się tak… Dzień dobry, szukając informacji na pewien interesujący mnie temat, przypadkiem trafiłem na Państwa stronę. Słowa „przypadkiem" używam tutaj nie bez przyczyny: obawiam się, że Państwa witryna nie jest w Internecie widoczna tak dobrze, jak mogłaby być. albo tak: Dzień dobry, trafiłem na bardzo ciekawy przypadek Państwa strony: z jednej strony poziom widoczności w sieci strony jest całkiem niezły, z drugiej strony ilość błędów w optymalizacji jest bardzo duża. Oznacza to, że po ich wyeliminowaniu istnieje ogromna szansa na to, żeby większość fraz z TOP50 zaindeksować w TOP10 lub nawet w TOP3.   Okazuje się, że Twoja strona internetowa ma olbrzymi potencjał, ale go nie wykorzystujesz. Siedzisz na żyle złota, ale tego nie widzisz! 🙉 🙈

  • Czy wiesz, dlaczego większość firm upada w pierwszym roku działalności? Ponieważ nie mają klientów! Najważniejszym zadaniem każdej firmy jest sprzedaż. Z dwóch prostych powodów należy nieustannie poszukiwać klientów: Po pierwsze, aby zwiększyć sprzedaż, Po drugie, aby pozyskiwać nowych klientów w miejsce dotychczasowych, których traci się z upływem czasu. Prowadzenie firmy dla przyjemności, która nie generuje przychodów to hobby, a działalność mająca na celu bezpłatne pomaganie ludziom to wolontariat. Bez klientów i ich pieniędzy nie może funkcjonować żadna firma, dlatego dział sprzedaży to serce każdego przedsięwzięcia.

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Mimo to, warto przeprowadzić proces walidacji zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję, ponieważ sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów oraz opracować efektywny model biznesowy!

  • Kim tak naprawdę jest przedsiębiorca?

    • Własny biznes

    Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu. Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.

  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.