Co to jest praca zdalna?

co to jest praca zdalna

Wokół pracy zdalnej narosło wiele mitów i wyobrażeń. Jedni kojarzą ją z telepracą, niektórzy z chałupnictwem a jeszcze inni z pracą mobilną realizowaną w samochodzie. Zapewne istnieje wiele definicji, lecz kilka istotnych kryteriów musi być spełnionych, aby można było mówić o pracy zdalnej.

Na czym polega praca zdalna? 

Praca zdalna jest formą organizacji pracy intelektualnej, której realizacja jest możliwa dzięki telefonii, internetowi oraz permanentnie rozwijającej się technologii. Początkowa forma pracy zdalnej utożsamiana była wyłącznie z telepracą, lecz jej obecny kształt zmienił się na przestrzeni lat. 

Telefon nierzadko ustępuje miejsca prostym w użyciu narzędziom wideokonferencyjnym, komunikatorom, czy programom do zdalnego zarzadzania projektami, co znacznie ułatwiło korzystanie z tej formy organizacji pracy.

Należy jednak pamiętać, że technologia teleinformatyczna nie wystarczy do sprawnego wdrożenia pracy zdalnej w organizacji, ponieważ równolegle muszą być dokonane zmiany w kulturze organizacji, postawach pracowników i ich stylach komunikacji oraz metodach zarządzania wirtualnymi zespołami.

Praca zdalna posiada swoją specyfikę, która jest wymagająca zwłaszcza dla osób zarządzających zdalnymi pracownikami. Z jednej strony zespół jest połączony cyfrowo i „dostępny”, ale fizycznie rozproszony, co uniemożliwia bezpośredni kontakt. 

Zarządzaniem zdalnym zespołem, który dzieli przestrzeń i czas, wymaga odpowiedniej organizacji, postawy oraz wdrożenia nowoczesnych narzędzi pracy, na przykład programu do monitorowania komputera pracownika

Praca zdalna to praca wykonywana „z dala” od siedziby firmy oraz dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej, które widnieją w dokumentach rejestrowych firmy. Może być wykonywana w domu pracownika, w przestrzeniach coworkingowych, w lobby hotelowym, czy kafejce. Pracowników zdalnych cechuje rozproszenie terytorialne, w wyniku czego kontakt bezpośredni zastępowany jest przez komunikację drogą cyfrową. 

W zależności od specyfiki pracy i firmy, praca zdalna może być wykonywana incydentalnie, wówczas kontakt bezpośredni ograniczony jest tylko przez pewien czas, ale zdarzają się sytuację, zwłaszcza w globalnych strukturach, w których pracownik w 100% wykonuje pracę zdalną i zdany jest wyłącznie na komunikację elektroniczną ze swoim przełożonym oraz pozostałymi członkami zespołu. 

Definicja pracy zdalnej

Reasumując, cechy charakterystyczne dla pracy zdalnej to:

  • Praca intelektualna
  • Rozproszenie terytorialne pracowników zdalnych
  • Elastyczność miejsca pracy (praca wykonywana „z dala” od siedziby firmy)
  • Wykorzystanie telefonii, internetu oraz nowoczesnych technologii do komunikacji 
  • Kontakt drogą elektroniczną
  • Ograniczony lub całkowicie wyeliminowany kontakt bezpośredni (fizyczny)

Po okresie lockdownu, niektóre firmy wróciły do pracy biurowej, wiele pozostało w modelu hybrydowym, a część postawiła wyłącznie na pracę zdalną. Czy warto postawić na tę formę pracy? Jakie są negatywne i pozytywne skutki dla pracownika i pracodawcy? O tym w następnym artykule Zalety i wady pracy zdalnej.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o pracy zdalnej, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Co to jest praca zdalna?

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Wokół pracy zdalnej narosło wiele mitów i wyobrażeń. Jedni kojarzą ją z telepracą, niektórzy z chałupnictwem a jeszcze inni z pracą mobilną realizowaną w samochodzie. Zapewne istnieje wiele definicji, lecz kilka istotnych kryteriów musi być spełnionych, aby można było mówić o pracy zdalnej. Na czym polega praca zdalna?  Praca zdalna jest formą organizacji pracy intelektualnej, której realizacja jest możliwa dzięki telefonii, internetowi oraz permanentnie rozwijającej się technologii. Początkowa forma pracy zdalnej utożsamiana była wyłącznie z telepracą, lecz jej obecny kształt zmienił się na przestrzeni lat. 

  • Najczęściej odwiedzane (nieproduktywne) strony internetowe w czasie pracy

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Znasz przysłowia: gdy kota nie ma, myszy harcują albo Pańskie oko konia tuczy…? Pytanie, czy dotyczą Twojej sytuacji w firmie? Jeśli prowadzisz biznes i zatrudniasz pracowników to być może zakładasz, że Ciebie ta sytuacja nie dotyczy, ale kolegi biznesmena już owszem. 😉 Czy oby na pewno wiesz, co Twoi pracownicy robią na firmowych komputerach? To, że siedzą przy biurkach, ruszają myszką i klikają coś na klawiaturze nie oznacza, że wysyłają maila do klienta. Może właśnie zdobywają kolejny poziom w ulubionej grze albo próbują zastrzelić wroga… Powyższa sytuacja oznacza pusty przebieg dla Twojej firmy jak w kawale na budowie, gdzie pracownik jeździ z pustymi taczkami tam i z powrotem. Kierownik w końcu go pyta: dlaczego jeździsz z pustymi taczkami? - Bo szefie jest taki zapier***, że nie ma czasu nawet załadować! A jak jest naprawdę w Twojej firmie? Dopóty się nie dowiesz, dopóki nie sprawdzisz. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych (nieproduktywnych) stron internetowych, które są odwiedzane przez pracowników w czasie pracy.

  • Praca zdalna w organizacji. Wyzwania i rozwiązania dla firm

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Nie ulega wątpliwości, że rok 2020 stał się momentem przełomowym w popularyzacji pracy zdalnej za sprawą pandemii koronawirusa, która zmusiła organizacje do transformacji współczesnego środowiska pracy biurowej. Tylko nieliczne firmy były przygotowane na taki scenariusz, zdecydowana większość musiała przejść przez szybki proces adaptacji do nowych warunków pracy.  Dla niektórych firm zmiana modelu pracy była przykrym obowiązkiem, zaś dla innych organizacji szansą na szybszy rozwój. W odpowiedzi na zaistniałe okoliczności na rynku, na portalu WlasnyBiznes.pl została utworzona nowa kategoria „PRACA ZDALNA”, która ma pomóc przedsiębiorcom wdrożyć model pracy zdalnej w swoich organizacjach. Temat bardzo obszerny i wielowątkowy wymagający zmian w wielu obszarach.

  • Zalety i wady pracy zdalnej dla pracodawcy

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Wśród pracowników można spotkać wielu zwolenników pracy zdalnej, jak i zagorzałych krytyków, którym ten model współpracy nie pasuje z różnych względów. Podzielona opinia nie dotyczy tylko pracowników, również wśród pracodawców można zaobserwować zróżnicowane postawy.   Dla jednych pracodawców praca zdalna to szansa i możliwości, a dla innych brak pełnej kontroli i niewidzenie pracownika na co dzień w biurze jest mentalnie nie do przeskoczenia. Być może narzędzie PROeye24 przekona tych drugich i zarazem uświadomi im, że za pomocą programu można zdalnie monitorować komputer pracownika i kontrolować jego produktywność.  Przy czym należy podkreślić, że program PROeye24 to nie jest narzędzie służące wyłącznie do kontroli pracy zdalnej i zwiększania efektywności pracy zespołu! Narzędzie do monitoringu komputera pracownika pozwala również wypracować pozytywne nawyki wśród zdalnych pracowników a zarazem wyeliminować niepożądane działania w firmie (niebezpieczne i nieefektywne), a co za tym idzie, wskazuje kogo warto nagradzać poprzez premie i awanse.

  • Największe wyzwania w zarządzaniu zdalnymi pracownikami

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Menedżerowie zarządzający wirtualnymi pracownikami muszą stawić czoła wyzwaniom zgoła odmiennym od tradycyjnego modelu kierowania zespołem. Owa nowa jakość zarządzania wynika z rozproszenia terytorialnego pracowników, których nie łączy bezpośredni kontakt. Ponadto dzielić może ich nie tylko przestrzeń, ale również strefa czasowa, co dodatkowo komplikuje koordynację prac. Wśród największych problemów w zarządzaniu zdalnym zespołem można wyróżnić: komunikację, koordynację prac, kontrolę "niewidzialnych" pracowników, budowę zespołu w oparciu o zaufanie i wzajemne wspieranie się, motywowanie zdalnych pracowników, kształtowanie kultury organizacyjnej, różnice kulturowe i językowe oraz inne strefy czasowe.

  • Hybrydowy model pracy. Wyzwania stojące przed firmami

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Wiele przedsiębiorstw zakłada, że hybrydowy model pracy łączy najkorzystniejsze aspekty pracy z biura i z domu, postrzegając jednocześnie zmianę trybu pracy jako zadanie wymagające niewielkiej dawki zaangażowania i przygotowania. To jednak tylko pozory. Budowanie poczucia przynależności pracowników do zespołów, dostosowanie powierzchni biurowej do nowego stylu pracy czy interpretacja istniejących przepisów prawa w kontekście pracy zdalnej – to tylko niektóre z wyzwań, przed którymi stoją „hybrydowe przedsiębiorstwa” i które wskazali ankietowani w raporcie firmy Colliers „Hybrid and Beyond”. Nie oznacza to jednak, że firmy powinny zrezygnować z tego modelu, a raczej solidnie przygotować się na zmianę i jej konsekwencje.